PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med föreningar runt om i hela landet. Vi påverkar viktiga samhällsfrågor och ser till att livet som pensionär blir roligare och mer utvecklande. Pensionärernas riksorganisation, PRO, är Sveriges största mötesplats för pensionärer. Våra cirka 330 000 medlemmar finns utspridda över hela landet. Hos oss kan du träffa nya människor, utbilda dig, resa, njuta av kultur, och delta i olika friskvårdsaktiviteter.

Meny

"Glädjande att politikerna ser bortom sina partiers egna intressen"15.11.2018 10:26:55 CET | Pressmeddelande

I budgetpropositionen för 2019, som övergångsregeringen har lämnat till riksdagen idag, finns bara ett nytt förslag: att ta ytterligare ett steg för rättvis skatt för pensionärer och löntagare. PRO:s påtryckningar har lett fram till en unik överenskommelse över partigränserna. När en övergångsregering lägger fram en statsbudget ska den vara opolitisk och inte innehålla några nya förslag jämfört med föregående års budgetproposition.

Många äldre får inte den tandvård de behöver – och har rätt till – andra riskerar bli överbehandlade14.6.2018 10:42:11 CEST | Pressmeddelande

Pensionärernas riksorganisation, PRO, presenterar idag en ny rapport om äldres tandvård och munhälsa. I grunden är tandvårdsstödet till äldre personer bra, anser PRO – men systemet med upphandlingar riskerar medföra att en del äldre får för lite behandling – andra för mycket. Vårdvalssystemet öppnar också upp för oseriösa aktörer.

PRO om Riksbankskommitténs lagförslag om kontanterna: Äntligen!11.6.2018 16:19:17 CEST | Pressmeddelande

Riksbankskommittén har idag lämnat sitt delbetänkande Tryggad tillgång till kontanter med lagförslag om att de större bankerna ska vara skyldiga att tillhandahålla kontantuttag och dagskassehantering i hela Sverige. - Det här har vi väntat på, säger Christina Tallberg. Det här är en ytterst viktig fråga för våra medlemmar men även för våra föreningar runt om i landet som dagligen använder kontanter i sin verksamhet.
  • >>