Abonnera
Följ

Abonnera på pressmeddelanden från Djurens Rätt

Få samtliga pressmeddelanden från Djurens Rätt genom att skriva in din e-postadress nedan. Du kan avsluta ditt abonnemang när du vill.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

135-åring uppmanar Sverige att bli ledande inom djurfri forskning27.5.2017 13:28 | Pressmeddelande

Uttalande antaget vid Djurens Rätts riksstämma i Malmö den 27 maj 2017. I år är det 135 år sedan Djurens Rätt bildades under namnet Nordiska Samfundet till bekämpandet av det vetenskapliga djurplågeriet. Sedan dess har Djurens Rätt arbetat mot plågsamma djurförsök. Även om en hel del djurförsök kan ersättas med djurfria metoder kan inte alla djurförsök bytas ut ännu. Vad vi däremot kan göra redan i dag är att förändra vårt sätt att tänka kring djurförsök och forskning. Det som är vetenskapligt möjligt kommer inte av sig själv. EU:s försöksdjursdirektiv är tydligt: det slutliga målet är att djurförsök ska fasas ut och ersättas. Nederländernas regering har gått ut med en plan om att till år 2025 fasa ut många djurförsök. De ska också utarbeta 10-årsplaner för en minskning av djurförsöken inom olika grundforskningsområden. Genom att fasa ut djurförsöken kan vi inte bara bespara tusentals djur lidande, vi kan också få fram mer utvecklade, kostnadseffektiva och precisa metoder. Även om männ

Djurens Rätt vill att förslag till nya djurskyddsregler dras tillbaka – saknar vetenskapligt stöd och leder till allvarliga försämringar för djuren22.5.2017 09:04 | Pressmeddelande

Idag klockan 08.00 gick remisstiden ut för Jordbruksverkets ”Förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter för hållande och skötsel av lantbrukets djur”. Nuvarande föreskrift med saknummer L100 föreslås delas upp i flera djurslagsvisa föreskrifter. Utöver det föreslår Jordbruksverket flera ändringar i sak.

• >>