Meny

Film i Västs samproduktion THE WILD PEAR TREE i huvudtävlan i Cannes19.4.2018 00:00 | Pressmeddelande

Tidigare Cannes-vinnaren, den turkiske regissören Nuri Bilge Ceylans film The Wild Pear Tree är uttagen till att tävla om en Palme d’Or vid Filmfestivalen i Cannes, som börjar den 8 maj. Filmen är en samproduktion mellan sju länder, där Film i Väst är svensk samproducent tillsammans med Chimney Group. Postproduktionen har skett i Göteborg och Trollhättan. 2014 vann Nuri Bilge Ceylan en Guldpalm med sin film Vinterdvala och han är flerfaldigt nominerad till samma pris i Cannes.

Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes19.4.2018 00:00 | Nyheter

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.

AMATÖRER och LEMONADE till Tribeca Film Festival10.4.2018 00:00 | Nyheter

18-29 april pågår Tribeca Film Festival i USA. Två av Film i Västs samproduktioner visas där i tävlingssektionen International Narrative Competition: Gabriela Pichlers Amatörer och Ioana Uricarus Lemonade. Gabriela Pichlers Amatörer fick öppna Göteborg Film Festival i år. Dessutom vann den Dragon Award Best Nordic Film. Gabriela Pichler har skrivit manus tillsammans med Jonas Hassen Khemiri. Filmen utspelas i det lilla samhället Lafors. ”Välkommen till Lafors. Ett svenskt brukssamhälle i desperat behov av nystart. En gnista hopp tänds när en tysk lågpriskedja överväger att etablera sig på orten. 500 nya jobb skulle förändra allt! Musse på kommunen får äran att göra reklamfilmen som ska sälja in Lafors. Men Aida och Dana tar upp fighten och riktar sina mobiler och selfiesticks mot alla som inte får vara med. Kampen om vem som har rätt att berätta Lafors historia har börjat.” Filmen är producerad av Anna-Maria Kantarius på Garagefilm International. Filmen är inspelad i Västra Götalandsre

Vilken resa, Ruben!5.3.2018 00:00 | Nyheter

Trots goda vinstchanser, mycket spekulationer i svensk och internationell media och en fantastisk film så blev det som bekant ingen Oscar för Ruben Östlunds The Square. I stället blev det den chilenska filmen Una Mujer Fantástica (En fantastisk kvinna) av Sebastián Lelio som tog hem den åtråvärda guldstatyetten för Bästa icke engelskspråkig film. Den första Oscarsvinnande filmen dessutom som har en transsexuell i huvudrollen i en gripande kärlekshistoria. Film i Väst ställer sig förstås till den långa kön av gratulanter.

Kortfilmer prisade på Clermont-Ferrand12.2.2018 00:00 | Nyheter

I helgen avslutades årets upplaga av världens största kortfilmsfestival, Clemont-Ferrand i Frankrike. Två av Film i Västs samproducerade kortfilmer vann pris: Min Börda av Niki Lindroth von Bahr tog emot pris för Bästa animerade film och Skuggdjur i regi av Jerry Carlsson vann både Canal + Award och Special Jury Award. Min Börda är en apokalyptisk musikal där fiskar, apor, hundar och råttor sjunger och dansar till musik framförd av humorgruppen Klungan. Min börda är inspelad hos Dockhus Animation i Trollhättan och har vunnit ett flertal priser under året som gått, bland annat Startsladden på Göteborg Film Festival 2017 och en Guldbagge. Skuggdjur är ett absurt drama om mänskligt beteende och sociala ritualer upplevda från ett barns perspektiv. Filmen vann publikens pris på Uppsala Kortfilmsfestival 2017. Alla prisvinnare hittar du på Clermont-Ferrands hemsida.
  • >>