Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Vi vill bidra till en rättvis och hållbar bostadsmarknad där fler kan byta bostad efter behov. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och en av de största aktörerna i branschen. Med 191 bobutiker och nära 1 000 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2021 förmedlade företaget cirka 31 000 objekt till ett försäljningsvärde av 84,5 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för sjunde året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2022.

Ny statistik över budpremier på bostäder visar: Få budgivningar sticker i väg26.9.2022 07:11:00 CEST | Pressmeddelande

Budpremien, alltså skillnaden mellan utgångspris och slutpris på bostäder, är nu lägre än på många år, efter att ha sjunkit kraftigt det senaste halvåret. I exempelvis Stor-Stockholm och Stor-Malmö såldes genomsnittsvillan för utgångspris under juli. Det visar en ny kartläggning från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, baserat på data från Svensk Mäklarstatistik.

Ny kartläggning inför terminsstarten visar: Studentstäderna där det är billigast att köpa bostad25.8.2022 06:45:22 CEST | Pressmeddelande

I Sundsvall och Östersund får studenterna mest bostadsyta för pengarna. Dyrast är enrummarna i Stockholm, Göteborg och Lund. I Gävle och Luleå har priset på ettor sjunkit mest. Det visar en ny kartläggning av bostadsrättspriser i svenska universitetsstäder, som gjorts av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling med siffror från Svensk Mäklarstatistik.

Ny rapport om hur äldre i Sverige bor visar: Brist på seniorbostäder hindrar äldres flytt18.7.2022 07:17:00 CEST | Pressmeddelande

Sju av tio pensionärer äger sitt boende och många av dem vill bo mindre, men de hindras av svårigheten att hitta rätt bostad. Fler än åtta av tio kommuner saknar helt eller har brist på seniorbostäder vilket får konsekvenser för hela bostadsmarknaden. Det visar den nya rapporten ”Hur hållbar är bostadsmarknaden för äldre?” som tagits fram av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Ny kartläggning visar: Svenskarnas trädgårdar kan ge stort bidrag till biologisk mångfald11.7.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Om Sveriges villaägare använder 10 procent av sin tomt till att främja biologisk mångfald skapar de gemensamt en skyddad naturyta som är större än 24 av landets 30 nationalparker. Det visar nya beräkningar från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling och odlingsföretaget Nelson Garden. Trädgårdarna kan skapa så kallade gröna korridorer, som är viktiga för bin och andra pollinerande insekter.

Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Bred nedgång för bostadspriserna7.7.2022 08:01:00 CEST | Pressmeddelande

Bostadspriserna i Sverige föll brett under juni. Störst var fallet på bostadsrätter, som ofta har snabbare prissvängningar än villor. Bostadsrättspriserna sjönk med 3 procent i riket, medan villapriserna backade med 1 procent. Prisökningen på fritidshus mattas av ytterligare, visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.
  • >>