Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 3,5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Meny

BIBAB vinner viktig transportupphandling20.3.2019 14:44:19 CET | Pressmeddelande

Nu är det klart att Spendrups dotterbolag BIBAB har vunnit Altias tranportupphandling för dryckesdistribution. Eftersom Altia ä en stor aktör inom vin-och spritprodukter med kända varumärken såsom Blossa, Chill-Out, Koskenkorva, Grönstedts och OP Andersson, är detta en viktig affär på en transportmarknad i snabb förändring. Det nya samarbetet startade den 4:e mars och Spendrups har tillsammans med Altia haft en bra start där leveranserna fungerat utmärkt. Samdistribution för med sig fördelar inom hållbarhet, t.ex ökad fyllnadsgrad på de gemensamma transporterna vilket kommer leda till en reducering av CO2-utsläppen.

SSP tecknar avtal med Spendrups19.2.2019 16:01:09 CET | Pressmeddelande

Kampen om ett av Restaurangsveriges största och mest prestigefyllda avtal har avgjorts. Det blev Spendrups Bryggeri som vann uppdraget att förse resenärer och besökare på flygplatser och järnvägsstationer över hela landet med öl, läsk och vatten. SSP som driver restauranger, caféer, barer och kiosker bland annat på Arlanda, Landvetter, Sturup samt Centralstationerna i Stockholm, Malmö och Göteborg valde svenska Spendrups i tuff konkurrens. Joakim Klingsell, vd på SSP Sverige, säger att man valde Spendrups mycket på grund av deras starka sortiment och personliga lokala engagemang.

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32:11 CEST | Pressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!1.9.2018 18:47:08 CEST | Pressmeddelande

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.

Spendrups världsledande på ekologisk öl4.6.2018 09:32:51 CEST | Pressmeddelande

Spendrups har jobbat länge på ett starkt och stort utbud av ekologiska drycker, trots att det innebär stora utmaningar. Det gäller inte minst inom ölproduktionen där vi har valt att producera öl som är ekologiskt till 100 procent. Spendrups har nu skrivit avtal med ytterligare en producent av ekologisk humle, och säkrat tillgången av humle i många år framåt. Nu hr vi passerat 10 miljoner liter ekologiskt öl vilket innebär att vi är störst i världen på ekologisk öl.

Nyhet! Schweppes Lemon Zero – och tre älskade sommardrinkar utan tillsatt socker15.5.2018 09:52:37 CEST | Pressmeddelande

Sommarens svalkande drinkar är till för att avnjutas, kanske allra helst vid poolkanten eller på en god väns balkong. Oavsett finns det aldrig anledning att tumma på smaken. Därför lanserar nu Schweppes Lemon Zero, för dig som vill njuta av lika goda drinkar utan tillsatt socker. Testa Schweppes Lemon Zero i tre klassiska sommarfavoriter – du kommer garanterat få en frisk smakupplevelse du länge vill sippa på.

Inget tjafs, inga konstigheter. Bara en helt ny design19.4.2018 11:35:37 CEST | Pressmeddelande

När det gäller Norrlands Guld är det framförallt insidan som räknas, men då och då kan det vara på sin plats att även tänka lite på utsidan. Därför uppdateras nu storsäljaren med en ny look som gör burken både mer ergonomisk samtidigt som det norrländska landskapet lyfts fram ännu mer. Sprillans nya Norrlands Guld börjar fyllas på i butikshyllor över hela landet från och med vecka 17.

Gotlands Bryggeri har hittat sitt nya hem vid Hällarna16.4.2018 12:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är det klart att Gotlands Bryggeri bygger sitt nya bryggeri vid Hällarna i den södra delen av Visby. Tomten, på Cypressgatan 3 B, ligger ovanför den nya kryssningskajen och motsvarar kraven på ett nytt bryggeri med bra produktionsförutsättningar och ett bra läge. Bygglovshandlingarna kommer att lämnas in i början av hösten. Investeringen ligger på ca 80 miljoner kronor och det nya bryggeriet beräknas stå klart våren 2020.
  • >>