SverigedemokraternaPressavdelningen

Vardagar 07:00 – 22:00 | Helger 10:00 – 20:00
Vänligen respektera att numret endast är avsett för journalister och media.

Tel:010 10 19 800press@sd.se

Ackreditering till Sverigedemokraternas valvaka den 11 september10.8.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

I samband med riksdagsvalet den 11 september 2022 kommer Sverigedemokraterna hålla sin sedvanliga valvaka under kvällen. Inbjudna är partiets företrädare och anställda. Datum & tid: 11 september, kl 18:00 - 01:00 Plats: Elite Hotel Marina Tower, Saltsjöqvarns kaj 25 i Nacka Media som önskar närvara under kvällen kan ansöka om ackreditering här. Sista ansökningsdag är den 31/8.

Sverigedemokraternas uppdrag till Elsa Widding om elförsörjning20.6.2022 13:34:27 CEST | Pressmeddelande

Sverigedemokraterna har utsett Elsa Widding till särskild utredare för att analysera vilka politiska insatser som är mest effektiva för att skapa ett långsiktigt, konkurrenskraftigt och tillförlitligt system för energiförsörjning. Elsa ska även belysa hur den förda politiken med ökat inslag av väderberoende produktion och därmed ökat behov av utbyggda elnät slår, likväl som alternativet till detta.

SD väcker utskottsinitiativ för att stötta vapenägare9.6.2022 15:33:40 CEST | Pressmeddelande

Efter att regeringen utan framgång försökt att överimplementera EU:s vapendirektiv hotar nu unionen Sverige med sanktioner. Regeringen väljer därför att tillsätta en utredning som kommer att försvåra för laglydiga vapenägare. Mot bakgrund av detta har Sverigedemokraterna idag väckt ett utskottsinitiativ i riksdagens justitieutskott för att förändra och förbättra förutsättningarna för utredningen.

SD KU-anmäler Khashayar Farmanbar19.5.2022 09:53:04 CEST | Pressmeddelande

Nyligen granskade Sveriges radio bland annat bakgrunden till de höga elpriserna i programmet Kaliber med titeln ”Elchocken och ministerns omöjliga löften”. Under ett av segmenten i programmet berör man att statsrådet i en intervju i DN får en fråga om en rapport som han tidigare hänvisat till och som handlar om hur nedläggningen av Ringhals inte skulle ha påverkat elpriset. När Kaliber i P1 kontaktar statsrådets pressekreterare för att ta reda på vilken rapport som statsrådet syftat på, säger hon att det är en rapport som Sweco gjort på uppdrag av energibolaget Fortum. Men när man kontaktar Fortum visar det sig att rapporten inte finns. När sedan statsrådet blir konfronterad av Kaliber hänvisar han till en annan rapport. I slutändan visar det sig att han istället hämtat uppgifterna från en debattartikel, något hans pressekreterare uppger till Kaliber. Det är angeläget att uppgifter och uttalanden som kommer från regeringen är korrekta och vederhäftiga. Mot bakgrund av ovanstående agera
  • >>