Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit på Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenser, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.
  • Ideon Science Park
Meny

Fokus på innovation och robotteknik när IUC Syd och Ideon Science Park anordnar robotmässa i Lund, 29 november 201723.11.2017 00:00 | Pressmeddelande

Industrikluster IUC Syd och Ideon Science Park sätter fokus på praktisk innovationskraft inom automation och robotteknik genom att arrangera en mötesplats för robotleverantörer, akademin och industriföretag med seminarier och en expo. Mötet görs inom ramen för projektet Smart Innovation, som också kommer att starta en utbildning i januari där små och medelstora industriföretag kommer få mer kunskap och konkret stöd av en affärscoach för att påbörja sin resa inom automation och robotteknik.

​Tempiro lanserar sin produkt för att fjärrstyra värmen på crowdfunding-plattformen Indiegogo den 14 november10.11.2017 00:00 | Pressmeddelande

“Målet med crowdfundingen är att ta in beställningar för ett värde av minst 10 000 euro för att starta vår massproduktion. Vi kommer att erbjuda olika paket med ett utgångspris från 139 euro. Tempiro är dessutom i dagsläget finansierade och stöds bl a av Energimyndigheten, Vinnova, Climate-KIC samt Almi”, enligt grundaren Magnus Lindström.

Välkommen till invigningen av företagsacceleratorn Beyond den nionde november6.11.2017 00:00 | Pressmeddelande

Den nionde november är det dags för den officiella invigningen av Beyond, en unik företagsaccelerator där flera storföretag delar samma miljö för att hitta nya affärsmodeller och produkter. Acceleratorn drivs av RISE (Research Institutes of Sweden) och Ideon Open. Målet är att hjälpa företag att utveckla sina affärer utanför företagets väggar och befintliga affärsstrukturer.

En unik företagsaccelerator för storföretag startas av Ideon Open och RISE - BEYOND6.10.2017 00:00 | Pressmeddelande

BEYOND är en unik företagsaccelerator där flera storföretag delar samma miljö och coachas i att arbeta efter lean startup-metoder för att hitta nya affärsmodeller och produkter. Satsningen är ett samarbete mellan RISE (Research Institutes of Sweden) och Ideon Open. Målet är att hjälpa företag att utveckla sina affärer utanför företagets väggar och befintliga affärsstrukturer. BEYOND startas i mitten av oktober och vid starten finns det team från tre företag på plats, varav ett är Inwido.

Stor brist på arbetskraft – IT-mässan i Lund erbjuder unik mötesplats för rekrytering26.9.2017 00:00 | Pressmeddelande

Torsdag 28 september är det dags för den elfte IT-mässan på Ideon i Lund. Drygt 60 arbetsgivare erbjuder cirka 700 lediga tjänster. Intresset är stort och mässan blev snabbt fulltecknad. Bristen på IT-kompetens gör att många ser personliga möten på mässan som en effektiv och värdefull rekryteringsväg. Arrangörer är Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun.

Så blir ni redo inför GDPR - fem tips från Sällberg & Co24.8.2017 00:00 | Nyheter

Den 25 maj 2018 träder den nya dataskyddsförordningen i kraft. Förordningen liknar till stor del nuvarande personuppgiftslag men för även med sig en hel del nyheter. Trots att vi har haft en personuppgiftslag sedan lång tid tillbaka har hanteringen av personuppgifter inte varit den bästa. Det säger en del att den mest använda paragrafen kallas missbruksregeln. Detta innebär att de flesta svenska företag, myndigheter och organisationer nu står inför en stor förändring i sin hantering av personuppgifter.

Global testleverantör inom trådlös kommunikationsteknik till Ideon21.6.2017 00:00 | Pressmeddelande

Den ledande testleverantören TÜV Rheinland från Tyskland har utökat sitt globala engagemang inom trådlös kommunikationsteknik genom att förvärva ett laboratorium på Ideon i Lund. Förvärvet av laboratoriet på Ideon utgör också grunden för TÜV Rheinlands nyetablerade nationella dotterbolag i Sverige. Det trådlösa labbet förvärvades från Tech Mahindra, en leverantör av tjänster och lösningar inom information, kommunikation och teknik. Genom att förvärva laboratoriet har TÜV Rheinland utökat sitt europeiska trådlösa nätverk till fyra platser. Förutom labbet i Sverige driver TÜV Rheinland även motsvarande anläggningar i Köln, Nürnberg och Leek (Nederländerna).

The new role of the Science Park18.5.2017 00:00 | Nyheter

This is a reflection from our CEO Mia Rolf. Having spent 3 days in an IASP (International Association of Science Parks) European meeting in York, UK, I have to reflect upon the struggle we all seem to have in finding our natural role in the innovation system, and in society. Some science parks feel threatened by the clusters, who are niched and thus clearer in whom to attract, and yet less restricted in that they are not bound to a geographical place. The diverse ownership of the Science Parks is another issue that makes it hard to compare targets, results and methods.

Ideon utbildar bolag i affärsmannaskap och tillväxtstrategier15.3.2017 00:00 | Pressmeddelande

Business Academy, ett EU-finansierat projekt som drivs av EBN, äger rum onsdagen 29 mars i Lund på Ideon Science Park. Business Academy är ett intensivt och interaktivt endagsevenemang som syftar till att förbättra de deltagande europeiska SME (Small – Medium Enterprises) bolagens möjligheter att skaffa investering inför att skala upp till nästa nivå, med fokus på tillväxt och internationalisering.

• >>
  • Ideon Science Park