Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Bygg­företagen har frågat 1 000 unga om deras bostadsdrömmar1.4.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Unga vuxna har en pessimistisk syn på bostadsmarknaden. Trots att så många som sju av tio 18-29-åringar bosparar tror endast en av fyra att man kommer att bo bättre vid 30-års ålder än vad deras föräldrar gjorde. – Bostadsbristen upplevs som den största samhällsutmaningen efter psykisk ohälsa. Ungas förtroende för bostadspolitiken är med rätta lågt, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen.

BKMA adderar verktyg för kvalitetsmätning i byggprojekt, PQi4.2.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Verksamhetsledningssystemet Byggföretagen KMA (BKMA-Certifiering) tecknar avtal med Binosight för att ge BKMA-anslutna företag ett verktyg för att kunna mäta kvalitet i projekt och skapa underlag för utveckling och förbättringar. Den i särklass största framgångsfaktorn för ett företag i byggbranschen handlar om att ha god lönsamhet och ta kontrollen över företagets utveckling. Genom en BKMA Certifiering skapas nu möjligheten tillsammans med Binosight/PQi att skapa ännu bättre projekt som en helhetslösning. Verktyget finns tillgängligt under tidig vår 2022.

”Äntligen klubbar regeringen högskolebehörighet till yrkesprogrammen27.1.2022 11:43:38 CET | Pressmeddelande

Idag lägger skolminister Lina Axelsson Kihlblom fram ett lagförslag på att högskolebehörighet ska ingå i alla gymnasieutbildningar. Initiativet har drivits på av Byggföretagen tillsammans med fack, arbetsgivarorganisationer och elever sedan 2018. Byggföretagen ser att det är en viktig del i arbetet för att öka söktrycket till yrkesprogrammen, däribland bygg- och anläggningsprogrammet.
  • >>