TU - Medier i Sverige

TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Medlemsföretagen ger ut morgon-, kvälls- och gratistidningar, sänder tv och radio, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Vi kämpar för den svenska tryck- och yttrandefriheten, bevakar och rapporterar om mediebranschen, ger juridisk och medieetisk rådgivning, samlar och inspirerar.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Pressmeddelanden
201
Meny

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar med 6 procent under andra kvartalet31.8.2017 09:00 | Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-31   Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 6 procent under andra kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol. Landsortspressens annonsintäkter ökade 9,6 procent, medan storstadspressens ökade med 2,9 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar. - Den starka ekonomiska tillväxten är en av förklaringarna till att vi ser så här höga tillväxttal. Det är mer än ett år sedan den digitala annonstillväxten var så här robust, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU. Kvälls- och morgonpressens samlade annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade under andra kvartalet 2017 med cirka 14 procent, jämfört med samma period i fjol. Morgonpressens digitala annonsintäkter Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. Källa: TU Digitala annonsintäkter Q2 2017 Utveckling Ackumulerat 2017   Mnkr % Mnkr Storstadspress 112

Reklamskatten avskaffas28.8.2017 14:20 | Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE FRÅN TU 2017-08-28   Regeringen har i dag aviserat att reklamskatten avskaffas i sin helhet fr o m den 1 januari 2018. 20 års lobbyarbete har äntligen givit resultat. - Detta är ett mycket välkommet beslut, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter. Reklamskatten är en orättvis och konkurrenssnedvridande skatt på kvalitetsmedier.                  - I praktiken är det i dag bara dagstidningar som betalar reklamskatt och dessutom endast vissa av dem. Riksdagen gav redan år 2002 regeringen till känna att reklamskatten borde avskaffas. Det är därför inte en dag för tidigt.

TU - Medier i Sverige välkomnar förslag om förstärkt meddelarskydd!24.5.2017 08:44 | Pressmeddelande

I går eftermiddag överlämnades utredningen om förstärkt meddelarskydd i privatiserad och offentligfinansierad verksamhet till regeringen. Sedan tidigare har riksdagen beslutat att ett sådant förstärkt meddelarskydd ska gälla för privatiserad offentligfinansierad verksamhet i vård, skola och omsorg. Den lagändringen träder i kraft den 1 juli i år. Den nya utredningen föreslår att det förstärkta meddelarskyddet ska utvidgas till att gälla även för privatiserade offentligfinansierade verksamheter som kollektivtrafik, färdtjänst och skolskjuts. TU - Medier i Sverige välkomnar förslaget. - När verksamheten är offentligfinansierad ska meddelarskyddet gälla fullt ut och inte göras beroende av i vilken associationsrättslig form den bedrivs. TU tillstyrker därför förslaget, säger Jeanette Gustafsdotter, VD. Kontakt: Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56, jeanette.gustafsdotter@tu.se Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se Följ oss gärna på Twitter   och på Fac

TU tar täten med rekommendation om natives!22.5.2017 09:45 | Pressmeddelande

”Native advertising” och andra former av annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll i redaktionella medier är en viktig och alltmer betydelsefull affärsintäkt för medieföretagen. Men det ställer samtidigt krav på tydlighet mot läsare och användare. Och det finns inga mellanlägen – antingen är det marknadsföring eller så är det inte. Och då ska detta klargöras tydligt. Ingen ska leva i villfarelse om vad som är vad. TU:s styrelse har därför – efter ett förankringsarbete bland TU:s medieföretag och mediekoncerner - tagit fram en rekommendation med enhetliga definitioner och rekommendationer, som nu antagits av TU:s styrelse. - Jag är glad att vi från TU – Sveriges ledande medieorganisation – med denna rekommendation kan visa att vi - och framför allt våra medlemsföretag – här, som på alla andra områden står för etik och tydlighet och är beredda att ta ansvar, säger Jeanette Gustafsdotter, VD för TU – Medier i Sverige. TU uppmanar medlemsföretagen att följa denna rekommendation. Rekommendationen

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar med 2,1 %17.5.2017 13:15 | Pressmeddelande

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 2,1 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Landsortspressen ökade mest under kvartalet med en uppgång på 3,8 procent. Samtidigt ökade storstadspressen med 0,8 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar. - De nya siffrorna visar på fortsatt tillväxt, inte minst i mediehusens mobila kanaler. Annonseringen via webb-tv växte också och det särskilt inom landsortspressen, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU. Morgonpressens annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade med 13,5 procent under första kvartalet 2017, jämfört med samma period i fjol. Morgonpressens digitala annonsintäkter Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. Källa: TU Digitala annonsintäkter Q1 2017 Utveckling   Mnkr % Storstadspress 107 0,8 Landsortspress 84 3,8 Morgonpress totalt 191 2,1   TU Internetbarometer

TU: ”Olyckligt att hovrätten sänker straffet - viktigt att samhället tar hoten mot medier på allvar”17.5.2017 11:45 | Pressmeddelande

