Samtrans

Samtrans skol- och handikapptransporter Stockholm AB med anslutna åkerier är Sveriges ledande företag när det gäller transporter för personer med särskilda behov.

Samtrans jobbar framförallt på uppdrag av kommuner och landsting och har idag cirka 170 anslutna åkerier med 730 fordon och lika många förare. På Samtrans kontor arbetar drygt 100 personer. Samtrans är ett växande företag som har en engagerad företagskultur som präglas av respekt, samhörighet och mångfald.

Varje år utför Samtrans ca 2 miljoner personresor. Samtrans är en del av Nobina-koncernen, Nordens största kollektivtrafikföretag, med drygt 11000 medarbetare, 3 500 bussar och en omsättning på över 9 miljarder SEK.

Meny

Samtrans insamling och bidrag till Musikhjälpen2.1.2019 12:10:00 CET | Blogginlägg

Samtrans har under 2018 varit engagerat i Musikhjälpen, vars kampanj fokuserade på allas rätt att funka olika. Insamlingen är nu avslutad och vi kan konstatera att vi med gemensamma krafter lyckats samla in 34 500 kronor. Samtrans bössa var öppen för alla; såväl medarbetare som resenärer och intresserad allmänhet. Den genererade 11 500 kronor. Resten av pengarna, 23 000 kronor, har företaget Samtrans bidragit med. "Vi har förstått att årets insamling tog in mindre pengar än tidigare års insamlingar men att engagemanget för initiativet varit desto högre. Vi på Samtrans är ödmjuka över att ha fått vara med och bidra till något som verkligen berör oss på ett djupare plan och stolta över alla medarbetare och resenärer som själva engagerat sig i och bidragit till insamlingen, säger Samtrans kommunikationschef Erika Wegener. Människor med funktionsnedsättning är en av världens mest diskriminerade grupper. Åttio procent bor i låg- och medelinkomstländer där undernäring, vitaminbrist, sjukdom

Förvärvet av Samtrans slutförs1.10.2018 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Från och med måndagen den 1 oktober 2018 blir Samtrans en del av Nobina Sverige. Det har länge pratats om att Nobina väljer att köpa Samtrans och nu är det dags för själva övergången. Det innebär att Samtrans blir en del av Nordens största kollektivtrafikföretag och en ny spännande resa tar vid. - Köpet av Samtrans breddar och berikar Nobinas verksamhet samtidigt som Samtrans får ännu bättre förutsättningar att fortsätta växa och utvecklas, säger Samtrans VD Anders Larsson. Köpet godkändes av konkurrensverket redan i juli månad och datum för övertagande kunde därmed fastställas. Detta innebär affären: Förvärvet omfattar hela Samtrans Skol- och Handikapptransporter Stockholm AB, inklusive personal och den inneboende kompetens det innebär. Samtrans får möjlighet att utvecklas under Nobinas erfarna kollektivtrafikvingar och mer omfattande geografiska täckning. Samtliga avtal med kommun och landsting fortsätter att gälla. Samtliga transportörsavtal fortsätter att gälla. Samtliga köruppdrag

Samtrans svarar på debattartikel om Skolskjuts i LT Södertälje: Skolskjutsfrågan behöver ingen politisk pajkastning14.9.2018 12:17:00 CEST | Nyheter

Flera politiska företrädare har under den senaste tiden skrivit debattinlägg här i LT om skolskjutsen i Södertälje. Senast var det Elof Hansjons (S) och tidigare också Tage Gripenstam (C) och Marita Sörefjord (M). För att citera Elof Hansjons så försöker samtliga ”ta politiska poäng” angående just skolskjutsfrågan. Elof Hansjons är själv inkluderad då han bland annat skriver: ”Det som har hänt, och som blir allt vanligare, är att den upphandlade entreprenören, Samtrans, har valt att stärka sina ekonomiska marginaler i en hårt prispressad bransch. Denna gång genom att sätta körslingor som ger orimliga konsekvenser för en del elever och föräldrar.” Det är beklämmande att en så viktig fråga som skolskjutsen blir den paj som politikerna kastar på varandra inför valet – det spär på en redan infekterad fråga. I stället för att arbeta konstruktivt med lösningar som gagnar gemene man. Avtalet som vi arbetar utifrån bygger på det skolskjutsreglemente som samtliga partier i Södertälje kommun klu

