Du når vår pressjour dygnet runt på 070 649 20 41 eller på press@djurensratt.se. Pressbilder finns här under pressmaterial samt i våra album på Flickr.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Djurens Rätt www.djurensratt.se

Väljvego www.väljvego.se

Vegovision www.vegovision.se

Rädda Djuren-klubben www.raddadjuren.se

Kampanjen 99miljoner www.99miljoner.se

Glädjande att utredning föreslår införande av grovt djurplågeribrott11.2.2020 14:32:43 CET | Pressmeddelande

Grovt djurplågeribrott, med ett maximalt straff på fyra års fängelse, ska införas i brottsbalken för de allvarligaste fallen av djurplågeri. Det var huvudförslaget när landsbygdsminister Jennie Nilsson idag tog emot utredningen om straff och andra sanktioner vid brott mot djur. Förslaget är något som Djurens Rätt har framfört under lång tid och organisationen gläds åt att det nu kan bli verklighet.

Djurens Rätt begär överprövning av nedlagd utredning mot Guldfågeln27.11.2019 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Upp till 1800 kycklingar om dagen kom in till slakteriet med brutna vingar och minst nio kycklingar skållades levande under 2018. Trots det lade åklagarmyndigheten ned förundersökningen med hänvisning till att Guldfågeln AB är en bra verksamhet enligt dem själva och inte menade illa. Det anser Djurens Rätt inte vara tillräckligt goda grunder och har i egenskap av anmälare nu lämnat in begäran om överprövning av fallet.

Djurens Rätt kritiserar beslut om nedlagd utredning mot Guldfågeln: Brott mot djurskyddslagen måste få konsekvenser21.10.2019 13:43:25 CEST | Pressmeddelande

Först kom larmrapporter om tusentals kycklingar med brutna vingar. I april 2019 kom ytterligare rapporter om att kycklingar skållats levande på Guldfågelns slakteri på Öland. Nu läggs utredningen om det senare ner, trots att hanteringen enligt åklagaren strider mot djurskyddslagen. Ett upprörande exempel på hur den svenska djurskyddslagen misslyckas anser Djurens Rätt.
  • >>

Djurens Rätt www.djurensratt.se