SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), säljer bilar under varumärkena SEAT och CUPRA, medan SEAT MÓ fokuserar på mikromobilitetsprodukter och -tjänster avsedda för städer. SEAT exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i 75 länder. SEAT har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där modellerna SEAT Ibiza, SEAT Arona, CUPRA Formentor och hela Leon familjen tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, SEAT Tarraco i Tyskland, SEAT Alhambra i Portugal och Mii electric, SEATs första helt eldrivna bil, i Slovakien. Till dessa anläggningar ska läggas SEAT:CODE, företagets center för mjukvaruutveckling, beläget i centrala Barcelona. Fram t.o.m. 2025 kommer SEAT att investera 5 miljarder euro i R&D-projekt för fordonsutveckling, speciellt för att elektrifiera modellutbudet och vidareutveckla företagets anläggningar. Företaget har som målsättning att fabriken i Martorell ska vara koldioxidneutral år 2050.

SEAT Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:43:26 CET | Pressmeddelande

Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)

SEAT S.A.: det förflutna, nuet och framtiden för mobiliteten i Spanien12.5.2023 12:36:28 CEST | Pressmeddelande

Det förflutna, nuet och framför allt framtiden för SEAT S.A. möttes på bilmässan Automobile Barcelona. Under evenemanget gick företaget igenom sin mer än 70-åriga historia och firade 30 år i Martorell. Dessutom presenterades CUPRA Tavascan och den virtuella konceptbilen CUPRA DarkRebel. Företaget meddelade också att dess nya urbana elbil kommer att tillverkas i Martorell och får namnet CUPRA Raval.

SEAT S.A. och Volkswagen-koncernen investerar över 7 miljarder euro för att elektrifiera Spanien23.3.2022 11:25:49 CET | Pressmeddelande

Detta handlar om den enskilt största industriinvesteringen i Spaniens historia. Programmet Future: Fast Forward kommer att inkludera uppförandet av en battericellsfabrik i Valencia. Alla planer och investeringar är fortfarande föremål för ett slutgiltigt godkännande av medel från den spanska regeringens strategiska projekt PERTE, som syftar till ekonomisk återhämtning och omställning av industrin.

15.000 anställda på SEAT avbryter sitt arbete under en timme för att öka medvetenheten om klimatförändringarna22.4.2021 18:23:38 CEST | Pressmeddelande

För att uppmärksamma Earth Day genomförde SEAT S.A. idag #Project1Hour. Ett globalt initiativ som syftar till att öka medvetenheten om klimatförändringarna. Under en timme tog de 15.000 medarbetarna på SEAT en paus i arbetet för att istället ägna sig åt denna fråga och diskutera åtgärder man kan göra för att minska klimatförändringarna.
  • >>

SEAT Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.