Världspremiär i Shanghai för nya Porsche Macan25.7.2018 11:30 | Pressmeddelande

Porsche har presenterat nya Macan i Shanghai. Den kompakta SUV-modellen har varit en stor succé alltsedan den lanserades 2014 och är nu vidareutvecklad när det gäller design, komfort, uppkoppling och köregenskaper, vilket gör att Macan förblir det sportiga alternativet i sitt segment. Nya Macan förblir trogen Porsches design-DNA med en tredimensionell ljusramp baktill med LED-ljus. LED-teknologi i huvudstrålkastarna ingår också som standard. De mest framträdande innovationerna inuti bilen är en 11-tums pekskärm till den nya Porsche Communication Management (PCM), nya luftutsläpp och tillvalet GT-ratt som känns igen från 911. PCM ger tillgång till nya digitala funktioner, som intelligent röststyrning och ett online navigationssystem som är en del av standardutrustningen. Komforttillvalen inkluderar nu också trafikstockningsassistans, joniseringsanläggning och eluppvärmd vindruta. LED-strålkastare och ny ljusramp bak Tack vare ett antal medvetna exteriöra förändringar ser nya Macan ännu

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00 | Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00 | Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell

Porsche firar 70 år med specialutställning8.6.2018 11:15 | Pressmeddelande

Porsches jubileumsår går mot sin höjdpunkt. Idag, fredag den 8 juni, inviger Porsche Museum specialutställningen ”Porsche 70 år” tillsammans med inbjudna gäster. Till ceremonin kommer Baden-Württembergs ministerpresident, Winfried Kretschmann, Stuttgarts borgmästare, Fritz Kuhn, parlamentssekreteraren i det federala transportministeriet, Steffen Bilger och många andra representanter för politik, näringsliv och samhälle. Dr Wolfgang Porsche, Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, Oliver Blume, Chairman of the Executive Board of Porsche AG och Uwe Hück, Deputy Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, kommer tillsammans se tillbaka på födelsen av märket Porsche. Just denna dag – den 8 juni – 1948 godkändes Porsche 356 “No. 1” Roadster för trafik. Sedan dess har Porsche gjort mer än att bara tillverka sportbilar. Porsche är synonymt med en sportig körupplevelse och ett sätt att tänka, för innovationer inom bilvärlden, för design och funktionalitet. Med den här specialutst

Nya Porsche Cayenne nu som plug-in hybrid2.5.2018 08:00 | Pressmeddelande

Porsche utökar nu sitt utbud av hybridmodeller ytterligare. Nya Cayenne E-Hybrid kombinerar klassens bästa köregenskaper med maximal effektivitet. En treliters V6-motor på 250 kW/340 hk kompletteras av en elmotor på 100 kW/136 hk som tillsammans utvecklar 340 kW/462 hk. Det maximala vridmomentet 700 Nm finns tillgängligt redan från strax över tomgångsvarv och boost-strategin är hämtad från supersportbilen 918 Spyder.

Porsche firar 70 år som sportbilstillverkare26.1.2018 17:15 | Pressmeddelande

Snabb, puristisk, känsloladdad. Under 70 år har märket Porsche varit synonymt med sportbilskonstruktioner av högsta klass. Den första modellen som fick namnet Porsche registrerades den 8:e juni 1948. Det var 356 ”Nr 1” Roadster. Den dagen föddes märket Porsche. Typ 356 förvandlade Ferry Porsches dröm om en sportbil till verklighet. - Hans vision vid den tiden gav uttryck för alla de värden som definierar märket än idag, sade Oliver Blume, CEO för Porsche AG, i samband med invigningen av det årslånga firandet av ”70 år med sportbilen Porsche” på Porsche Museum. - Tradition är en förpliktelse. Utan vår tradition och utan våra kärnvärden skulle vi inte vara där vi är idag, säger Oliver Blume. Vi planerar att även långt in i framtiden upprätthålla den förstklassiga tekniska nivå som Ferry Porsche satte. Intelligent dynamisk mobilitet har en fantastisk framtid. Och vi har den teknologiska expertisen, de kreativa medarbetarna och den unika teamkänsla som krävs för att vara med där. Vi har va
  • >>