Stark arbetsmarknad för privatanställda tjänstemän – lägsta nivåerna av uppsagda på 17 år4.7.2022 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Arbetsmarknaden för tjänstemännen i Sverige är fortsatt stark trots en orolig omvärld, ökad inflationstakt och dystra ekonomiska prognoser. 1896 uppsagda privatanställda tjänstemän har sökt stöd hos omställningsorganisationen TRR under andra kvartalet 2022 och inte sedan 2005 har antalet uppsagda tjänstemän i det privata näringslivet varit så lågt.

TRRs Insiktskompass presenterar: 4 av 10 tjänstemän intresserade av att byta jobb8.3.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

42 % av de privatanställda tjänstemännen uppger att de är intresserade av att byta jobb eller arbetsgivare. Kvinnor är mer intresserade än män, och personer i åldern 18–30 år är mer intresserade än personer i andra åldersgrupper. Det visar en undersökning som gjorts bland privatanställda tjänstemän på uppdrag av TRR, en ledande aktör inom omställningar och förändringar som rör det privata arbetslivet.

Halvering av uppsagda tjänstemän under 202117.1.2022 07:50:00 CET | Pressmeddelande

Den privata arbetsmarknaden i Sverige har återhämtat sig starkt under 2021. En summering av antalet privatanställda tjänstemän som sökt stöd hos TRR visar en minskning med 54 procent jämfört med pandemiåret 2020. För att hitta samma låga nivå får man gå tillbaka till 2007. Det visar en sammanställning av statistik för 2021 från TRR, en ledande aktör inom omställning och förändringar som rör det privata näringslivet.

TRRs insiktskompass presenterar: 8 av 10 tjänstemän anser att kompetensutveckling är viktigt för karriären20.12.2021 09:18:17 CET | Pressmeddelande

Vikten av lärande under hela arbetslivet blir uppenbart för allt fler tjänstemän. Åtta av tio tjänstemän medger att regelbunden kompetensutveckling kommer att vara viktigt för den framtida karriärsutvecklingen. Det visar en undersökning som gjorts bland privatanställda tjänstemän på uppdrag av TRR, Sveriges ledande omställningsaktör och arbetslivsexpert.

Var fjärde tjänsteman värderar arbetsgivarens hållbarhetsprofil högt10.11.2021 10:10:08 CET | Pressmeddelande

TRR har som ledande omställningsaktör stor kunskap om det privata näringslivets syn på det nya arbetslivet, arbetsmarknaden och kompetensbehovet. TRRs Insiktskompass om rekrytering visar att drygt var fjärde tjänsteman anser att företagets hållbarhetsprofil har ganska eller mycket stor påverkan på valet av arbetsgivare. Insiktskompassen visar även att geografi vid rekrytering kommer att bli allt oviktigare.

Antalet uppsagda tjänstemän nästan på samma nivåer som under finanskrisen14.1.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Pandemin har slagit hårt mot det privata näringslivet med liknande varselnivåer och uppsägningar som under finanskrisen. En summering av inflödet av antalet uppsagda tjänstemän under 2020 hos omställningsaktören TRR visar på en ökning med 62 procent jämfört med 2019. Andelen tjänstemän som går vidare till en positiv lösning är fortsatt hög. Majoriteten gick under året vidare till ny anställning och av dem som väljer studier väljer majoriteten att skola om sig till ett nytt yrke.

Omställningsmönster på den privata arbetsmarknaden 2020 – digital pressträff 14 januari23.12.2020 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Välkommen till en digital pressträff den 14 januari. Trygghetsfonden TSL och TRR presenterar omställningssiffrorna för 2020 tillsammans med en analys av arbetsmarknaden och en jämförelse med finanskrisen 2009. Tillsammans står vi för omställningsstöd till större delen av det privata näringslivet – ca 100 000 företag och närmare 3 miljoner medarbetare.
  • >>