Sommartidtabellen för stadsbussarna i Örebro börjar gälla från 14 april3.4.2020 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Länstrafiken tidigarelägger sommartidtabellen för stadsbussarna i Örebro. Den nya tidtabellen börjar gälla 14 april. Tidigareläggningen från juni till april sker med anledning av att Länstrafiken vill skapa en bättre beredskap för störningar i trafiken, utifrån ett högt antal sjukskrivningar bland bussförarna. Sommartidtabellen för 2020 medför inga större förändringar i linjesträckningar eller hållplatser, men antalet avgångar reduceras.

Nu börjar fler nya bussar att trafikera Örebro län30.9.2019 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag börjar de nya blå och vita bussarna att rulla i Örebros stadstrafik och i stora delar i Örebro län. Då byts samtliga av Örebros stadsbussar ut, samt ytterligare regionbussar. Totalt är det 120 nya bussar som rullar ut i trafiken. Luftkonditionering, USB-uttag för laddning av mobiler och fler platser är några av nyheterna som Länstrafikens resenärer kan vänta sig när dem kliver ombord.

Busstrafik till södra Ladugårdsängen25.6.2019 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I mitten av december börjar Länstrafiken trafikera i området södra Ladugårdsängen. Området har expanderat de senaste åren och växer till att bli ett av Örebro kommuns mest tätbefolkade bostadsområden. Det är en satsning som görs med sikte att nå fler och nya resenärer i kollektivtrafiken. - Vi ser att vi kommer nå fler och nya resenärer när vi har möjligheten att erbjuda bussförbindelser till och från södra Ladugårdsängen och bostadsområdet längs Karlsdalsallén, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef på Länstrafiken. Södra Ladugårdsängen får busstrafik genom ny körväg för linje 6 Linje 6 får med start den 15 december 2019 en ny körväg mellan Lavendelvägen och Sveaparken. Den nya körvägen innebär att linje 6 kommer att trafikera hållplatserna: Tybble Vårdcentral Lavendelvägen Karlsdalsallén (ny hållplats) Termikgatan (ny hållplats) Fatbursgatan Loftbodsgatan Tullängsskolan Södra allén Sveaparken, följt av ordinarie hållplatser i riktning mot Slottet och vidare mot Hjärsta Mer avgån

Satsning i maj: prova-på-kampanj riktad till anställda i samband med verksamhetsflytt8.5.2019 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Efter flera lyckade prova-på-kampanjer i kollektivtrafiken genomförs nu en prova-på-kampanj riktad till anställda vid Örebro kommuns samhällsbyggnadskontor, som blir en av de första av flera inflyttande verksamheter i nybyggda Citypassagen. Cirka 350 anställda vid Örebro kommuns samhällsbyggnadsavdelning flyttar från ett hus i utkanten av stan med goda parkeringsmöjligheter till Citypassagen beläget ett stenkast från Örebro resecentrum med närhet till kollektivtrafiken. Med prova-på-erbjudandet som skickas ut under maj får de som tidigare rest med bil till och från sin arbetsplats en chans att inse fördelarna med att resa kollektivt. - Vi vet att många väljer att resa kollektivt om de får chansen att prova, och det här är ett strålande tillfälle att byta till ett klimatsmart resande. En verksamhetsflytt innebär oftast nya resmöjligheter och behov som gör att man ser över sina resvanor. I ett sådant läge vill vi underlätta för dem som vill testa att resa med tåg eller buss, säger Mirja