Sveriges Museer bildades 2004. Vi tar tillvara och driver den svenska museisektorns gemensamma intressen. Med drygt 230 medlemmar representerar vi stora delar av Museisverige.

Meny

Museerna samlar sig för 100 samtal om demokrati19.3.2019 07:54:00 CET | Pressmeddelande

Hur kan det demokratiska samtalet utvecklas med hjälp av kunskapen vi har om historien? Det vill Sveriges Museer ta reda på genom 100 samtal om samtidens stora och svåra frågor. Metoden som används är praktisk – genom att bidra med verktygen vill Sveriges Museer se till att perspektiv och praktiker möts, nöts och blöts. Samtalen äger rum på museer runt om i landet och bevaras för framtiden i museisamlingar.

Prins Eugens Waldemarsudde vinnare av Årets museum 201725.4.2017 00:00:00 CEST | Pressmeddelande

För att ha öppnat och vidareutvecklat en rik och djärv tvärvetenskaplig verksamhet utifrån platsens unika förutsättningar på ett sätt som gett stort genomslag och helt nya målgrupper, belönas allkonstverket Prins Eugens Waldemarsudde med det prestigefulla priset Årets museum 2017. Bakom utmärkelsen, som i år delas ut för tjugoförsta gången, står Sveriges Museer och Svenska ICOM (International Council of Museums).
  • >>