Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 15 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

• Svenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté
  • Idrottens Hus, Skansbrogatan 7
  • 118 60 Stockholm

Zebastian Modin deltar i SM i skidskytte26.3.2021 15:00:57 CET | Pressmeddelande

Han tillhör världseliten i längdskidåkning och skidskytte inom parasporten. Nu laddar Zebastian Modin för att ställa sig på startlinjen tillsammans med de svenska världsstjärnorna Sebastian Samuelsson, Hanna Öberg med flera i skidskytte-SM som avgörs i Östersund till helgen. – Jag blir väldigt glad att förbunden och klubbarna öppnar upp den här dörren, det här är inkludering på riktigt, säger Zebastian.

Kvinnors utanförskap och ohälsa riskerar att fortsätta 202125.1.2021 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Under Coronaåret 2020 blev sambandet mellan utanförskap, stillasittande och ohälsa tydligt. Många fick för första gången uppleva frustrationen över att få sin vardag ”beskuren” med inställda aktiviteter, sociala sammanhang som försvann och lokaler som plötsligt inte längre vara tillgängliga, något som faktiskt redan var vardag för en stor grupp – personer med funktionsnedsättning. Som en effekt av detta blev kvinnors utsatthet i och utanför hemmet mer synlig. Trots ökat fokus finns det fortfarande en stor grupp kvinnor som inte syns. Inte ens i statistiken.
  • >>

• Svenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté