Kontaktperson för biskop Susanne Rappmann, stiftsstyrelse och domkapitel i Göteborgs stift. Även länk till församlingar i stiftet.

Göteborgs stift är ett av Svenska kyrkans 13 stift. Geografiskt omfattar det Bohuslän, Halland och den västra delen av Västergötland. Stiftetet består av 178 församlingar samlade i 69 enheter under ledning av kyrkoherde och kyrkoråd.

114 kyrkor i Göteborgs stift delar på 65 miljoner för bevarandet av kulturarvet3.6.2022 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Sammanlagt 114 kyrkor i Bohuslän, Halland, Göteborg och sydvästra delen av Västergötland får dela på 65 miljoner kronor under 2023-2024. Det är den Kyrkoantikvariska ersättningen KAE till restaureringar etc av kyrkor som fördelats över projekt i Göteborgs stift. Pengarna ska gå till bevarandet av de kulturhistoriska värden i de kyrkor som Svenska kyrkan har ansvar för att vårda. Samtidigt har också beslut om Kyrkounderhållsbidrag KUB om 11 miljoner till 61 kyrkor fattats.
  • >>