Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

"Sekretessen mellan myndigheter måste minska"7.2.2023 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Vi kan aldrig acceptera att schyssta byggare slås ut av kriminella aktörer. Därför krävs att alla beställare tar ett ökat ansvar, att regeringen lättar på sekretessen mellan myndigheter och tillgängliggör de myndighetsuppgifter som krävs för stärkt kontroll och uppföljning. Det var budskapet från Byggföretagens vd Catharina Elmsäter-Svärd i samband med att den myndighetsgemensamma konferensen med fokus på arbetslivskriminalitet inleddes i Göteborg på tisdagen.

Byggföretagen: Positivt med ny kartläggning för ökat bostadsbyggande23.1.2023 09:53:14 CET | Pressmeddelande

Regeringen ger länsstyrelserna i uppdrag att redovisa vilka åtgärder de genomfört tillsammans med kommunerna för att främja bostadsbyggande. - Bostadsbyggandet faller nu snabbt. Tid är pengar och pengar har blivit dyrare på grund av inflation och stigande räntor. Då blir det än viktigare att vidta åtgärder för en effektiv samhällsbyggnadsprocess, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert, Byggföretagen.

Sex av tio samhällsbyggnadsutbildningar beviljas inte medel - nu krävs fler utbildningsplatser!12.1.2023 13:02:55 CET | Pressmeddelande

Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) har presenterat vilka yrkeshögskoleutbildningar som beviljas medel att starta 2023. - Sverige har stora behov av bygg- och anläggningsinvesteringar i hela landet. Med begränsade resurser väljer MYH att prioritera teknikområden för att underlätta klimatomställningen inom industrin. Tyvärr drabbas platserna inom samhällsbyggnad, säger Elin Kebert, expert kompetensförsörjning, Byggföretagen.

Byggföretagen välkomnar besked från Högsta förvaltningsdomstolen7.12.2022 10:10:31 CET | Pressmeddelande

Högsta förvaltningsdomstolen har i dag lämnat besked rörande ansökan om rättsprövning av regeringens beslut om tillstånd till Cementas täktverksamhet på Gotland. Domstolen anser att beslutet som gav Cementa ett tillstånd som löper ut den sista december 2022 inte strider mot lagen. Byggföretagens vd Catharina Elmsäter-Svärd menar att överklagandet till Högsta Förvaltningsdomstolen visar att beredskapsperspektivet kring Sveriges råvaruförsörjning saknas hos flera av remissinstanserna.

Byggföretagen kräver utökat informationsutbyte mellan myndigheter24.11.2022 09:10:19 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen välkomnar utredningsförslaget om ett utökat informationsutbyte mellan myndigheter för att motverka arbetslivskriminalitet i bygg- och anläggningsbranschen. - Det är skillnad på byggare och byggare. Byggföretagen har under lång tid framfört behovet av en ny sekretesslagstiftning som möjliggör delgivande av relevant information, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

"Återhållsamma lönekrav är en förutsättning"3.11.2022 10:30:00 CET | Pressmeddelande

Byggföretagen inleder avtalsrörelsen i skuggan av en kraftig inbromsning i bygginvesteringarna. - Kostnadsökningar, stigande räntor och fortsatt osäkerhet kring cementförsörjningen kräver en ansvarsfull avtalsrörelse. Återhållsamma lönekrav är en förutsättning för att trygga sysselsättningen i bygg- och anläggningsbranschen, säger Mats Åkerlind, vice vd och förhandlingschef, Byggföretagen.
  • >>