Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsehinder, synskador och utvecklingsstörning inom 15 idrotter. Vi har cirka 37 000 medlemmar organiserade i cirka 500 föreningar.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

• Svenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté
  • Idrottens Hus, Skansbrogatan 7
  • 118 60 Stockholm

Ny SVT-serie om fyra idrottare med intellektuell funktionsnedsättning och deras resa mot Special Olympics World Games31.8.2020 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Dokumentärserien, Heja Sverigelaget!, handlar om hur det är att leva med en intellektuell funktionsnedsättning och hur viktig idrotten kan vara för att utvecklas som människa och må bra, både fysiskt och psykiskt. I serien får tittarna följa fyra idrottares sportsliga och känslomässiga resa mot Special Olympics World Games, som ägde rum i Abu Dhabi i mars 2019.
  • >>

• Svenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté