Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Notering: Paralympics är parasportens motsvarighet till de Olympiska Spelen.

• Svenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté
  • Idrottens Hus, Skansbrogatan 7
  • 118 60 Stockholm

Parasport Sverige och Scandic fortsätter sitt samarbete3.12.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Sedan 2007 har Scandic och Parasport Sverige samarbetet för att stärka och möjliggöra idrottande för personer med särskilda behov, oavsett om utövarna är nybörjare, motionärer eller vill tävla och satsa mot världstoppen. Partnerskapet som idag offentliggörs på Internationella funktionshinderdagen, är en fortsättning och fördjupning av det långtgående samarbete där Scandic fortsätter som officiell leverantör inom boende, möten och konferens för parasportens utövare.
  • >>

Notering: Paralympics är parasportens motsvarighet till de Olympiska Spelen.

• Svenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté
  • Idrottens Hus, Skansbrogatan 7