Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och en av de största aktörerna i branschen. Med 191 bobutiker och över 900 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2020 förmedlade företaget cirka 31 000 objekt till ett försäljningsvärde av 84,5 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för sjätte året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2021.

Lokala beräkningar efter Riksbankens räntebesked: Så slår stigande räntor mot svenskarnas plånböcker16.5.2022 07:17:00 CEST | Pressmeddelande

För villaägare som nyligen köpt sin bostad, med hög belåningsgrad och rörlig ränta, ökar bolånekostnaden med i snitt 500 kronor varje månad efter att reporäntan höjts med 0,25 procentenheter. Fortsätter Riksbanken att höja räntan enligt sin plan kan samma lån om ett år kosta 2 000 kronor mer per månad än innan höjningen. Det visar Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings nya kartläggning av räntor och bostadspriser runtom i landet.

Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Bostadspriserna stiger trots orolig omvärld8.4.2022 08:01:00 CEST | Pressmeddelande

Trots det oroliga världsläget och stigande räntor ökade bostadspriserna i Sverige den senaste månaden. I mars steg priserna på både bostadsrätter och villor med 1 procent. Även fritidshuspriserna fortsätter att öka, om än i något lägre takt än tidigare. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Ny kartläggning visar: Antalet som flyttar från storstäderna slår rekord15.3.2022 07:17:00 CET | Pressmeddelande

Utflyttningen från Stockholm, Göteborg och Malmö har ökat med 77 procent sedan tiden runt millennieskiftet och utvecklingen har snabbats på under pandemin. Starkast är trenden i Stockholms stad, där över 70 000 personer flyttade till någon annan kommun under 2021 – en ökning med 19 procent jämfört med snittet för åren innan pandemin och 94 procent sedan år 2000. Det visar ny statistik från SCB som sammanställts av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Bostadsmarknaden tar fart – storstäderna driver på8.2.2022 08:01:00 CET | Pressmeddelande

Bostadsrättspriserna i Sverige fortsätter stiga och visar en uppgång med 1 procent i januari. Villapriserna låg stilla den gångna månaden, trots prisökningar i de tre storstäderna. Under det senaste året har fritidshuspriserna nu ökat med hela 20 procent. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Första nedgången för villapriser sedan pandemins start13.1.2022 08:01:00 CET | Pressmeddelande

För första gången sedan starten av coronapandemin sjönk villapriserna på månadsbasis i Sverige och visar i december en nedgång med 1 procent. Bostadsrättspriserna förblev oförändrade under månaden. I centrala Stockholm ökade dock bostadsrättspriserna med 2 procent. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Ny analys av bostadsmarknaden i Sverige under de senaste 20 åren visar: Långsammare uppgång senaste tio åren trots pandemirallyt4.1.2022 07:17:00 CET | Pressmeddelande

Prisuppgången på bostadsrätter under senaste decenniet var betydligt lägre än decenniet innan dess, trots en kraftig prisökning de senaste 1,5 åren. Priserna på bostadsrätter har ökat med 96 procent de senaste tio åren, att jämföra med en uppgång på hela 145 procent under den föregående tioårsperioden. Det visar en ny analys som Länsförsäkringar Fastighetsförmedling gjort av data från Svensk Mäklarstatistik.

Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Stockholm mot strömmen på lugn bostadsmarknad8.12.2021 08:01:00 CET | Pressmeddelande

För fjärde månaden i rad låg villapriserna i Sverige stilla i november. Efter en tids uppgång förblev även bostadsrättspriserna oförändrade den senaste månaden. Stockholm fortsätter gå mot strömmen med ökande priser på både villor och bostadsrätter. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.
  • >>