Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

• Svenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté
  • Idrottens Hus, Skansbrogatan 7
  • 118 60 Stockholm

Så ska UNIQLO klä den svenska truppen i Paralympics19.5.2021 10:07:36 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Paralympiska Kommittés klädpartner UNIQLO presenterade i dag en ny kollektion av LifeWear-produkter som den svenska truppen kommer att bära under Paralympics i Tokyo. Kläderna är utformade för att ge de svenska paralympierna bästa möjliga förutsättningar att lyckas under den heta sommaren i Tokyo. Den nya kollektionen, som är framtagen tillsammans med idrottare, kommer att garantera att de svenska paralympierna kommer att vara både bekväma och stilfulla under hela sin vistelse i Tokyo – under tävling, officiella ceremonier, träning, resor och vila.

Miljoner från ATG till Sveriges paralympier8.5.2021 19:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter ett års pandemi-väntan är det äntligen dags för Paralympics i Tokyo, 24 augusti-5 september. För att skapa bästa möjliga förutsättningar för de svenska paralympierna att lyckas bidrar ATG årligen, i samband med Paralympiatravet, med ett ekonomiskt stöd till Sveriges Paralympiska Kommitté. I år blev summan 2 097 256 kronor. – Det här betyder otroligt mycket för våra idrottare, kommenterar Åsa Llinares Norlin, ordförande i Sveriges Paralympiska Kommitté.

Täby Badminton prisas av ATG Drömfond®4.5.2021 09:41:16 CEST | Pressmeddelande

Täby Badminton är en av Sveriges mest framgångsrika badmintonklubbar, med hela 243 SM-guld och medaljer i VM och EM. Nu prisas Täby Badminton av ATG Drömfond® för sitt arbete med att tillgängliggöra badmintonsporten för personer med funktionsnedsättning. – Det här ger oss ännu större möjligheter att ta emot fler barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning som vill spela badminton hos oss, säger klubbchefen Peter Axelsson.
  • >>

• Svenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté