0706-331287torgny.linden@svenskakyrkan.se

Göteborgs stift är ett av Svenska kyrkans 13 stift. Geografiskt omfattar det Bohuslän, Halland och den västra delen av Västergötland. Stiftetet består av 178 församlingar samlade i 69 enheter under ledning av kyrkoherde och kyrkoråd.

Svenska kyrkan vädjar: Låt inte begravningarna vänta27.3.2020 12:32:13 CET | Pressmeddelande

I ett brev till begravningsbyråerna vädjar kyrkogårdsförvaltningen och kyrkoherdarna i Göteborg om att begravningar ska genomföras. De ser med oro på att begravningar nu skjuts upp på grund av smittorisken. Dels handlar det om förvaring av stoft, dels om att trycket på begravningstider blir för stort när coronakrisen är över. Men det handlar också om att hjälpa sörjande att komma vidare i sin sorgebearbetning.

Det nya landet – Församlingarnas arbete med människor på flykt22.10.2019 14:10:19 CEST | Pressmeddelande

Under 2015 nådde drygt en miljon människor på flykt Europas stränder. Många av dem fortsatte mot norra Europa och Sverige. Runt om i Sverige engagerade sig människor ideellt för att hjälpa till, bl a i Svenska kyrkans församlingar. Ekonomiskt stöd kom från Svenska kyrkan och från staten. I rapporten "Det nya landet" finns nu redovisat hur församlingar i Göteborgs stift arbetat flyktingmottagande och integration.
  • >>