Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Göteborg firar 400-årsdagen den 4 juni med unik direktsändning4.5.2021 11:47:24 CEST | Pressmeddelande

Den 4 juni är det dags, Göteborg fyller 400 år! Födelsedagen kommer att firas med en direktsändning under eftermiddagen. Vi får följa med komikerna Ina Lundström och Niklas Andersson när de tar oss runt i stan i en spårvagn med flera göteborgsgäster, bland andra Miriam Bryant. Och den högtidliga ceremonin leds av Tomas von Brömssen och H.K.H. Kronprinsessan Victoria håller tal till staden. Oavsett var du befinner dig, kan du fira och följa festligheterna i sändningen!

Dansare, bildkonstnär, musiker och skulptör - de tolkar regn i Artists in Residence i Göteborg13.4.2021 07:57:26 CEST | Pressmeddelande

Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att tolka regn i det konstnärliga utbytet mellan 400-åringarna Borås, Piteå, Luleå och Göteborg. Det blir bildkonstnären Amanda Mendiant, Piteå, skulptören Odysseas Pappas, Borås, dansaren Jenny Schinkler, Luleå och musikern Johan Björklund, Göteborg. AiR 4x400 år, Artist in Residence, är ett samarbetsprojekt och konstnärligt utbyte mellan städerna som alla fyller 400 år 2021.

Upptäck mer av Göteborg – Göteborg & Co lanserar ny destinationssajt22.3.2021 08:30:03 CET | Pressmeddelande

Med nära 2 miljoner unika besökare 2020, är goteborg.com en populär sajt för besökare. Nya goteborg.com har en karta för att upptäcka, uppleva och utforska Göteborg på ett enkelt och inspirerande sätt. – Här upptäcker du kända och okända smultronställen i Göteborg på ett helt nytt sätt, säger Andrea Jovell, chef Marknad & Kommunikation på destinationsbolaget Göteborg & Co.

Nu är det klart! Svenska Skolcupen i e-sport har premiär på Vetenskapsfestivalen Göteborg16.3.2021 13:59:44 CET | Pressmeddelande

Vetenskap och e-sport? Ja, absolut! I år tar Vetenskapsfestivalen ett grepp om e-sport och lanserar, tillsammans med E-sportförbundet SESF och Svenska Handbollslandslaget, Svenska Skolcupen i e-sport. Finalerna kommer avgöras den 17–18 april och visas och kommenteras av game-casters på Vetenskapsfestivalens hemsida och på twitch. Festivalens program innehåller också programpunkter på ämnet.

Become a Leader – GFF och SvFF söker fler kvinnliga ledare i ny digital kampanj8.3.2021 12:30:01 CET | Pressmeddelande

Den 16 maj går UEFA Women´s Champions League Final av stapeln på Gamla Ullevi i Göteborg. Inför stormatchen, och i samband med internationella kvinnodagen den 8 mars, vill Göteborgs Fotbollförbund och Svenska Fotbollförbundet locka fler tjejer och kvinnor till att bli engagerade ledare och viktiga förebilder. För att nå ut till så många som möjligt satsar GFF och SvFF på en digital kampanj i sociala medier. Frontfigur och förebild är Sveriges mest kända kvinnliga ledare, Pia Sundhage.

LiveLabbet är här – en experimentell nyhet i Vetenskapsfestivalens skolprogram4.3.2021 10:51:11 CET | Pressmeddelande

Årets skolprogram bjuder på vetenskapsshower online i nya LiveLabbet. Den 12–14 april får grundskoleklasser chansen att laborera i interaktiva livesända shower med Universeum, AstraZeneca, Nobel Prize Organization och Tom Tits Experiment. Programledare är Leila Trulsen känd från SVT och UR. Vetenskapsfestivalen i Göteborg hålls för 25:e gången och pågår 12–18 april.

GFF och SvFF lockar kvinnliga fotbollsdomare i ny digital kampanj15.2.2021 07:24:25 CET | Pressmeddelande

Göteborgs Fotbollförbund och Svenska Fotbollförbundet satsar på att få fler tjejer och kvinnor att utbilda sig till fotbollsdomare. Med sin satsning Plus 10 000 visar förbunden på allvar att jämställdhetsfrågan är en fråga som prioriteras. I samband med UEFA Women´s Champions League Final som går av stapeln på Gamla Ullevi den 16 maj passar de på att locka fler kvinnliga domare genom en digital kampanj i framför allt sociala medier.
  • >>