Folkets Hus och Parker är en folkrörelse med fler än 500 medlemsföreningar som driver Folkets Hus, folkparker, biografer samt liknande lokala arrangörer i hela landet – alla viktiga och uppskattade mötesplatser och kulturbärare. Organisationen är partipolitiskt och religiöst obunden och har en värdegrund som bygger på principerna om jämlikhet, jämställdhet och allas lika värde.

Den 100% crowdfundade ”Filmen om Kal P Dal” tar sig rakt in på 6:e plats på Biotoppen27.2.2024 16:44:35 CET | Pressmeddelande

”Filmen om Kal P Dal” hyllas unisont av både recensenter och publiken. Den har fått 4:or i DN, SR P1, TV4, Norra Skåne med fler tidningar. Jan Gradvall, Dagens Industri, skrev: "....borrar lika djupt i hjärtat som Searching for Sugar man". Filmen hade biopremiär i helgen och med en publiksuccé hamnade den på 6:e plats på Biotoppen. Folkets Hus och Parker distribuerar filmen och den är hittills inbokad på fler än 100 biografer.

Påminnelse presslänk: Filmen om Kal P Dal15.2.2024 17:35:57 CET | Pressmeddelande

Kal P Dal är en av Skånes genom tiderna mest älskade artister. Ännu idag är han en hyllad ikon i sina gamla hemtrakter. Men för de flesta svenskar är han bortglömd. Men ”Filmen om Kal P Dal” bjuder, likt den hyllade filmen om en annan bortglömd hjälte, ”Searching for Sugarman”, på en verkligt gripande historia. Folkets Hus och Parker distribuerar filmen till biografer i Sverige, premiär 23 februari.

Dead Man Walking startar den livesända operasäsongen från The Met på biografer i Sverige16.10.2023 16:19:00 CEST | Pressmeddelande

Folkets Hus och Parker inleder operasäsongen på bio genom att livesända den kritikerhyllade föreställningen Dead Man Walking, med Grammybelönade Joyce DiDonato i huvudrollen. Operan är baserad på Syster Helen Prejeans memoarer om sin kamp för en dömd mördare, senare känd för den allmänna publiken genom filmen med Susan Sarandon och Sean Penn i huvudrollerna. Livesänds på bio 21 oktober kl 18.00.
  • >>