Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Gröna Lunds populära nattklubbskoncept NIGHT RIDER återvänder9.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets succé är det dags igen för NIGHT RIDER att inta Gröna Lund i samarbete med Heineken. Under sex kvällar i augusti förvandlas tivolit till Sveriges mest unika nattklubbsmiljö. En pulserande upplevelse för alla sinnen där åkattraktioner, spel och barer utrustas med extra ljusshow, ljud och DJ’s som skapar en maxad feststämning under sommarkvällen. Nytt för i år är efterfesten ”Playground” som öppnar vid midnatt. Biljetterna släpps 16 juni kl 12.00.

OMAKA Kallsup 4,5 % burk återkallas 3.6.2022 16:46:31 CEST | Pressmeddelande

Spendrups återkallar OMAKA Kallsup, 4,5 % burk 33 cl med bäst-före-datum 31 augusti 2022. Vi har fått in en reklamation att burken exploderade vid öppning. Vår utredning har visat på att kolsyran och alkoholhalten har ökat sedan tappningstillfället vilken tyder på att ölen efterjäser och därmed kan orsaka högt tryck i burken. Vi återkallar därför produkten. Det är ingen hälsorisk med produkten men det kan finnas risk för att man kan skära sig på burken om den exploderar. Produkten har levererats till Systembolag i Stockholmsregionen och enstaka restauranger. Konsumenter som har OMAKA Kallsup 4,5 % med bäst-före-datum 22-08-31 ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Spendrups tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.

Spendrups och Lantmännen i förnyat partnerskap kring hållbara odlingsmetoder för maltkorn10.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under våren har Spendrups och Lantmännen startat ett nytt samarbete där maltkorn, som är huvudingrediens i öl, för första gången, odlas enligt Lantmännens program för Framtidens Jordbruk - Klimat & Natur. Det innebär att odlingsmetoder som minskar klimatpåverkan och gynnar den biologiska mångfalden kommer att användas. Grödan är redan i jorden och maltkornet skördas under hösten, för att sedan användas i öl som bryggs i början av 2023.

Melleruds Mästarpilsner 2021 är en lager på lager29.3.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det är inte bara ära, berömmelse och Årets Kock-titeln som hägrar när Årets Kock koras. Det är också en tradition att Årets Kock får brygga sin egen öl tillsammans med en annan mästare - chefsbryggmästaren Bengtsson på Spendrups. Melleruds Mästarpilsner 2021 som har skapats av Gustav Leonhardt och Richard Bengtsson släpps till försäljning på Systembolaget i en limiterad upplaga den 4 april.

White Claw Hard Seltzer ökar – lanserar ny mangosmak i Sverige1.3.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Efter en lyckad lansering under 2021 där Spendrups introducerade White Claw Hard Seltzer Lime på den svenska marknaden är det nu dags för ytterligare en smak: Mango. Kategorin hard seltzer, som är dryck av kolsyrat vatten, alkohol och en smaksättare, växer stadigt över hela världen. White Claw Hard Seltzer är den globala marknadsledaren. Ett globalt fenomen som dominerat sociala medier och nästan fått kultstatus i en målgrupp som värdesätter en aktiv livsstil. Lanseringen i Sverige mottogs väl och White Claw är idag nummer ett av internationella hard seltzers på Systembolaget. Inför en sommar utan restriktioner laddar Spendrups och White Claw nu upp för att möta efterfrågan från krogar såväl som konsumenter.

Spring Wine & Spirits inleder samarbete med Diageo, världens största spritföretag28.10.2021 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spring Wine & Spirits (dotterbolag till Spendrups AB) och Diageo har idag tecknat ett exklusivt avtal som innebär att Spring Wine & Spirits tar över försäljningen av Diageos hela spritportfölj till grossister, HoReCa (hotell, restaurang och catering) samt RTD (ready-to-drink) till Systembolaget och HoReCa. Diageo säljer idag ca 200 000 liter sprit till restaurangmarknaden och drygt två miljoner liter RTD-dryck på Systembolaget årligen. Avtalet gäller från den 1 januari 2022.

Brutal Brewing utvecklar folkölskategorin med innovativ bryggteknik6.9.2021 17:06:17 CEST | Pressmeddelande

Genom en unik bryggteknik lanserar nu Brutal Brewing ett helt nytt typ av folköl som levererar full smakstyrka, men endast innehåller 2,7 % alkohol. De tre brygdtyperna Hoppy Lager, Pilsner och IPA ska möta det stora intresset för smakrik öl med lägre alkoholhalt samt bredda dagens utbud inom det avsomnade 2,8-segmentet. Taste-A-Lot blir namnet för den kommande serien med kontinuerlig smakutveckling.

Mimmi Arvidsson och William Prütz blandar Sveriges Bästa Gin och Tonic 202125.8.2021 09:06:30 CEST | Pressmeddelande

För sjätte året arrangerar Schweppes Sveriges Bästa Gin & Tonic, tävlingen där hemmamixare och professionella bartenders tävlar i konsten att kittla smaklökarna med en GT. Nu står det klart att kocken William Prütz och bartendern Mimmi Arvidsson har blandat de vinnande varianterna. Recepten som röstats fram bjuder på smaker från vanilj, ingefära och apelsin respektive galiamelon, gurka och citronmeliss.

Spendrups drar tillbaka Melleruds Utmärkta Pilsner Eko 4,5% 33 cl flaska med felaktig buketikett2.8.2021 10:28:14 CEST | Pressmeddelande

I ett parti Melleruds Utmärkta Pilsner Eko 4,5 % 33 cl flaska med bäst-före-datum 2022-07-07 kan det finnas flaskor som har fel buketikett (framsidesetikett). Kartongen är korrekt märkt med 4,5%. På buketiketten står det ”alkoholfri” medan på baksidesetiketten anges den rätta informationen dvs 4,5%. Det är ett tekniskt problem i produktionen som har orsakat detta. Vi tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
  • >>