Nya ŠKODA ENYAQ iV belönas med fem stjärnor i Euro NCAP16.4.2021 09:35:38 CEST | Pressmeddelande

Högsta betyg för nya ŠKODA ENYAQ iV: Den nya helelektriska SUV-modellen har fått den högsta klassificeringen med fem stjärnor i tester utförda av European New Car Assessment Program (Euro NCAP). ENYAQ iV rankas bland de säkraste bilarna som finns på marknaden idag med totalt 86% av de möjliga poängen. Dessutom uppnådde bilen det bästa resultatet någonsin i Euro NCAP-testet för passagerarskydd med hela 94% för vuxna passagerare och 89% för barn. ENYAQ iV belönas inte bara för sin säkerhet utan vann tidigare i veckan även en Red Dot Award för sin produktdesign.

100.000 laddhybridbatterier från ŠKODA AUTO11.2.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

I veckan lämnade det 100.000:e högspänningsbatteriet produktionsbandet hos ŠKODA AUTO. För att skapa de nödvändiga förutsättningarna för detta, investerade den tjeckiska biltillverkaren ca 255 miljoner kronor 2019. Företaget producerar här inte bara batterier för sina egna laddhybridmodeller utan också för AUDI, SEAT och Volkswagen. Anläggningen innehåller även en toppmodern avdelning för att testa batterierna och säkerställa högsta möjliga säkerhets- och kvalitetsstandarder.

Nu startar serieproduktionen av ENYAQ iV vid ŠKODA AUTOs fabrik i Mladá Boleslav4.12.2020 09:32:47 CET | Pressmeddelande

Den här veckan är det produktionsstart för ENYAQ iV vid ŠKODA AUTOs fabrik i tjeckiska Mladá Boleslav. Helt eldrivna ENYAQ iV, som är ŠKODAs första serietillverkade elbil, är baserad på Volkswagen-koncernens speciella elbilsplattform MEB. Framöver kommer den tjeckiska biltillverkaren här att producera upp till 350 exemplar av sin nya SUV per dag. Detta hela sker vid koncernens enda produktionslina för både MQB- och MEB-plattformarna och parallellt med bilarna i modellserierna OCTAVIA och KAROQ.

ŠKODA och Hockeyfonden stöttar svensk ishockey – Daniel Adams-Ray har tonsatt hyllningsfilmen till eldsjälarna bakom den27.11.2020 15:03:15 CET | Pressmeddelande

I dag lanserar ŠKODA en kampanj skapad för att hylla och lyfta fram de verkliga eldsjälarna inom svensk ishockey. Samtidigt släpper Daniel Adams-Ray låten "Hela dagen är inte natt”. Ett verk som går hand i hand med kampanjens budskap och Hockeyfondens arbete att lyfta de människor som sällan syns i rampljuset, men är vitala kuggar för sportens fortlevnad.

Försäljningsstart för ŠKODA OCTAVIA iV laddhybrid24.9.2020 13:58:49 CEST | Pressmeddelande

ŠKODAs omställning för att reducera utsläppen av växthusgaser och satsningen på en mer hållbar mobilitet utmärker det nya modellprogrammet för OCTAVIA. Efter lanseringen av laddhybriden SUPERB iV är det nu även dags för storsäljaren OCTAVIA att erbjuda eldrift med en räckvidd på 55 km (WLTP). Samtidigt öppnas försäljningen av gasbilen OCTAVIA G-TEC, ett hållbart och miljövänligt alternativ för att sänka CO2-utsläppen.

Världspremiär för ŠKODA ENYAQ iV - första bilderna och preliminära priser1.9.2020 21:18:52 CEST | Pressmeddelande

ŠKODA ENYAQ iV är äntligen här! Denna helt eldrivna SUV är den tjeckiska biltillverkarens första produktionsmodell som är baserad på Volkswagen-koncernens elbilsplattform MEB med en räckvidd upp till 510 km* (WLTP). Nu är standardutrustningen och preliminära priser klara för den svenska marknaden. I samband med världspremiären i Prag den 1 september visas även specialversionen Founders Edition.