Abonnera
Följ

Abonnera på pressmeddelanden från Lindholmen Science Park

Få samtliga pressmeddelanden från Lindholmen Science Park genom att skriva in din e-postadress nedan. Du kan avsluta ditt abonnemang när du vill.

Effektivare prehospital akutvård med eHälsa – fullskaliga simuleringar visar på nyttan1.11.2016 14:51 | Pressmeddelande

Under två veckors tid har för första gången fullskaliga simuleringar av en komplett ICT-stödd akut prehospital strokevårdkedja genomförts i projektet PrehospIT-Stroke. Team från olika ambulansorganisationer har fått testa att använda ICT-stöd under hela förloppet och alla moment har registrerats. Projektet vill på ett helt nytt sätt påvisa nyttan med samverkande ICT-lösningar, men försöken ger också en möjlighet att studera påverkan på arbetsprocesser samt samspelet med patienten och andra aktörer i vårdkedjan. Resultaten kommer att göras tillgängliga för hela branschen.

Pressinbjudan: Lindholmen Software Development Day 28 oktober, 2016 - Omvälvande förändringar inom ICT, digitalisering och automation diskuteras av branschens toppnamn21.10.2016 10:42 | Pressinbjudan

”Disruptive Innovation - Opportunities and threats in a new business environment” är temat för årets Lindholmen Software Development Day, som den 28 oktober anordnas för tolfte året i rad. På plats som både talare och besökare finns en stor del av landets spetskompetens inom mjukvaruutveckling.

Connectathon kopplade samman vårdkedjans IT-system22.6.2016 10:00 | Pressmeddelande

Projektet PrehospIT som skapar förutsättningar för bättre IT inom ambulanssjukvården har genomfört vad som kan vara världens första Connectathon inom Prehospital eHälsa. I denna kopplade projektets medverkande företag, SAAB, Ortivus, Cerner och InterSystems samman sina produkter och utbytte information med varandra utgående från den rekommendation som utarbetats i PrehospIT. Nu när det visats att systemen kan samverka som avsett kommer nästa projektsteg – att demonstrera att det också innebär ökad patientnytta. Det görs i nästa projektsteg.

Styrning av trafik för effektivare godstransporter in och ut ur städer11.5.2016 08:30 | Pressmeddelande

Trängseln på in- och kringfartsleder är ett allt större problem för godsförsörjningen i framför allt Stockholm och Göteborg. En ny förstudie visar att befintliga vägar kan utnyttjas på ett bättre sätt genom att låta samhällsviktig och miljöklassad godstrafik få tillgång till ett prioriterat körfält. Tack vare uppkopplade fordon skulle trafiken kunna styras till specifika körfält beroende på trafiksituation och om fordonen uppfyller vissa krav.

Tungviktssamtal om medier och demokrati6.4.2016 09:00 | Pressmeddelande

Samtidigt som världens äldsta lag för tryck- och yttrandefrihet – den svenska tryckfrihetsförordningen – fyller 250 år ritas medielandskapet om mer dramatiskt än någonsin tidigare. En ny utmaning både för samhället och för medierna, som en av demokratins plattformar. Men vilka är möjligheterna och hoten och vilka vägval finns för framtiden? Under Meg – Mediedagarna i Göteborg – låter Lindholmen Science Park tungviktare från såväl bransch som vetenskap ge sina svar.

SWIFTLY Green slutfört – 130 åtgärder för grönare transporter i Europa4.2.2016 08:00 | Pressmeddelande

En ny webbportal och utvecklingsplan ska göra transporter inom Europa mer hållbara. Portalen och planen är ett resultat från EU-projektet SWIFTLY Green som avslutades vid årsskiftet. Syftet är att underlätta för transportörer och beslutsfattare att välja åtgärder för att minska utsläppen av växthusgaser, utan att öka kostnaderna för transporterna. CLOSER vid Lindholmen Science Park har lett projektet.

Martin Holmberg och AnnKi Bryhn Jansson leder nytt samarbete mellan mediebranschen och akademin21.12.2015 11:02 | Pressmeddelande

Lindholmen Science Park kan nu presentera att Martin Holmberg och AnnKi Bryhn Jansson blir projektledare för den nya satsningen Medier & Demokrati. Mediebranschen och ledande forskare har tillsammans deltagit i den diskussion om behov och uppläggning som har föregått det projekt som Lindholmen Science Park startar. Fokus är hur de snabbt förändrade medievanorna påverkar informationsflöden, mediernas demokratiska roll och därmed i förlängningen demokratin.

Upplev framtidens Göteborg i datorspel3.11.2015 09:00 | Pressmeddelande

I spelet Cities: Skylines tar spelaren sig an utmaningen att bygga en stad och styra över allt från vägnät och skatter till kollektivtrafik. Stadsbyggnadskontoret i Göteborg tittar nu på hur man kan använda spelet för att visualisera idéer och skapa dialog kring Göteborgs stadsutveckling. Den 18 november kan du träffa stadsbyggnadskontorets 3D-visualiserare och spelets lead designer på Visual Forum, Skandinaviens ledande konferens om visualisering.

• >>