Information gällande skolskjuts och omsorgsresor i Norrtälje kommun17.5.2018 09:57:00 CEST | Pressmeddelande

Samtrans har sedan 2016 haft förmånen att leverera skolskjuts och turbundna resor till invånarna i Norrtälje kommun. Initialt har Samtrans anlitat Norrtälje Taxi för att utföra tjänsten men i mitten av juni 2018 kommer Samtrans att ta tillbaka uppdraget i egen regi. Anledningen är att Samtrans vill säkra att: Så många förare som möjligt har samma utbildning samt Samtrans-certifiering.* Så många fordon som möjligt uppfyller Samtrans högt ställda krav och de krav som Norrtälje kommun ställde i upphandlingen 2016 vad gäller ålder, miljöpåverkan, specialanpassning etc.* Bilar som kör under samtransflagg följer en viss profil och håller en jämn, hög standard. Dessutom genomgår alla Samtrans förare vår egen certifieringsutbildning. Det är en utbildning som är obligatorisk för att som förare få Samtrans-legitimation. Utbildningen omfattar bland annat hantering av rullstolar och trappklättrare, förståelse för de skiftande behov som Samtrans resenärer har, livräddning (HLR), brandsläckning, Eco

Samtrans chaufförer ansluts till kollektivavtal8.1.2018 09:15:00 CET | Pressmeddelande

Sedan den 1 januari 2018 är alla åkerier inom Samtrans Skol & handikapptransporter Sthlm AB som har anställda chaufförer anslutna till kollektivavtal genom BA (Bilbranschens arbetsgivareförbund inom Transportföretagen). Samtrans chaufförer har tidigare haft FORA, men är nu alltså fullt anslutna till kollektivavtal. Samtrans har i det nya transportörsavtalet med sina anslutna åkerier, infört att de ska ha kollektivavtal för sina anställda chaufförer från och med 2018. "I samhällsdebatten om anställningsvillkor har taxibranschen många gånger använts som ett dåligt exempel av både politiker och fackföreningar och Samtrans vill stå för något annat. Det här innebär att vi säkerställer schyssta arbetsvillkor för alla våra chaufförer och att vi tar ytterligare ett steg i vår kvalitetsutveckling, säger Anders Larsson, VD, Samtrans AB." Kollektivavtalen avtalas mellan fackförbund och arbetsgivarorganisationer och styr lön och en rad andra regler på arbetsplatsen. De ger även rätt till ersättnin

Svenska tjänster för personer med särskilda behov på export19.12.2017 13:05:00 CET | Pressmeddelande

Samtrans AB, som är ledande inom transporter för personer med särskilda behov i Stockholm har sedan en tid undersökt möjligheterna att exportera sina tjänster och har nyligen fått ett viktigt genombrott. I dagarna tecknades avtal med Careem, en konkurrent till Uber, som är grundat i Förenade Arabemiraten av svensken Magnus Olsson. Enligt avtalet ska Samtrans lokala bolag, Inclusion Services LLC, utföra resor som bokas i Careems app under namnet ”Assist”. Bolagen har båda ambitionen att utöka tjänsten till samtliga platser där Careem är verksamma. Careems vd för Gulfländerna, Bassel Al Nahlaou, säger i Gulf News: "Att spela en roll för att ge människor med särskilda behov mer frihet att komma ut och träffa sina vänner, åka på lunch, åka till köpcentret, allt vi tar för givet är ett riktigt privilegium och något vi hoppas kunna expandera till varje stad vi arbetar i." Careem finns för närvarande i över 70 städer i mellanöstern och expanderar stadigt. Tidigare i år fick man dessutom en in

