Funktionsrätt Sverige

Funktionsrätt Sverige är ett nationellt samarbetsorgan för organisationer för personer med funktionsnedsättning. Vi representerar funktionsrättsorganisationer i relation till regering, riksdag och nationella myndigheter. Organisationen bildades 1942 och har idag 53 medlemsorganisationer med sammanlagt cirka 400 000 medlemmar.

Vår vision är ett samhälle för alla, där alla människor är delaktiga på lika villkor oavsett funktionsförmåga. Ett samhälle som respekterar allas mänskliga rättigheter och tillvaratar människors olikheter, och därför är ett rikt samhälle.

Vårt intressepolitiska arbete grundar sig på mänskliga rättigheter som de definieras i Funktionsrättskonventionen. En annan utgångspunkt är universell utformning – en inkluderande samhällsplanering som utgår från människors olikheter.

Civilsamhället inför FN-förhör: ”Utvecklingen går åt fel håll”11.3.2024 08:01:15 CET | Nyheter

Idag, den 11 mars, inleds FN:s förhör av Sverige om hur vi lever upp till rättigheterna för personer med funktionsnedsättning. Civilsamhällets organisationer – som också finns på plats i Genève – är starkt oroade över utvecklingen i Sverige. - Vi ser att utvecklingen går bakåt inom flera viktiga områden. Sverige har haft tio år på sig att åtgärda de brister som FN lyfte fram vid den senast granskningen, men bara en av FN:s rekommendationer har åtgärdats fullt ut sedan dess. Nu måste regeringen sätta fart i arbetet med att följa rekommendationerna och genomföra konventionen, säger Nicklas Mårtensson, ordförande för Funktionsrätt Sverige.

Funktionsrätt Sverige om reformeringen av SiS: ”Glädjande att regeringen lyssnat på oss”6.2.2024 10:01:33 CET | Nyheter

Funktionsrätt Sverige välkomnar att regeringen nu tillsätter en utredning för att reformera verksamheten inom SiS. Utredaren får bland annat i uppdrag att föreslå åtgärder som säkerställer att det inte förekommer våld, eller att tvångsåtgärder vidtas utan stöd i lag. – Det är glädjande att regeringen äntligen har lyssnat på oss. Vi har påtalat de här bristerna inom SiS under flera år, säger Nicklas Mårtensson, ordförande för Funktionsrätt Sverige.

Norge visar vägen när Funktionsrättskonventionen ska bli lag18.1.2024 14:21:57 CET | Nyheter

Funktionsrättskonventionen är äntligen på väg att bli lag. Men det gäller inte Sverige utan vårt grannland Norge, där regeringens expertkommitté i måndags överlämnade sina förslag om att konventionen ska komma in i den norska Människorättslagen. - Nu hoppas vi att den svenska regeringen tar rygg på Norge och tar steg mot att införliva funktionsrätten fullt ut med svensk lagstiftning, säger Nicklas Mårtensson, ordförande för Funktionsrätt Sverige.

En defensiv budget som inte gynnar personer med funktionsnedsättning20.9.2023 13:48:14 CEST | Pressmeddelande

Det finns ljusglimtar i regeringens budgetförslag, exempelvis satsningar inom vården och på ökad psykisk hälsa. Dessa förmörkas tyvärr av annat, inte minst av att regeringens huvudnummer, skattesänkningarna för löntagare och pensionärer, inte omfattar personer med funktionsnedsättning som saknar förutsättningar att arbeta och därför lever på sjuk- och aktivitetsersättning. ”I realiteten innebär skattesänkningen att personer som har sjuk- och aktivitetsersättning missgynnas på grund av att de inte kan arbeta. Det är en orimlig orättvisa.”, säger Nicklas Mårtensson, ordförande Funktionsrätt Sverige.

Nyhetsbrev från Funktionsrätt Sverige juni 202315.6.2023 14:09:44 CEST | Nyheter

Här kommer ett fullmatat nyhetsbrev från Funktionsrätt Sverige! Under det första halvåret 2023 har Funktionsrätt Sverige arbetat aktivt för att föra fram funktionsrättsperspektivet under Sveriges ordförandeskap i EU. Vi har också hunnit med att ha en kongress där vi valt Nicklas Mårtensson till ny ordförande. Just nu laddar vi upp för Almedalsveckan som pågår mellan den 27 juni-1 juli. Som vanligt kommer vi att medverka i ett stort antal paneldebatter där vi lyfter funktionsrättsperspektivet och argumenterar för ett samhälle för alla!

Det finns ett alternativ - omedelbar omställning till fossilfritt15.6.2023 11:44:30 CEST | Pressmeddelande

Den globala uppvärmningen förstör livsbetingelserna på jorden, hotar grundläggande mänskliga rättigheter och vår välfärd. "Alla kommer att drabbas, men redan nu tillhör barn och personer med funktionsnedsättning de som drabbas hårdast", säger ordförande Nicklas Mårtensson inför regeringens klimatmöte imorgon den 16 juni. "Mötet borde ha fokus på en omedelbar omställning till ett hållbart samhälle med åtgärder som förebygger ojämlikhet."

