Svensk Friidrott uppgift är att främja, utveckla, organisera och administrera friidrotten i Sverige, samt att företräda den internationellt och ansvara för landslagets verksamhet. Förbundet bildades 1895 och är ett av Sverige största idrottsförbund med drygt 600 000 medlemmar, organiserade i omkring 1 000 föreningar. Svensk Friidrott står för en idrott som är för alla, där man agerar tillsammans. En idrott som är trovärdig och hälsosam, som bygger på glädje och trygghet.

Läs mer på friidrott.se

Inbjudan till pressträff: Slutspurt SM Uppsala11.8.2020 15:48:18 CEST | Pressmeddelande

Arrangerande Upsala IF och Svensk Friidrott välkomnar media på pressträff den 13 augusti i Uppsala, dagen före SM-tävlingarna drar igång. Vid träffen ges möjlighet att träffa och intervjua ett flertal SM-medaljkandidater, varav flera tävlar redan på fredagen. Kom och träffa några av guldfavoriterna; långdistanslöparen och rekordinnehavaren David Nilsson, Högby IF (10 000 m) och Sveriges snabbaste man Henrik Larsson IF, Göta (100 m, 200 m) tillsammans med tävlanden och tävlingsledning från Upsala IF Friidrott.

Friidrott onsdag: SM Halvmaraton och hoppkväll i Arvika28.7.2020 14:02:01 CEST | Pressmeddelande

På onsdag kväll avgörs halvmaraton-SM på anrika Anderstorp Motorbana i Småland. Antalet startande har begränsats på grund av de restriktioner som råder men startfälten är inte mindre spännande för det. Vädergudarna bjuder dock upp till dans och löparna ser ut att möta både regn och blåst, vilket kommer höja mästerskapsspänningen ytterligare. Mästerskapet livesänds på Svensk Friidrotts Facebooksida.

Inför tävlingshelgen: Stor löparhelg med spännande kast- och hoppinslag väntar23.7.2020 13:09:59 CEST | Pressmeddelande

Just nu laddar löpare, allt från de som springer i drygt 10 sekunder till de som håller på ett helt dygn, upp för nya tävlingar. RM i 24-timmarslöpning avgörs i Skövde och de något kortare distanserna samlas i Göteborg. Samtidigt kastar Kim Amb spjut i Tyskland på lördag och Fanny Roos stöter kula i Småland på söndag. Det är också tillfälle att blicka framåt nästa vecka, då bland annat SM Halvmarathon avgörs på klassiska Anderstorp Motorstadion.

Tävlingskoll inför veckoslutet16.7.2020 09:36:19 CEST | Pressmeddelande

Tävlingshelgen inleds redan på torsdagskvällen med starka löpare i bland annat Göteborg och Eskilstuna. Lördag och söndag blir sen fullmatade. Lördagen erbjuder Stavhoppstourens fjärde deltävling, med bland annat Michaela Meijer, och Vårkastet på Kim Ambs hemmaplan i Bålsta. På kvällen möts den kvinnliga medeldistanseliten i Göteborg. På söndagen är den återigen dags för bland annat Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson att utmana för nya längder i en kasttävling i Malmö. På söndag blir det även en trestegsspecial i Norrköping.

Helgens friidrottshöjdpunkter25.6.2020 16:17:59 CEST | Pressmeddelande

Under helgen väntar nya spännande tävlingar med flera av de främsta friidrottarna till start. Lördagen är särskilt intensiv med toppkastare som Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson i Bottnarydskastet och premiär för Stavhoppstouren. Samma dag samlas löpare i Göteborg då det är dags för Sprintutmaningen på Ullevi och Bannister Running Summer Night Classic på Slottsskogsvallen. Under söndagen fortsätter Bottnarydskastet med bland annat Kim Amb

Friidrottsspänning i midsommartid19.6.2020 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Runt om i landet fylls det på med tävlingar, så även i dagarna runt Midsommar. Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson är några av de som tävlar igen på söndag och på tisdag gör Sveriges främsta löpare upp över 10 000 m på Stockholms Stadion. Samma kväll är det dags för Ida Storm att återigen kliva in i släggringen, nu i Lund, och för Carl Bengström, som hade en strålande inledning under den gångna helgen, att göra säsongsdebut i favoritgrenen 400mh, i Göteborg.

Motionsloppens frånvaro hotar föreningsekonomi och folkhälsa16.6.2020 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dagarna distribueras regeringens ekonomiska stöd till idrottsföreningar. Detta går till föreningar som påverkats av inställd verksamhet mellan 12 mars och 30 juni. Men situationen är fortsatt allvarlig, både i pandemin och hos många lopparrangerande friidrottsföreningar. Motionslopp ses som offentlig sammankomst och deras genomförande begränsas därför kraftigt av regleringen att dessa inte får samla fler än 50 personer. I loppkalendern brukar det vanligtvis återstå flera hundra lopp såhär års men när de nu ställs in försvinner både motionsmotivation och föreningsekonomi.
  • >>

Läs mer på friidrott.se