Samtrans får förnyat förtroende i det nya avtalet för skol- och handikapptransporter inom Stockholms Stad12.12.2016 12:26:00 CET | Pressmeddelande

I den upphandling som Stockholms Stad nu avslutat där man delade upp upphandlingen i sex områden har Samtrans fått en tilldelning på tre och ett halvt område av sex och det motsvarar ca 70 % av den totala volymen resenärer. Det innebär att Samtrans under perioden 1:a januari till den 5:e november kommer att ansvara för Avtalsområde 1: Innerstaden (Kungsholmen, Norrmalm, Södermalm, Östermalm), Avtalsområde 2: Nordväst (Bromma, Hässelby-Vällingby, Spånga-Tensta, Rinkeby, Kista) och Avtalsområde 3: Sydväst (Hägersten- Liljeholmen, Skärholmen, Älvsjö) samt drygt hälften av eleverna inom Avtalsområde 5: Skolskjuts fristående och interkommunala skolor. ”Vi lade anbud på tre av sex områden för att säkerställa en högkvalitativ leverans samtidigt som vi vill göra andra satsningar. Här är det extra kul, med tanke på tidigare kritik, att staden utöver vårt anbud bad oss att ta ytterligare ett halvt område” säger Anders Larsson VD för Samtrans. Med två skolveckor kvar på befintligt avtal där Samtr

Taxi 10 000 AB förvärvar Eskilstuna Taxi AB9.1.2014 09:24:00 CET | Pressmeddelande

Eskilstuna Taxi AB får ny ägare. Taxi 10 000 AB förvärvar samtliga aktier i det Eskilstunabaserade företaget Eskilstuna Taxi. Eskilstuna Taxi är ett taxibolag som bedriver sin verksamhet i Eskilstuna stad samt i närområdet. Fokus ligger på företags-, flyg- och tågtaxiresor samt privatresor i Eskilstuna. Eskilstuna Taxi har under året bytt profil till Sverigetaxi. Eskilstuna Taxi innehar 22 taxifordon. Köpare av bolaget är Taxi 10 000 AB där även Taxi Flen och Buss Leffes Taxi ingår under varumärket Sverigetaxi i Sörmlandskommunerna Katrineholm, Flen, Gnesta, Trosa samt Södertälje. Taxi 10 000 AB:s verksamhet består idag av företags-, flyg- och tågtaxiresor, privatresor, budtransporter samt färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar. Taxi 10 000 AB ingår i TransportIT Group-koncernen, som är moderbolag till bland annat Samtrans Skol- och handikapptransporter Stockholm AB. - Förvärvet av Eskilstuna Taxi är ett strategiskt beslut då vi gärna vill etablera oss i den här regionen. Vi värnar om

Stiftelsen Vi bryr oss mera23.4.2013 17:00:00 CEST | Pressmeddelande

För varje resa som vi utför inom Samtrans Rullstolstaxi skänker vi 50 öre till stiftelsen Vi bryr oss mera. Förra året har våra kunders resor samlat in totalt 197.961 kronor, som vi har skänkt till stiftelsen. Hittills i år har våra kunders resor redan samlat in över 70.000 kronor! Vi är självklart både glada och stolta över att så många kunder väljer att åka med Samtrans Rullstolstaxi, så att vi får möjligheten att skänka så mycket pengar till stiftelsen, säger Samtrans VD, Jan Pelli, och fortsätter: - Nu hoppas vi att fler företag utmanar oss, så att vi är fler som ger mer till stiftelsen Vi bryr oss mera. Vill du ge en gåva till stiftelsen? Gör en insättning till bankgironummer: 836-7823. Märk inbetalningen med ditt namn, såvida du inte önskar att vara anonym.
  • >>