Lisa YdlingerPress- och kommunikationsansvarig på Samtrans

Tel:08-52250045

Samtrans Omsorgsresor är en del av Nobina-koncernen, Nordens största kollektivtrafikföretag. Varje år utför Samtrans Omsorgsresor ca 1,7 miljoner personresor, framförallt på uppdrag av kommuner och regioner. Genom affärsområdet Nobina Care finns varumärkena Göteborgs Buss och Telepass och Samtrans representerade i Stockholm, Västra Götaland och Skåne. Samtrans har en stark samhällsbärande roll genom att finnas till för människor som på olika sätt inte har möjlighet att resa med den allmänna kollektivtrafiken. På så sätt bidrar Samtrans varje dag till ett inkluderande samhälle, där fler människor ska ges möjlighet att delta i samhället på lika villkor.

Samtrans inför ett historiskt ekonomiskt stödpaket för att hjälpa sina åkerier8.6.2022 12:16:01 CEST | Pressmeddelande

Hela transportbranschen går nu igenom en utmanande tid med kraftigt ökande drivmedelspriser på grund av kriget i Ukraina. Samtidigt som coronapandemin har slagit hårt mot branschen, som nu lider av akut brist på förare. För att kunna fortsätta att leverera samhällsviktiga persontransporter inför nu Samtrans Omsorgsresor ett historiskt stödpaket till ett värde av 13 000 000 SEK för att hjälpa sina åkerier.

Samtrans lanserar en app för resor med rullstolstaxi18.5.2022 07:03:25 CEST | Pressmeddelande

Idag lanserar Samtrans Omsorgsresor, som första privata aktör i branschen en app för bokning av rullstolstaxi i Region Stockholm. Genom att erbjuda enkla möjligheter att planera, boka och följa sin resa tar Samtrans ett steg framåt för att förenkla vardagen för fler människor. Användarna ges också möjlighet att betygsätta sin resa, vilket ger incitament för att stärka kvalitén på rullstolstaxi som färdmedel.

Samtrans inför unik kvalitetsbonus26.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ett nytt bonussystem ska utveckla och stärka kvaliteten inom rullstolstaxi, omsorgsresor och skolskjuts i Stockholms län. De åkerier som lever upp till Samtrans kvalitetsmål kommer att premieras ekonomiskt. Samtrans kvalitetsbonus är det första i sitt slag inom branschen och syftar till att uppmuntra och stimulera duktiga förare i en tuff bransch. Under ett år avsätts två miljoner kronor att fördela till de åkerier som når målen. Samtidigt uppmanas åkerierna att använda bonusen som en morot för de förare som varje dag gör ett bra jobb, genom bonusutbetalningar eller positiva aktiviteter som belöning för goda insatser.

Idag avslutar Folkhälsomyndigheten uppdrag om självtestning av covid-1931.3.2022 10:37:33 CEST | Pressmeddelande

Under närmare två års tid har Samtrans bistått 13 regioner med provtagningskapacitet, bemannat mer än 230 teststationer utspridda över hela landet, utfört 4 miljoner covid-19-tester och packat 3,6 miljoner provtagningskit. Samtidigt har Samtrans provtagningsverksamhet sysselsatt över 1 000 personer. Idag avslutas uppdraget från Folkhälsomyndigheten om nationell storskalig testning. Samtrans har fortsatt beredskapskapacitet redo att sätta in vid samhällets utmaningar och behov.

Göteborgs buss ska köra Flexlinjen- med hundra procent elfordon24.3.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Västtrafik som ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen har på uppdrag av Göteborgs Stad och Mölndals stad genomfört upphandling av flexlinjetrafiken. Nu står det klart att det blir Göteborgs buss som tilldelas uppdraget på Hisingen och Angered i Göteborgs Stad med trafikstart i juni 2023. Nytt för avtalet är att trafiken kommer att köras med hundra procent elfordon.

Förlängt uppdrag rörande storskalig testning av covid-199.11.2021 15:10:37 CET | Pressmeddelande

Nu står det klart att Infosolutions i samarbete med Samtrans Omsorgsresor får fortsatt förtroende av Folkhälsomyndigheten att bistå samhället med nationell storskalig testning av covid-19. Syftet är att även fortsättningsvis kunna erbjuda regionerna testkapacitet för påvisande av covid-19. Det förlängda uppdraget sträcker sig fram till 31 mars 2022, med möjlighet till ytterligare förlängning.

Ny undersökning lyfter kvalitetsbrister inom svensk färdtjänst20.9.2021 09:36:57 CEST | Pressmeddelande

En nationell undersökning som har genomförts av Demoskop på uppdrag av Samtrans omsorgsresor visar att många upplever väsentliga förbättringsmöjligheter inom den särskilda kollektivtrafiken i Sverige. Så många som 11 procent av den vuxna befolkningen i Sverige nyttjar själv eller har någon närstående som nyttjar en behovsanpassad transporttjänst. Endast hälften av de tillfrågade upplever att resandet fungerar bra medan knappt 2 av 10 tycker att resorna fungerar mycket eller ganska dåligt.

Nobina med dotterbolaget Samtrans förvärvar Telepass och blir ledande i Sverige inom omsorgsresor6.5.2021 08:43:26 CEST | Pressmeddelande

• >>