Meny

Film i Väst samproducerar MIN PAPPA MARIANNE18.3.2019 11:32:07 CET | Pressmeddelande

Den 1 april startar inspelningen av MIN PAPPA MARIANNE – en varm berättelse om modet att vara sig själv och lyckan över att bli älskad för den man är, fritt efter Ester Roxbergs uppmärksammade bok. Huvudrollerna spelas av Rolf Lassgård, Hedda Stiernstedt och Lena Endre. För regin svarar Guldbaggebelönade Mårten Klingberg. Filmen produceras av Charlotta Denward, Avanti Film, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen spelas in i Alingsås.

”Ett stort steg framåt för Filmsverige”8.3.2019 09:06:30 CET | Pressmeddelande

Västra Götalandsregionen har beslutat att säga ja till ett pilotprojekt för så kallade produktionsrabatter vid inspelning och postproduktion av film och tv-drama. – På så vis hoppas vi att tillsammans med Film i Väst locka hit fler internationella inspelningsprojekt i världsklass, men också att på sikt bygga ut och stärka den regionala infrastrukturen för film och få till stånd en nyetablering av produktionsservicebolag. Att vi är först ut är ett stort steg framåt för hela Filmsverige, säger Kristina Jonäng, (C), ordförande i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen.

Göteborg abdikerar som filmstad28.11.2018 14:54:29 CET | Pressmeddelande

Det senaste dygnet har jag blivit kontaktad av många upprörda producenter och filmarbetare i Göteborg. Nyheten har nått dem om att Göteborgs stads kulturförvaltning och kulturnämnd drar tillbaka 4,5 miljoner i anslag till Film i Väst 2019. Alla jag pratat med har varit eniga om att beslutet innebär att Göteborg därmed abdikerar som filmstad. För det är det beslutet faktiskt innebär. Det beklagar Film i Väst. För Göteborg behövs om vi ska vara en framgångsrik filmregion där vi gemensamt tar ansvar, samfinansierar och mobiliserar kraft i en alltmer konkurrensutsatt bransch där även regionerna i Sverige sinsemellan konkurrerar.

Film i Väst: Oscarsbidrag från Norge, Sverige och Turkiet4.9.2018 14:43:07 CEST | Pressmeddelande

Nu är det klart att Norge, Sverige och Turkiet valt Film i Västs samproduktioner som sina Oscarsbidrag i kateborin Best Foreign Language Film. De tre filmerna är Iram Haqs Hva vilk folk si, Ali Abbasis Gräns och Nuri Bilge Ceylans The Wild Pear Tree. - Det är fantastiskt roligt att Film i Västs samproduktioner inte bara har stora internationella festivalframgångar utan också vinner det stora erkännandet på hemmaplan. Vi är också stolta över att två av filmerna är inspelade i Västra Götaland, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Väst: 19 höstpremiärer på svensk bio och tv29.8.2018 14:44:46 CEST | Nyheter

- Film i Väst är stolta över att kunna presentera nitton samproduktioner med premiär under ett och samma halvår. Fjorton av dem är inspelade i Västra Götaland och många är postproducerade här. Här finns en mix av bred publikfilm för barn och vuxna, internationella festivalfavoriter, framgångsrika tv-dramer och engagerande dokumentärer. Två filmer är gjorda av talangfyllda förstagångsregissörer. Det är denna bredd som sammantaget gör Västra Götaland till Skandinaviens främsta filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion GRÄNS Sveriges Oscarsbidrag28.8.2018 11:43:17 CEST | Pressmeddelande

I dag utsågs Film i Västs samproduktion Gräns i regi av Ali Abbasi till Sveriges Oscarsbidrag. Filmen vann tidigare i år Un Certain Regard vid filmfestivalen i Cannes. – Film i Väst gratulerar Ali Abbasi och hela teamet bakom Gräns. Det är en stor framgång både för honom och för svensk film. Det ligger i vårt uppdrag att samproducera film som går från Västra Götaland ut över världen. Gräns vann i Cannes och är nominerad till en lång rad filmfestivaler, bland annat Toronto. Det stärker ytterligare bilden av att Västra Götaland är Skandinaviens mest framgångsrika filmregion, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.
  • >>