Nicklas Mårtensson vald till ny ordförande för Funktionsrätt Sverige - ”Funktionsrätten är viktigare än någonsin”11.5.2023 16:29:41 CEST | Pressmeddelande

Vid dagens kongress valdes Nicklas Mårtensson till ordförande för Funktionsrätt Sverige. Nicklas efterträder därmed Elisabeth Wallenius som varit ordförande sedan 2018. ”Jag är både hedrad och glad över kongressens förtroende att välja mig till ordförande. Jag har på nära håll sett och högt värdesatt Elisabeth Wallenius stora och viktiga arbete som ordförande under de senaste fem åren och är starkt motiverad att fortsätta det arbetet”, säger Nicklas Mårtensson. ”Nu ser jag fram emot att tillsammans med medlemsförbunden lyfta funktionsrättsfrågorna till sin rättmätiga plats högt upp på den politiska dagordningen.”

Regeringen, hur ska ni förbättra situationen på arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning?9.5.2023 09:55:01 CEST | Pressmeddelande

Ny statistik från SCB visar att drygt hälften (52 procent) av personer med funktionsnedsättning har en sysselsättning, jämfört med 81 procent av den övriga befolkningen. Bland de personer som har en nedsatt arbetsförmågan är siffran så låg som 44 procent. "Så här får det inte fortsätta. Det är resursslöseri att människor som både kan och vill arbeta inte får förutsättningar att göra det. Nu har regeringen en chans att ändra på detta genom att prioritera resurserna där det bäst behövs på arbetsmarknaden", säger Nicklas Mårtensson, Funktionsrätt Sverige.

Funktionsrättsperspektivet måste med i förhandlingarna om EU:s AI-förordning4.4.2023 10:07:51 CEST | Pressmeddelande

Parallellt med de senaste veckornas heta debatt om utvecklingen av artificiell intelligens AI-system har den svenska och europeiska funktionsrättsrörelsen tillsammans diskuterat frågan i Stockholm. I lördags beslutade European Disability Forum, EDF om en resolution om inkludering av funktionsrättsperspektivet i den EU-lagstiftning som nu tas fram på området. Funktionsrätt Sverige står bakom resolutionen och uppmanar nu regeringen att driva frågan vidare i förhandlingarna om AI-förordningen.

Nyhetsbrev från Funktionsrätt Sverige mars 202310.3.2023 09:48:17 CET | Nyheter

Under våren 2023 har Funktionsrätt Sverige ett särskilt fokus på lagstiftningsfrågor som står högt på agendan i samband med det svenska ordförandeskapet i EU. Just nu laddar vi upp för en heldagskonferens om aktuella EU-frågor den 31 mars! I det här nyhetsbrevet kan du också läsa om vår nya patientföreträdarutbildning och om projektet Funktionsrättsbyrån, som nu har varit igång med öppen rådgivning i ett års tid.

Funktionsrätt Sverige lanserar unik patientföreträdarutbildning20.2.2023 14:19:27 CET | Pressmeddelande

Den 23 februari lanserar Funktionsrätt Sverige Patientföreträdarutbildningen. Utbildningen syftar till att vässa företrädarrollen och möta den växande efterfrågan på patientens perspektiv i utvecklingen av framtidens vård. ”Nu ser vi fram emot att beslutsfattare, myndigheter och vårdföreträdare tar ansvar från sitt håll”, säger Funktionsrätt Sveriges ordförande Elisabeth Wallenius.

Skyddet för våld mot kvinnor med funktionsnedsättning måste stärkas inom EU1.2.2023 12:56:02 CET | Pressmeddelande

I dagarna två, med start idag anordnar det svenska ordförandeskapet i EU:s ministerråd en konferens på temat ekonomisk egenmakt och arbetet mot mäns våld mot kvinnor. ”Det är mycket positivt att Sverige genom ordförandeskapet lyfter den här viktiga frågan på högsta EU-nivå. Kvinnor med funktionsnedsättning glöms ofta bort när dessa frågor diskuteras. Trots att de är särskilt utsatta, både vad gäller ekonomiskt beroende och våld i nära relationer”, säger Nicklas Mårtensson, Funktionsrätt Sveriges generalsekreterare.

Funktionsrätt Sverige tar sats inför det nya året22.12.2022 10:56:18 CET | Nyheter

Vi lämnar ett år bakom oss, där det varit viktigare än någonsin att stå upp för mänskliga rättigheter - både i Sverige och i omvärlden. I Sverige har vi haft riksdagsval och fått en ny regering. Inför och efter valet har vi uppmärksammat våra beslutsfattare på vikten av jämlik hälsa och behovet av förbättrade livsvillkor för personer med funktionsnedsättning. Nu tar vi sats inför ett händelserikt 2023, som inleds med Sverige som ordförandeland i EU.

Begränsa inte SVT:s möjlighet att publicera text8.12.2022 14:54:47 CET | Pressmeddelande

Idag adresserar Funktionsrätt Sverige, Hörselskadades Riksförbund och Synskadades Riksförbund kulturminister Parisa Liljestrand om de krav som framförts av Tidningsutgivarna på en begränsning av SVT:s publicering av text. ”En begränsning av SVT:s möjligheter att publicera skriven text digitalt skulle innebära en allvarlig inskränkning av tillgängligheten och därmed av yttrandefriheten och demokratin. Det skulle även riskera att skapa ett större utanförskap för personer med funktionsnedsättningar.”, är vårt gemensamma budskap.
  • >>