Lunds stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Biskop sedan 2014 är Johan Tyrberg. I stiftet, som omfattar Skåne och Blekinge, finns 163 församlingar och mer än 500 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta stiftets jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige. Stiftsstyrelsen och egendomsnämnden är de verkställande organen. Genom domkapitlet prövas om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.

Tre år av bön och vänskap firas tillsammans med kardinal Anders Arborelius, ärkebiskop Antje Jackelén och biskop Johan Tyrberg i Lunds domkyrka28.10.2019 08:51:18 CET | Pressmeddelande

Sedan den 31 oktober 2016 då påve Franciskus och representanter för Lutherska världsförbundet uttryckte viljan att katoliker och lutheraner ska fortsätta vandra vägen från konflikt till gemenskap har dagen firats i Lunds domkyrka. Många steg på den gemensamma vägen har tagits och vänskapsband har knutits allt starkare när vi på treårsdagen firar högtidlig vesper klockan 19.00.
  • >>