MHF
MHF

MHF är en ideell trafiksäkerhetsorganisation som främst arbetar för trafiknykterhet. Vi har ca 10 000 medlemmar. Organisationen är uppdelad i sju geografiska regioner och ca 150 lokalavdelningar.

Sedan starten 1926 har vi tagit aktiv del i många olika frågor med syfte att höja trafiksäkerheten i Sverige. MHF har bland annat medverkat till att genomföra högertrafikomläggningen, lagstadgade låga promillegränser och användande av säkerhetsbälte.

Vi arbetar i linje med nollvisionen som riksdagen beslutat om – att ingen ska dö eller skadas i trafiken.

Vår nollvision: ingen ska dö av rattfylleri!

Bli inte blåst efter kräftskivan – hälften av alla alkomätare visar fel resultat4.8.2022 11:29:50 CEST | Pressmeddelande

Det är många som har köpt sig en alkomätare för att få ett svar på när man kan köra igen efter att ha druckit alkohol, speciellt nu i kräftskivetider. Det är därför mycket oroande att Tomas Jonsson, Sveriges ledande expert på alkoholmätarteknisk utrustning och VD på MHF Testlab som är ett av tre i världen ackrediterade testcenter av alkoholmätare, i TV4 Nyhetsmorgon kunde visa att hälften av mätarna inte fungerande. Flera stora teknikåterförsäljare säljer mätare som visar ett alldeles för lågt alkoholinnehåll i utandningsluften och på så sätt kan lura användaren till att köra även om denna i lagens mening faktiskt kan dömas för grovt rattfylleri. – Tyvärr finns det fortfarande ett antal mätare på den svenska marknaden som är totalt odugliga för att mäta promillehalt och faktiskt kan lura användaren att begå lagbrott, säger Tomas Jonsson. Ett konkret råd från Tomas Jonsson är att man innan inköp kollar att alkoholmätaren uppfyller den internationella standarden för den här typen av prod

Varför finns ännu inga alkobommar i svenska hamnar?10.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Rattfulla förare fortsätter att köra ut från hamnarna, ibland i tungt lastade lastbilar och långtradare. Polisen har dragit ner kraftigt på nykterhetskontrollerna och upptäcktsrisken är nästan obefintlig för en rattfyllerist. När som helst kan det leda till dödsolyckor i trafiken. MHF kräver nya politiska beslut om att komma igång med automatiska nykterhetskontroller, både i hamnar och på andra platser som till exempel trafikkontrollplatser och godsterminaler.

Nya lagförslag om rattfylleri är goda nyheter15.12.2021 12:02:45 CET | Pressmeddelande

MHF har i många år hävdat att dagens bristfälliga rattfyllerilagstiftning medför att många notoriska rattfyllerister strax är ute på vägarna igen. I flera fall har detta bevisligen lett till oskyldiga människors död och många anhörigas lidande. En bil är ett dödligt vapen i händerna på en rattfyllerist. Därför är det mycket positivt att regeringen nu tagit fram ett förslag om skärpning av dessa regler.

Så stoppar vi rattfylleriet13.12.2021 13:13:18 CET | Pressmeddelande

"Varje rattfylla är en potentiell rullande dödsfara. Och när det gäller tung trafik är det ännu värre." Citatet från polisens pressinformatör i region Bergslagen sätter fingret på hur verkligheten ser ut på våra vägar. Det har varit ännu en svart helg för alla som följer trafiknyheterna. En berusad lastbilsförare krockade med en personbil, och det slutade på värsta möjliga vis med att lastbilen välte över personbilen. En man dödades och en kvinna skadades. Till slut handlar det om att faktiskt utföra tillräckligt många nykterhetskontroller, säger MHF.

Tydliga regler och säkra vägar28.10.2021 08:20:00 CEST | Pressmeddelande

Idag är det bilens dag. Men för många i Sverige är bilen nödvändig inte bara idag utan också alla andra dagar. Många svenskar som bor utanför de stora städerna, kanske till och med i väldigt ensliga trakter har svårt att se hur de ska ha råd att ha sin bil kvar. Ett Sverige helt utan privatbilar är en orimlig tanke. Därför måste det vara möjligt att ta ett miljöansvar och ändå få vardagsekonomin att gå ihop. Det måste också vara en rimlig standard på alla våra vägar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • Sista
  • >>

MHF är en ideell trafiksäkerhetsorganisation som främst arbetar för trafiknykterhet. Vi har ca 10 000 medlemmar. Organisationen är uppdelad i sju geografiska regioner och ca 150 lokalavdelningar.

Sedan starten 1926 har vi tagit aktiv del i många olika frågor med syfte att höja trafiksäkerheten i Sverige. MHF har bland annat medverkat till att genomföra högertrafikomläggningen, lagstadgade låga promillegränser och användande av säkerhetsbälte.

Vi arbetar i linje med nollvisionen som riksdagen beslutat om – att ingen ska dö eller skadas i trafiken.

Vår nollvision: ingen ska dö av rattfylleri!