Ewa AlmqvistPressekreterare

Presskontakt för kyrkomöte, kyrkostyrelse, kyrkorätt, generalsekreteraren, Act Svenska kyrkan (humanitärt arbete), Jourhavande präst, barn/unga, diakonalt arbete mm.

Tel:070-546 96 77ewa.almqvist@svenskakyrkan.se
Svenska kyrkan - en av världens största lutherska kyrkor En rik mångfald av verksamhet ryms inom Svenska kyrkan. Den grundläggande uppgiften utförs i första hand av församlingarna, i Sverige och utomlands.

Riksdagsledamot först ut i ärkebiskopens podcast18.3.2021 08:16:15 CET | Pressmeddelande

En influencer, en professor i teoretisk fysik och överbefälhavaren – det är några av vårens gäster i ärkebiskop Antje Jackeléns podcast "Prata till punkt med ärkebiskopen". Sammanlagt är sex avsnitt inplanerade i vår och det första finns nu tillgängligt i vanliga poddkanaler. Det är ett samtal med Elisabeth Svantesson, riksdagsledamot och ekonomisk-politisk talesperson för Moderaterna, om pengar, politik, tro och vision.

Förstudie inför psalmboksrevision klar8.2.2021 14:40:17 CET | Pressmeddelande

Svenska kyrkans nuvarande psalmbok, Den svenska psalmboken, togs i bruk den första advent 1986. Nu förbereds en revision av den – en process som kommer att ta tid. Som en första del i förberedelsearbetet har en förstudie gjorts, som har överlämnats till kyrkostyrelsens arbetsutskott. Förstudien ligger till grund för kyrkostyrelsens fortsatta arbete med att lägga en plan för hur revideringsarbetet ska gå till.
  • >>