Delicato och Stiftelsen Einar Belvén skänker en miljon kronor till Sverige för UNHCR20.1.2020 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Den senaste tidens upptrappning av konflikten i provinsen Idlib i Syrien tvingar alltfler att fly för sina liv. Nästan 5.6 miljoner syrier befinner sig på flykt. Hälften är barn. Hjälpbehoven är enorma och bidrag från den privata sektorn behövs mer än någonsin. Delicato Bakverk AB och Stiftelsen Einar Belvén visar därför sitt fortsatta stöd genom att skänka en miljon kronor till UNHCR:s arbete för människor på flykt.

Under Almedalsveckan tvingades ytterligare 326 333 människor fly11.7.2018 10:04:00 CEST | Pressmeddelande

Idag är 68,5 miljoner människor på flykt i världen. Varannan sekund tvingas ännu en människa på flykt. Sverige för UNHCR närvarade under Almedalsveckan med en digitalskärm som i realtid räknade antalet människor som tvingades lämna sina hem bara under politikerveckan. Från det att Almedalsveckan började söndag 1 juli klockan 09.00 till veckan slutade söndag 8 juli klockan 14.00 tvingades 326 333 människor på flykt, allt medan seminarierna och minglen avlöste varandra. Aktiviteten ingick i Human Facts - Sverige för UNHCR:s kampanj för att lyfta fakta om flyktingsituationen och berätta om människorna bakom flyktingstatistiken. Förbipasserande i Almedalen hade möjlighet att skriva på Sverige för UNHCR:s upprop för ett mer humant samtal om människor på flykt. -Vi gör kampanjen Human Facts för att bidra till ett humant samtal om flyktingar och öka viljan att hjälpa människor på flykt. Samtalsklimatet kring flyktingar har hårdnat och vi vill påminna om att bakom varje siffra finns en människ

Global Trends 2017: 68,5 miljoner människor på flykt i slutet av 2017 – den högsta siffran någonsin19.6.2018 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Krig, våld och förföljelse har för femte året i rad tvingat rekordmånga människor på flykt. Orsakerna är framför allt krisen i Demokratiska republiken Kongo, krig i Sydsudan och massflykten av hundratusentals rohingya-flyktingar från Myanmar (Burma) till Bangladesh. Det är utvecklingsländerna som tar det största ansvarat för att skydda människorna som flyr.

Världens första TEDx Talk i ett flyktingläger vill förändra bilden av människor på flykt8.6.2018 12:58:00 CEST | Pressmeddelande

Imorgon lördag arrangeras världens första TEDx Talk i ett flyktingläger, Kakuma Refugee Camp i Kenya. TEDxKakumaCamp är organiserat av Melissa Fleming och Dana Hughes från UNHCR. Syftet med eventet är att ge en röst åt både före detta och nuvarande flyktingar och lyfta deras berättelser om hur liv kan förändras i grunden när rätt förutsättningar ges. Under TEDxKakumaCamp kommer lokala och internationella talare utforska temat – Thrive(blomstra). Deras tal kommer att handla om innovation, utbildning och omvandling. De kommer att ge en tankeväckande syn på flyktingarnas liv och extraordinära berättelser om mod och kreativitet. Stiftelsen H&M Foundation är en av huvudsponsorerna av TEDxKakumaCamp som en del i ett pågående samarbete mellan Sverige för UNHCR och H&M Foundation. H&M Foundation har donerat 30 miljoner kronor för att förse en halv miljon flyktingbarn med det skolmaterial de behöver för att gå i skolan. Talare är bland andra elitlöparen Pur Biel som själv växte upp i Kakuma Cam

Åsa Tillberg Widell blir ny Generalsekreterare på Sverige för UNHCR17.5.2018 10:10:00 CEST | Pressmeddelande

Åsa Tillberg Widell tillträder som ny Generalsekreterare på Sverige för UNHCR, insamlingsorganisationen för FN:s flyktingorgan i Sverige. – Vi är oerhört glada över att ha rekryterat Åsa Tillberg Widell som ny Generalsekreterare för Sverige för UNHCR. Hennes långa erfarenhet av ledarskap, digitalisering och en bransch i transformation, tillsammans med Åsas breda nätverk är alla viktiga delar som vi ser behövs för att Sverige för UNHCR ska kunna öka engagemanget för UNHCR:s viktiga arbete för människor som tvingats på flykt, säger Nicklas Wigren, Ordförande för Sverige för UNHCR. Åsa Tillberg Widell kommer närmast från TV4-koncernen där hon varit vd för Nyhetsbolaget. Hon har även varit redaktionschef för Dagens Nyheter och Dagens Industri. – Jag ser väldigt mycket fram emot att tillträda som ny Generalsekreterare för Sverige för UNHCR. Jag är imponerad av hur organisationen på några få år har vuxit och etablerat sig i sin centrala roll för att skapa engagemang och kraftigt öka de insam