Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.

• Studentlitteratur AB
  • Åkersgränden 1
  • 226 60 Lund
Meny

Ett nytt perspektiv på läraryrket som profession14.2.2019 08:47:12 CET | Nyheter

De senaste åren har debatten om förstelärarreformen och avprofessionaliseringen av läraryrket varit livlig och känslorna har många gånger varit starka, något som kan stå i vägen för en mer objektiv diskussion kring arbetsinnehållet och vad införandet av förstelärarna egentligen kan tillföra skolan. Det menar Johan Alvehus, lektor vid Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap, Lunds Universitet.

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51:56 CEST | Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00:08 CEST | Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.

Ny utbildning om hur lärare skapar engagemang i undervisningen22.8.2018 09:38:07 CEST | Nyheter

Att samla medaljer, erfarenhetspoäng och att gå upp en nivå är spelkomponenter som kan fungera motiverande i undervisningen. Det menar läraren och föreläsaren Adam Palmquist, som är aktuell med seminariet Undervisning som skapar engagemang - Gamification i skolan. Här får lärare i grundskola och gymnasium chans att lära sig allt om hur man kan använda spelmekanismer i den pedagogiska vardagen.
  • >>

• Studentlitteratur AB