En helkväll till stöd för det drabbade folket i Ukraina 19.3.2022 08:35:00 CET | Pressmeddelande

Med anledning av kriget och den humanitära krisen i Ukraina sänder SVT stråkensemblen Kyiv Soloists konsert från Konserthuset i Stockholm Vi spelar för freden och insamlingskonserten Hela Sverige skramlar lördag 2 april. Intäkterna i SVT går till Radiohjälpens insamling för Ukraina. -Vi är många som följer den katastrofala utvecklingen i Ukraina och känner att vi vill bidra. Därför har vi skapat en helkväll i SVT1 där vi samlar in pengar för att lindra den humanitära krisen. Tillsammans kan vi göra skillnad, säger Eva Beckman, programdirektör SVT.

Rösta med Radiohjälpen i Melodifestivalen4.2.2022 08:47:52 CET | Pressmeddelande

I mer än tjugo års tid har allmänheten kunnat rösta med Radiohjälpens nummer i Melodifestivalen. Totalt har mer än 187 miljoner kronor tack vare detta stöttat projekt som förändrar liv och lindrar nöd, både i Sverige och internationellt. I årets appeller uppmanar Oscar Zia och Farah Abadi tittarna att välja Radiohjälpens nummer vid omröstningen. ”Appellerna är gjorda med glimten i ögat, trots att budskapet är allvarligt. Tack för att du gör skillnad för en bättre värld genom att rösta med Radiohjälpens nummer i Melodifestivalen”, säger Kristina Henschen som är generalsekreterare för Radiohjälpen.

Jag satsar allt – Radiohjälpens film om Funkisfestivalen29.11.2021 11:49:00 CET | Pressmeddelande

Artisterna har förberett sig länge och snart är det äntligen dags för dem att framföra sina nummer inför publiken. Rätt låt, rätt kläder och rätt stämning, sedan är det bara att köra! Filmen Jag satsar allt – en film om Funkisfestivalen sänds i SVT1 tisdag 30 november kl.21:45. "Jag älskar musik och dans, jag vill sjunga hela tiden – rakt in i hjärtat", säger artisten Isabella Olofsson, som vi får träffa i filmen. Ett av alla de projekt som fått stöd från Radiohjälpen är Funkisfestivalen, som är Sveriges största melodifestival för vuxna med intellektuell funktionsnedsättning. Insamlingen till fonden sker bland annat under Melodifestivalen i SVT, där alla som telefonröstar med Radiohjälpens nummer är med och bidrar. Radiohjälpens nationella insamlingar stöttar både barn och vuxna med funktionsnedsättning i Sverige. En av dessa är Kronprinsessan Victorias fond som stödjer barns rätt till en aktiv fritid. En annan är Radiohjälpsfonden, där vuxna med funktionsnedsättning kan ansöka om mede

Rösta på Radiosportens Jerringpris och stötta Radiohjälpens arbete för psykisk hälsa25.11.2021 13:30:00 CET | Pressmeddelande

Gör en ”Karl-Bertil” med Radiohjälpen3.11.2021 06:30:00 CET | Pressmeddelande