Lugn, vi hjälper dig.

If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 6 800 anställda.

Meny

Nya skiddestinationer ställer särskilda krav på säkerheten20.2.2019 07:30:00 CET | Pressmeddelande

I jakt på nya upplevelser söker sig svenska skidturister till allt avlägsnare destinationer. Japan och Kanada har de senaste åren seglat upp som populära resmål, och vissa har till och med prövat skidlyckan på Grönland. Men ju mer extrema platserna blir, desto viktigare är det att hålla koll på sitt försäkringsskydd och på hur sjukvårdsläget ser ut i det område där du befinner dig. Försäkringsbolaget If och SOS International tipsar om vad du behöver tänka på.

Snöskottningsregler ”en riktig brain freeze” för husägare6.2.2019 11:15:00 CET | Pressmeddelande

Efter den senaste tidens kraftiga snöfall ligger snön i drivor utanför husen. Men vems ansvar är det egentligen att hålla trottoaren utanför tomtgränsen skottad och sandad? En genomgång som försäkringsbolaget If har gjort av reglerna i några av Sveriges större kommuner visar att den saken varierar beroende på var i landet du bor. Det kan finnas skäl att kolla upp hur det ligger till i din kommun – i värsta fall kan du bli skadeståndsskyldig om någon halkar utanför ditt hus.

Antal reservdelsstölder halverades under 2018 – men fortsatt höga nivåer31.1.2019 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Efter ett rekordhögt antal stölder av bilreservdelar under de gångna åren i Sverige var utvecklingen under 2018 klart positiv. Enligt nya siffror har reservdelsstölderna nästan halverats under året, jämfört med året innan, och försäkringsbolaget Ifs förebyggande arbete tillsammans med andra aktörer i branschen tros ha varit en starkt bidragande faktor. Historiskt sett är dock antalet stölder fortsatt många – och If ger här några tips om vad man som bilägare kan göra för att skydda sig.

Unga mest positiva till att hyra ut stugan i vinter18.12.2018 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Att hyra ut fritidshuset under vinterloven är ett sätt att på en och samma gång tjäna några extra tusenlappar och hålla huset bebott i vinterkylan. Ändå är det förhållandevis få som kan tänka sig att hyra ut under perioden, enligt en ny undersökning från försäkringsbolaget If. Svenska fritidshus drabbas av skador för 650 miljoner per år och många skador skulle kunna begränsas med mer regelbunden tillsyn.

Lugn, vi hjälper dig.