Välkommen till Svenska Brottningsförbundets Pressrum.

Svensk brottning besitter en fantastisk historia och är Sveriges främsta olympiska idrott med hela 28 OS-guld i bagaget. Även om de flesta av dessa OS-guld bärgades under den första halvan av 1900-talet så är vi fortfarande den stabilaste sommaridrotten på OS. Under varje olympiskt spel de senaste 40 åren har svensk brottning levererat OS-medaljer. Historien är verkligen stark men även framtiden är vår. Dock är vi så mycket mer än bara VM och OS-medaljer. Vi finns som en del i det moderna samhället och visar dagligen hur en idrott på bästa sätt kan göra skillnad både för individen så som för samhället i stort.

Sammanfattning av Europamästerskapen 202419.2.2024 18:47:36 CET | Nyheter

Med allt från dramatiska matcher till imponerande prestationer mot högt rankade motståndare är Europamästerskapen i Bukarest 2024 avslutad och en passande tidpunkt att reflektera och hylla Sveriges prestationer på brottningsmattan. Med tio skickliga brottare i truppen som representerade Sveriges landslag visade vi upp en bredd och styrka i tävlingen. Som Europamästerskapen i Bukarest 2024 avslutades kan vi se tillbaka på dessa minnesvärda ögonblick med stolthet och glädje. Samtidigt som vi ser vi fram emot nästa kapitel i resan, med spännande utmaningar och möjligheter som väntar runt hörnet på vägen mot större mål och drömmar.

Dubbelt Svenskt Medaljhopp på Europamästerskapen i Bukarest15.2.2024 17:29:44 CET | Pressmeddelande

Idag har Sverige dubbla anledningar att fira på Europamästerskapen i Bukarest, då två av våra brottare, Jonna Malmgren och Johanna Lindborg, har tagit mästerskapet med storm och säkrat vars en plats i morgondagens finalpass. De har visat styrka och kämparglöd i sina respektive viktklasser och är redo att brottas om medaljerna. Lindborg är i bronsmatch och Malmgren är i final, där hon dessutom har chansen att vinna sitt tredje raka guld på Europamästerskapen.

Välkommen till Svenska Brottningsförbundets Pressrum.