PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med föreningar runt om i hela landet. Vi påverkar viktiga samhällsfrågor och ser till att livet som pensionär blir roligare och mer utvecklande. Pensionärernas riksorganisation, PRO, är Sveriges största mötesplats för pensionärer. Våra cirka 270 000 medlemmar finns utspridda över hela landet. Hos oss kan du träffa nya vänner, utbilda dig, resa, njuta av kultur, och delta i olika friskvårdsaktiviteter.

Regeringen missar chansen att gottgöra skatteorättvisan som drabbat 57:orna17.4.2023 10:17:45 CEST | Pressmeddelande

Äldreomsorgen står inför stora nedskärningar till följd av kostnadskrisen. Regeringen borde skjuta till pengar till kommunerna i vårbudgeten, men missar tillfället. Likaså ignorerar man möjligheten att kompensera dem som är födda 1957 för den skatteorättvisa som drabbat årskullen. Den kritiken riktar PRO:s ordförande Åsa Lindestam mot den vårbudget som finansminister Elisabeth Svantesson (M) presenterade idag.

Allvarligt när svenska pensionspengar försvinner i amerikansk bankkris14.3.2023 14:51:15 CET | Pressmeddelande

Den senaste tiden har finansiella tillsynsmyndigheter i USA tagit över banker som hotats av ekonomisk krasch. De svenska institutioner som ägt andelar i de aktuella bankerna har fått en rejäl smäll när värdet på ägandet gått upp i rök. Alecta, som förvaltar tjänstepensionskapital för 2,6 miljoner svenskar har gjort stora förluster. Joel Stade, sakkunnig för pensionärers ekonomi på Pensionärernas riksorganisation, är kritisk.
  • >>