Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Cementbrist leder till omfattande byggstopp visar ny analys. Byggbranschen begär omgående möte med regeringen.14.7.2021 14:22:58 CEST | Pressmeddelande

Sverige står inför ett omfattande byggstopp. Redan i november kommer 3 av 4 nya bostäder inte att kunna byggstartas. Flera stora infrastrukturprojekt stoppas eller fördröjas. Mellan 200 000 och 400 000 jobb hotas. Investeringsbortfallet beräknas till över 20 miljarder kronor, per månad. Det visar en ny konsekvensanalys som Byggföretagen gjort med anledning av Mark- och miljööverdomstolens beslut att avvisa Cementas ansökan om förnyat tillstånd att bryta kalksten i de befintliga täkterna i Slite på Gotland.

Hon blev Årets byggkvinna 202123.4.2021 14:04:01 CEST | Pressmeddelande

Emmalena Andersson, plåtslagare och byggchef, kan nu även titulera sig Årets byggkvinna 2021. Emmalena har i sin roll som plåtslagare och byggchef bidragit till en bättre arbetsmiljö på såväl plåtföretaget som hon är verksam i som i branschen. Hon arbetar med viktiga områden som psykosocial hälsa, mobbing och trakasserier för att skapa en bättre bransch. Utöver det arbetar hon nära utbildningsorganisationer för att säkra kompetensen till byggbranschen.

Kunskapsbank ska samla byggbranschen mot oseriösa aktörer9.3.2021 07:15:00 CET | Pressmeddelande

Idag öppnar en ny Kunskapsbank mot fusk och regelbrott i byggbranschen. I Kunskapsbanken får seriösa aktörer verksamma i den svenska bygg- och anläggningssektorn tillgång till konkreta tips, viktiga verktyg, kunskap och inspiration kring området sund konkurrens. "Kunskap och kompetens är en nyckelfråga i arbetet för en schysst byggbransch fri från fusk. Det är viktigt att alla som verkar i branschen har bra insikt i vilka lagar och regler som gäller samtidigt som de vet hur man på bästa sätt kan använda sig av kontrollverktygen som finns för att styra bort oseriösa aktörer," säger Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens på Byggföretagen.

Grattis Märta Stenevi! Nu sätter vi fler spadar i marken5.2.2021 09:13:21 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen gratulerar Märta Stenevi (MP) till den nya posten som bostadsminister och ser fram emot ett gott samarbete. – Nu sätter vi fler spadar i marken! Sverige behöver bostadspolitiska reformer som upprätthåller en hög och jämn byggtakt, skapar långsiktighet kring finansieringen, möjliggör social rörlighet och stärker jämställdheten, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.
  • >>