Etikrådet

AP-fondernas etikråd (Etikrådet) är ett samarbete mellan AP1, AP2, AP3 och AP4 vad gäller hållbarhetsfrågor i syfte att stärka AP-fonderna som föredömliga förvaltare och ansvarsfulla ägare, med ett starkt förtroende och anseende.

Samarbetet syftar till att uppnå en positiv påverkan på portföljbolag och portföljbolagens värdekedjor utifrån ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. Samverkan i Etikrådet har en stark ställning både nationellt och internationellt och spelar idag en viktig roll för att genom dialog och engagemang driva positiv förändring hos utländska bolag där de svenska AP-fonderna är ägare.

Etikrådet arbetar både förebyggande och reaktivt globalt med bolag i AP-fondernas portföljer. Utgångspunkten är att välskötta och ansvarstagande bolag över tid ger högre avkastning till lägre risk. Målet för Etikrådets arbete är att bolag och branscher ska arbeta systematiskt, strukturerat och transparent med hållbarhet.

Läs mer på www.etikrådet.se

• Etikrådet

AP Funds’ Council on Ethics playing a key role in enabling good outcomes when the focus is on sustainability9.3.2023 09:45:00 CET | Press release

The AP Funds’ Council on Ethics had a highly active 2022, with more than 3,200 companies being screened for possible violations and incidents. One project that was successfully closed in 2022 centred on child labour in the cocoa sector. A further 16 new dialogues were initiated. In eight proactive projects the focus is on human rights, the climate and corporate governance and 86 reactive company dialogues are ongoing, aimed at addressing and preventing serious accidents and incidents linked to lack of sustainability.

AP-fondernas etikråds påverkan viktig för att resultat uppnås när hållbarhet är i fokus9.3.2023 09:45:00 CET | Pressmeddelande

AP-fondernas etikråd (Etikrådet) summerar ett mycket aktivt 2022 då drygt 3200 bolag genomlystes för eventuella kränkningar och incidenter. Ett framgångsrikt projekt som avslutades under 2022 rör barnarbete i kakaobranschen. Ytterligare 16 nya dialoger har påbörjats. Åtta proaktiva projekt drivs med fokus på mänskliga rättigheter, klimat och bolagsstyrning och 86 reaktiva bolagsdialoger pågår för att åtgärda och förebygga allvarliga olyckor och incidenter kopplade till bristande hållbarhet.

The 2021 Annual Report of the Swedish National Pension Funds’ Council on Ethics: Further increase in transparency in the Council’s dialogues13.4.2022 09:00:00 CEST | Press release

The AP Funds’ Council on Ethics sums up a very active 2021 and further increases transparency. The annual report presents a more transparent account of the impact dialogues and the milestones achieved. Eight proactive projects have been conducted to improve sustainability in difficult and vulnerable sectors and 85 reactive company dialogues have been conducted to enable companies to address serious incidents and prevent future incidents.

AP-fondernas etikråds årsrapport 2021: Etikrådet ökar transparensen om dialogerna ytterligare13.4.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

AP-fondernas etikråd (Etikrådet) summerar ett mycket aktivt 2021 och ökar transparensen ytterligare. I årsrapporten presenteras en öppnare redovisning av påverkansdialogerna och vilka delmål som uppnåtts. Åtta förebyggande projekt har bedrivits för förbättrad hållbarhet inom svåra och utsatta branscher och 85 reaktiva bolagsdialoger har bedrivits för att bolagen ska åtgärda allvarliga incidenter och förebygga framtida incidenter.

Läs mer på www.etikrådet.se

• Etikrådet