Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder nära 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Meny

Industriarbetsgivarna: Hamnkonflikten måste få en lösning22.1.2019 14:26:38 CET | Pressmeddelande

Industriarbetsgivarna beklagar att Hamnarbetarförbundet i dag har tackat nej till medlarnas bud. ”Jag kan bara beklaga att Hamnarbetarförbundet inte verkar vilja hitta lösningar och acceptera det bud som medlarna har lagt fram till Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet i dag. Hamnarbetarna spelar ett högt spel och basindustrin drabbas hårt av konflikten. Deras agerande utgör ett hot mot sysselsättningen inom industrin om man inte snabbt löser situationen”, säger Per Hidesten, vd för Industriarbetsgivarna.

Kerstin Hallsten ny chefekonom för Industriarbetsgivarna18.6.2018 12:31:07 CEST | Pressmeddelande

Kerstin Hallsten är idag senior rådgivare vid avdelningen för finansiell stabilitet på Riksbanken. Hon har en doktorsexamen inom nationalekonomi samt en lång och bred erfarenhet av policyarbete med ett flertal publikationer. Bland Kerstins tidigare uppdrag märks tjänsten som chefsekonom och avdelningschef på Konjunkturinstitutet samt chef för Ekonomiska avdelningen på Finansdepartementet. Hon hade som biträdande avdelningschef på penningpolitiska avdelningen också under lång tid ansvar för att ta fram det penningpolitiska beslutsunderlaget på Riksbanken. Kerstin Hallsten tillträder sin tjänst hos Industriarbetsgivarna den 10 september och kommer också att företräda Skogsindustrierna. – De svenska basindustrierna skogen, stålet och gruvorna kan inte flytta utan är helt beroende av möjligheten att öka sin internationella konkurrenskraft för att även framgent vara världsledande. Även byggnadsämnes- och svetsmekanisk industri är beroende av svenska exportframgångar. En viktig faktor för de

Ny konjunkturrapport: Fortsatt kraftlös världskonjunktur18.5.2017 13:50:15 CEST | Pressmeddelande

• >>