Hyresgästföreningen Region Södra Skåne

Pressjour södra SkåneHyresgästföreningen södra Skåne

Södra Skåne omfattar kommunerna Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Lund, Malmö, Trelleborg, Svedala, Vellinge, Skurup, Sjöbo, Tomelilla, Ystad och Simrishamn.

Tel:0104592300press.sodraskane@hyresgastforeningen.se

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

• Hyresgästföreningen Region Södra Skåne

Bostadsbrist och trakasserier möter unga som vill flytta hemifrån30.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Vår rapport ”Unga vuxnas boende 2023” visar på en mycket tuff situation för landets unga vuxna, och den blir bara sämre. Sedan 1997 har vi vartannat år tittat på unga vuxnas bostadssituation och kan se resultatet av en trasig bostadsmarknad på grund av en otillräcklig bostadspolitik. Situationen ser också ut att bli än värre när bostadsbyggandet nu tvärnitat och politiken inte presenterar åtgärder för att motverka bostadsbristen.

Fastighetsägare backar om dubbelhöjningen i Malmö10.10.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Konflikten om de dubbelhöjda hyrorna i Malmö är nu över. Hyresgästernas protester och samtal mellan Hyresgästföreningen och fastighetsägarna har lett till att Heimstaden, Willhem, Victoriahem och Trianon nu backar från kravet på en extra hyreshöjning under 2023. Den hyreshöjningen kommer inte att ligga till grund för hyrorna som förhandlas 2024 och inga fler påtryckningar ska ske för att få fler hyresgäster att betala den nya, oförhandlade hyran.

Hyresgästföreningen kräver skadestånd av fastighetsägare i Malmö14.8.2023 16:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dag underrättade Hyresgästföreningen Heimstaden, Victoriahem, Willhem och Trianon i Malmö om krav på återbetalning och skadeståndsanspråk på grund av brott mot förhandlingsskyldigheten. Hyresgästföreningen vill att hyresvärdarna betalar tillbaka det högre, oförhandlade beloppet till sina hyresgäster. Hyresgästföreningens skadeståndsanspråk är 5000 kronor per lägenhet. Sammanlagt berörs cirka 12 600 lägenheter hos de fyra hyresvärdarna.

Fastighetsägarna lämnar förhandlingen – samtal om ytterligare hyreshöjning i Malmö avbryts15.6.2023 11:59:37 CEST | Pressmeddelande

Igår eftermiddag, onsdag 14 juni, frånträdde fem av de sex fastighetsägarna och ett ombud samtalen med Hyresgästföreningen. De berörda fastighetsägarna är Heimstaden, Willhem, Trianon, Victoriahem, Rosengård Fastigheter och Kanslihuset. Utöver den fem procents hyreshöjning som förhandlades fram i den årliga hyresförhandlingen, yrkade fastighetsägarna på ytterligare två procents höjning från och med 1 juli.

Fastighetsägarna drar inte tillbaka sina nya hyreskrav – samtal inledda i Malmö23.5.2023 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under gårdagen, måndag 22 maj, träffade Hyresgästföreningen representanter för de sex fastighetsägarna samt ombudet som vill höja hyran ytterligare en gång i år för sina hyresgäster. Parterna står långt ifrån varandra och kommer att ses igen för fortsatta samtal i början av juni. För att sprida information och engagera de drabbade hyresgästerna lanserar Hyresgästföreningen södra Skåne idag sidan vagradubbelhojning.nu.

Manifestation mot dubbelhöjda hyror 20 april17.4.2023 14:30:00 CEST | Pressmeddelande

Torsdag 20 april anordnar Hyresgästföreningen i södra Skåne en manifestation mot de hyreskrav som inkommit från Heimstaden, Willhem, Trianon, Rosengård fastigheter, Victoriahem, Josefssons Fastigheter samt Kanslihuset. Hyreskravet är två procent och bolagen vill höja från 1 juli, vilket skulle vara den andra hyreshöjningen under 2023. Manifestationen hålls kl 18–20 på Gustav Adolfs torg i Malmö. Även de berörda fastighetsbolagen kommer att få inbjudan om att delta och föra en dialog med hyresgästerna.
  • >>

• Hyresgästföreningen Region Södra Skåne