PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med föreningar runt om i hela landet. Vi påverkar viktiga samhällsfrågor och ser till att livet som pensionär blir roligare och mer utvecklande. Pensionärernas riksorganisation, PRO, är Sveriges största mötesplats för pensionärer. Våra cirka 350 000 medlemmar finns utspridda över hela landet. Hos oss kan du träffa nya människor, utbilda dig, resa, njuta av kultur, och delta i olika friskvårdsaktiviteter.

Meny

"Glädjande att politikerna ser bortom sina partiers egna intressen"15.11.2018 10:26 | Pressmeddelande

I budgetpropositionen för 2019, som övergångsregeringen har lämnat till riksdagen idag, finns bara ett nytt förslag: att ta ytterligare ett steg för rättvis skatt för pensionärer och löntagare. PRO:s påtryckningar har lett fram till en unik överenskommelse över partigränserna. När en övergångsregering lägger fram en statsbudget ska den vara opolitisk och inte innehålla några nya förslag jämfört med föregående års budgetproposition.

PRO om Riksbankskommitténs lagförslag om kontanterna: Äntligen!11.6.2018 16:19 | Pressmeddelande

Riksbankskommittén har idag lämnat sitt delbetänkande Tryggad tillgång till kontanter med lagförslag om att de större bankerna ska vara skyldiga att tillhandahålla kontantuttag och dagskassehantering i hela Sverige. - Det här har vi väntat på, säger Christina Tallberg. Det här är en ytterst viktig fråga för våra medlemmar men även för våra föreningar runt om i landet som dagligen använder kontanter i sin verksamhet.

Äldres hälsa – en satsning värd pengarna22.5.2018 11:32 | Pressmeddelande

Socialdemokraterna presenterade i dag ett trygghetspaket för att bryta ensamheten och förbättra hälsan hos äldre. Trygghetspaketet innehåller bland annat ett statligt stöd om 20 miljoner till föreningsidrott, och ytterligare tio miljoner till friluftsaktiviteter bland äldre. Samtidigt gör Socialdemokraterna ett handslag med folkrörelserna om 30 miljoner kronor för att bryta äldres isolering. Sveriges fyra största pensionärsorganisationer, med sammanlagt 830 000 medlemmar, arbetar tillsammans för en satsning på äldres träning och motion.
  • >>