MHF är en ideell trafiksäkerhetsorganisation som främst arbetar för trafiknykterhet. Vi har ca 15 000 medlemmar. Organisationen är uppdelad i sju geografiska regioner och ca 210 lokalavdelningar.

Sedan starten 1926 har vi tagit aktiv del i många olika frågor med syfte att höja trafiksäkerheten i Sverige. MHF har bland annat medverkat till att genomföra högertrafikomläggningen, lagstadgade låga promillegränser och användande av säkerhetsbälte.

Vi arbetar i linje med nollvisionen som riksdagen beslutat om – att ingen ska dö eller skadas i trafiken. Vi fokuserar därför våra insatser på att delmålet för år 2020 med 99,9 procent nykter trafik i Sverige ska uppnås. Vår nollvision: ingen ska dö av rattfylleri!

Ta paus i sommar: Trafiksäkerhetskampanj28.6.2019 14:25:10 CEST | Pressmeddelande

MHF:s stora sommarkampanj firar 20 år. Trafiknykterhetsorganisationen MHF uppmuntrar förare att ta regelbundna pauser under resan och informerar om säkerhet i trafiken. Enligt statistik från Transportstyrelsen sker fler trafikolyckor under sommaren än under någon annan period. Därför träffar du mellan maj och september hundratals funktionärer från MHF på många större rastplatser längs med huvudleder runt om i Sverige. Här kan du ställa frågor, få tips och diskutera problem och möjligheter i trafiken. Målet är en skön och trygg resa samt ökad trafiksäkerhet. Med hjälp av Trafikverket som äger de flesta rastplatserna, kan vi på MHF bidra till en säkrare trafik.

Östersund i fokus på Trafiknykterhetens Dag14.5.2019 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Tisdagen 14 maj är det Trafiknykterhetens dag. En dag som MHF instiftat för att uppmärksamma konsekvenserna av rattfylleri. På 300 platser över hela landet uppmärksammas Trafiknykterhetens dag med olika aktiviteter. Polisen gör i samarbete med MHF en storsatsning med extra trafiknykterhetskontroller i delar av landet. Vårt huvudevenemang kommer i år att vara i Östersund, där vi kommer att finnas på Stora Torget mellan klockan 10:00 och 16:00.

Kan mer än var femte förare ha kört bil påverkad?1.2.2019 14:45:44 CET | Pressmeddelande

På Jönköpings stora nyhetssajt Jnytt.se pågår just nu en intressant webbenkät. Frågan som ställs är: "Har du någon gång kört bil påverkad av något olagligt?". I skrivande stund svarar över 21% att det "tyvärr har hänt". Om det skulle vara statistiskt hållbart så skulle alltså mer än var femte bilist ha kört påverkad av alkohol, droger eller medicin. Extremt skrämmande siffror som visar på en absurd alkoholnorm, säger MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund.

Tylösandsseminariet 2018 har temat "Så delar vi vägen – Tryggt och säkert", 4-5 september3.9.2018 18:03:30 CEST | Pressinbjudan

Tisdag 4 september öppnar den sextioandra upplagan av Tylösandsseminariet. I år är temat för trafiksäkerhetskonferensen: "Så delar vi vägen – Tryggt och säkert". Om vi ska nå målen inom trafiksäkerhet så räcker det inte att göra kampanjer och att bygga säkrare infrastruktur. Vi måste också hitta sätt att verkligen påverka var och en, såväl privatpersoner som företag och organisationer.
  • >>