Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsehinder, synskador och utvecklingsstörning inom 15 idrotter. Vi har ca 37 000 medlemmar organiserade i ca 500 föreningar.

• Svenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté
  • Idrottens Hus, Skansbrogatan 7
  • 118 60 Stockholm

Invitational games och ambitionen om folkhälsosatsning ligger fast23.12.2019 05:00:00 CET | Pressmeddelande

Trots beskedet om att vinterspelen 2021 läggs ner så kommer Special Olympics Sweden Invitational Games 2020 att genomföras. Hälsoprogrammet – Healthy Athletes – kommer då att genomföras för första gången i Sverige och ett stort antal volontärer med medicinsk kompetens är redan rekryterade för uppdraget. Programmet utgör en unik samverkan mellan offentlig och ideell sektor.

Jonas Björkman utklassad av Rebecka Sternisa Bellander i rullstolstennis13.11.2019 13:00:00 CET | Pressmeddelande

Femfaldiga SM-mästarinnan Rebecka Sternisa Bellander siktar mot Paralympics i Tokyo 2020 – men på vägen dit väntade en nervkittlande match i rullstolstennis mot tennislegendaren Jonas Björkman. Resultatet? 24-åriga Rebecka utklassade den tidigare världsettan Jonas. Matchens syfte var att visa på den enorma talang som finns inom parasporten – och samtidigt få fler att våga satsa.

SAS blir huvudpartner till Sveriges Paralympiska Kommitté inför Paralympics i Tokyo 202017.10.2019 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

SAS har idag tecknat avtal med Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) om samarbete inför de kommande paralympiska spelen i Tokyo i augusti 2020. Samarbetet innebär att den paralympiska truppen flyger till Japan med SAS och att SPK tillsammans med SAS är en av värdarna för "House of Scandinavia", en mötesplats för skandinaviska representanter, medier och ambassadörer under de olympiska- och paralympiska spelen.

Tillgänglighetsstipendium gör att fler kan påverka och delta i idrotten i Uppsala5.7.2019 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

För fjärde året i rad delar Parasport Sverige tillsammans med KONE ut sitt Tillgänglighetsstipendium om 50 000 SEK. I år tilldelas stipendiet föreningen Upsala Studenters IF för ambitionen att ge alla medlemmar förutsättningar att påverka och delta i verksamheten, vilket innebär högt ställda mål för att föreningen ska vara tillgänglig från idrottsyta till styrelserum.
  • >>

• Svenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté