Ida Eriksson erövrar sin första grand prix-medalj29.1.2023 14:15:01 CET | Pressmeddelande

Ida Eriksson från Molkom fortsätter sin stadiga klättring uppåt på världsrankningen efter sin första IJF-tour-medalj, en bronsmedalj på grand prix i Lissabon. Eriksson närmar sig topp-20 efter att ha etablerat sig på senior-touren under 2022. I Lissabon sticker kvartsfinalvinsten mot nederländska Margit de Voogd ut. Eriksson orkade med det kraftfulla kastet ura nage drygt fem minuter in i förlängningen, alltså mer än dubbelt ordinarie matchtid. Efter ytterligare två matcher var bronsmedaljen Erikssons.

Nicolina Pernheim Goodrich är guldfavorit inför VM7.11.2022 18:29:47 CET | Pressmeddelande

Den 8-10 november avgörs judo-VM för synskadade i Baku, Azerbajdzjan. Sveriges trupp består av regerande europamästaren och paralympiern Nicolina Pernheim Goodrich, och den tidigare juniorvärldsmästaren Oscar Widegren. Båda tävlar onsdag 9 november. Målet är medalj och i och med den nya klassindelningen, med en egen klass för blinda, tävlar de på mer rättvisa villkor och har bättre chanser än tidigare år.

Robert Eriksson slutar som landslagschef - får ny position på RF2.11.2022 18:31:43 CET | Pressmeddelande

Efter nästan 20 år som ledare för det svenska judolandslaget slutar nu landslagschef Robert Eriksson för att i stället börja som verksamhetsutvecklare inom forskning och utveckling på Riksidrottsförbundets elitdrottsavdelning. Robert Eriksson har under sina år på Svenska Judoförbundet bland annat varit med och tagit Sveriges första EM-guld samt Sveriges första VM-medaljer på herrsidan och även lett den svenska truppen genom tre OS.

Marcus Nyman gör comeback - igen!26.10.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För ett par veckor sedan gjorde Anna Bernholm comeback på VM efter sin korsbandsskada. Nu, en knapp månad senare, är det rutinerade Marcus Nymans tur att göra comeback. Nyman, som tog en paus från elitjudon efter OS i Tokyo, är tillbaka för att satsa mot sitt fjärde OS. 32-åringens första världstourtävling efter uppehållet blir Grand Slam i Baku, Azerbajdzjan, den 4-6 november. I truppen till Baku ingår även Anna Bernholm och Ida Eriksson, samt Axel Oscarsson från LUGI Judoklubb som debuterar på världstouren.

Sveriges trupp till EM i judo för synskadade1.9.2022 16:46:58 CEST | Pressmeddelande

I helgen avgörs judo-EM för synskadade i Cagliari, Italien. Sveriges trupp består av rutinerade paralympiern Nicolina Pernheim, som bland annat har tre EM-guld på meritlistan, och Oscar Widegren som har tagit ett junior-VM-guld och ett junior-EM-brons. Målet är medalj och i och med den nya klassindelningen, med en egen klass för blinda, tävlar de på mer rättvisa villkor och har bättre chanser än vid tidigare mästerskap.

Ida Eriksson besegrar världsmästarinnan i sin EM-debut30.4.2022 18:20:49 CEST | Pressmeddelande

I sin senior EM-debut klev 23-åriga Ida Eriksson från Molkom rakt in i eliten. Efter en inledande seger väntade den regerande världsmästarinnan, världsettan Barbara Matic från Kroatien. En helt orädd, stark och respektlös Eriksson utmanade mästarinnan som inte hade något motmedel. Det var också Eriksson som stod för slutforceringen och i matchens allra sista sekunder kom segerkastet, waza-ari (poäng) till Eriksson och kvartsfinal säkrad. Därefter blev det tyvärr stopp för Eriksson, men en imponerande debut – blir summeringen.

Sveriges trupp till EM25.4.2022 08:59:00 CEST | Pressmeddelande

Det blir en liten trupp som representerar Sverige på EM i Sofia 29 april - 1 maj. På grund av generationsskifte samt skador i landslaget kommer endast två aktiva delta på EM - den rutinerade Tommy Macias som jagar medalj i sin nya viktklass - 81 kg och nykomlingen Ida Eriksson, - 70 kg, som gör sitt första internationella mästerskap på seniornivå. EM i Sofia blir också det första mästerskapet i blågult för den nya förbundskapten Sally Conway som tillträdde sin tjänst i januari i år.

Första uttagningen till landslagen i judo25.4.2022 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är den första uttagningen till Svensk Judos landslagsgrupper i den nya landslagsorganisationen klar. Coronapandemin i början på 2022 stoppade en stor del av landslagsverksamheten vilket gjorde att den första uttagningen blev uppskjuten, men nu kan den alltså äntligen presenteras. I den här uttagningen ligger fokus på Svensk Judos tre landslag, samt en första uttagning av utvecklingsgrupp U18. Resterande utvecklingsgrupper presenteras senare i vår.
  • >>