Collectum administrerar tjänstepensionen ITP med målet att privatanställda tjänstemän ska få så hög pension som möjligt.

ITP omfattar 2,7 miljoner tjänstemän och vi förmedlar årligen ungefär 60 miljarder kronor i premier från 37 000 arbetsgivare med kollektivavtal.

Vi ägs av våra kunder som representeras av Svenskt Näringsliv, Förhandlings- och samverkansrådet PTK, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen.

ITP-information för tjänstemän flyttar till avtalat.se12.2.2024 09:57:00 CET | Pressmeddelande

Den 11 mars 2024 flyttar all information om ITP för landets över 2 miljoner tjänstemän med kollektivavtal till avtalat.se från collectum.se. Det innebär att tjänstemännen istället loggar in på avtalat.se för att se sitt innehav, göra val och få information om övriga försäkringar kopplade till sin anställning. Collectum fortsätter att administrera tjänstepensionen ITP och för de 37 000 arbetsgivare som idag rapporterar till Collectum är det inga förändringar.

Ny Sifoundersökning: Varannan svensk har koll på ekonomin inför pensionen16.5.2023 07:23:00 CEST | Pressmeddelande

Knappt varannan svensk, 48 procent, har en god uppfattning om hur stor den framtida pensionen kommer att bli. Nästan lika många, 46 procent, uppger att de har en dålig uppfattning om hur stor den framtida pensionen kommer att bli. De som har bäst koll är de som är närmast pensionen. I åldersgruppen 55–65 år uppger 70 procent att de har en god uppfattning om sin framtida pension, motsvarande siffra hos 18–24-åringar är 19 procent. Det visar en ny Sifoundersökning beställd av valcentralen Collectum.

Collectum upphandlar tjänstepension: det blir bättre villkor även i äldre ITP-produkter27.1.2023 07:02:00 CET | Pressmeddelande

Avgifterna i äldre produkter kommer att sänkas till följd av den upphandling valcentralen Collectum gör som omfattar tjänstepension för drygt 2 miljoner tjänstemän. I upphandlingen så har fokus inte bara varit villkoren för de fondförsäkringsprodukter som kommer att väljas ut i det kommande utbudet utan även i äldre befintliga fondförsäkringar. Det innebär en stor besparing för de tjänstemän som har kapital i äldre produkter.

Tjänstemän är inte oroliga inför pensionen visar ny undersökning30.8.2022 07:19:00 CEST | Pressmeddelande

Sju av tio eller 77 procent av tjänstemännen känner sig lugna inför sin ekonomiska situation som pensionär. 21 procent är oroliga. Det visar en undersökning bland privatanställda tjänstemän, som har tjänstepensionen ITP som Ipsos genomfört på uppdrag av Collectum. Det är tionde året i rad som mätningen genomförs och resultatet är relativt stabilt sedan den första mätningen år 2013.
  • >>