Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 12 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Notering: Paralympics är parasportens motsvarighet till de Olympiska Spelen.

• Svenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté
  • Idrottens Hus, Skansbrogatan 7
  • 118 60 Stockholm

Ebba Årsjö tilldelas Victoriapriset 20227.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ebba Årsjö tilldelas Victoriapriset 2022 för att hon vid vinterns Paralympics i Peking vann två guldmedaljer i alpin kombination och slalom samt brons i störtlopp. Det var Sveriges första alpina medaljer i Paralympics på 20 år. Innan succén i Paralympics hann hon dessutom med att vinna dubbla guld vid Para-VM i norska Lillehammer. – Det känns väldigt hedrande att få ett så fint pris. Det är det finaste priset jag har fått hittills och när man ser listan på alla som har fått priset tidigare och vilka som delar ut det så blir jag väldigt hedrad, säger Ebba Årsjö.

Ny rapport från Riksidrottsförbundet visar en djupt oroande bild för parasporten22.3.2022 14:45:57 CET | Pressmeddelande

Parasporten är en av de delar i idrottsrörelsen som drabbats hårdast av pandemin. I Folkhälsomyndighetens rapport var parasportens målgrupper överrepresenterade i identifierade riskgrupper för mycket allvarlig eller livshotande infektion, vilket ledde till att stor del av våra verksamheter fick ställas in helt. Detta fick dessutom en mycket kännbar påverkan på ekonomin lokalt, regionalt och nationellt i parasporten. Idag släppte Riksidrottsförbundet (RF) nya tal i rapporten Två år med Corona. Där kan man läsa att bilden är djupt oroande.
  • >>

Notering: Paralympics är parasportens motsvarighet till de Olympiska Spelen.

• Svenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté
  • Idrottens Hus, Skansbrogatan 7