Dagsböter och villkorlig dom blev domen för den man som tidigare dödshotat Gefle Dagblads chefredaktör Anna Gullberg. Mannen fälldes för olaga hot av tingsrätten till fängelse i två månader men hovrätten sänkte idag straffet. – Det är viktigt att samhället tar hoten mot medier och ansvariga chefredaktörer på allvar. Därför är det tråkigt att hovrätten sänker straffet, säger Jeanette Gustafsdotter, vd för TU – Medier i Sverige. Hovrätten konstaterar i domen att det är försvårande att hotet har riktats mot Anna Gullberg i hennes egenskap av chefredaktör och hovrätten bedömer att hotet haft sin grund i tidningens kritiska artiklar. - Det är klart och tydligt att målet med hotet är att få Anna Gullberg och tidningen att sluta granska. Det är ett hot mot demokratin och samhället måste börja markera tydligare i dessa fall. Det hade funnits utrymme för fängelse, men det är viktigt att det fortsatt blev en fällande dom, säger Jeanette Gustafsdotter. Dagspressens medarbetare är ofta mer utsatta

Avskyvärd attack mot det fria ordet15.5.2017 10:07 | Pressmeddelande

I morse misshandlades en av VLT:s medarbetare i sitt hem i Västerås. Både medarbetaren och VLT:s chefredaktör Daniel Nordström misstänker att misshandeln är en attack mot tidningens rapportering. - Det här är en fullständigt oacceptabel situation. Jag ser misshandeln som ett försök att stoppa det fria ordet och det journalistiska uppdraget. Vi ser oerhört allvarligt på att journalister hotas och utsätts för fysiskt våld, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige. Det var i morse som VLT:s medarbetare söktes upp i sitt hem av en okänd man. När VLT:s medarbetare öppnade dörren slog den okände mannen honom med knytnäven rakt på käken, rapporterar VLT på sin sajt . Kontakt: Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige jeanette.gustafsdotter@tu.se , 070-624 45 56 Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook ! TU är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. TU, Swedish Media Publishers' Association, Box

Ny rapport: Svenska skatteregler gynnar globala it-jättar11.5.2017 09:54 | Pressmeddelande

Svenska mediebolag beskattas i praktiken hårdare än globala it-jättar som Google och Facebook. Det visar en ny rapport från konsultbolaget PwC som branschorganisationen TU – Medier i Sverige beställt. Dagens regler ger sämre förutsättningar för de medier som satsar på granskande och undersökande journalistik. Och bättre för de som enbart fungerar som reklam- och medieplattformar. - Det är orimligt att fria och oberoende medier i Sverige beskattas hårdare än de globala it-jättarna. Mer rättvisa regler skulle stärka både journalistikens förutsättningar och demokratin. Därför uppmanar vi nu regeringen att se över reglarna, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige. Den nya nordiska rapporten ”Unequal taxation in a digital world – a challange for the Nordic media industry” från konsultbolaget PwC visar att globala reklam- och medieplattformar ofta beskattas i mindre utsträckning än svenska och andra nordiska mediebolag. Det huvudsakliga skälet till att Facebook, Google och lik

TU: ”Jag är beredd på fängelse”2.5.2017 09:00 | Pressmeddelande

I morgon på Pressfrihetens dag publicerar mediehusens branschorganisation TU och många av dess medlemmar en annons om systemet med ansvarig utgivare. Annonsen har rubriken ”Jag är beredd på fängelse” och kommer bland annat att vara med i Expressen, Nerikes Allehanda och Blekinge Läns Tidning. - Pressfrihetens dag är viktigare än någonsin. I en tid med ett omritat politisk landskap där agendan är att sänka förtroendet för medierna måste vi bli ännu tydligare om vilket system som de riktiga ansvariga utgivarna följer. Det är ett unikt system med ett tydligt ensamansvar. Med en person som ansvarar för allt som publiceras i tidningen, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige. TU driver sedan i januari 2017 en informationskampanj riktad till allmänheten om pressetik, mediers trovärdighet och systemet med ansvarig utgivare. Den här annonsen är ett led i den kampanjen. I tidigare banner- och printannonser har TU belyst frågan om varför medier ibland pixlar eller maskar bilder. D

Kvinnor hotas bort från journalistiken16.4.2017 09:00 | Pressmeddelande

Var tredje kvinnlig ledarskribent, krönikör, chefredaktör och kommentator som deltagit i TU:s studie för dagspressen funderar på att sluta med journalistiken helt. Och det till som en följd av alla de trakasserier de utsätts för i jobbet. Det visar en ny studie som mediehusens branschorganisation TU – Medier i Sverige och nätverket Klara K låtit undersökningsföretaget Kantar Sifo genomföra. - Nu är det viktigt att regeringen följer de uppmaningar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap nyligen presenterade i sin rapport om mediernas säkerhet. Och avsätta reella resurser för att bland annat se över hot och trakasserier mot medier, men också arbeta fram skyddsstrategier för journalister, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige. Undersökningen visar att 72 procent av kvinnliga chefredaktörer, ledarskribenter, krönikörer och kommentatorer vid landets 163 dagstidningar utsatts för hot eller trakasserier under de senaste tolv månaderna. De hot som flest upplevt är hot om t

Ny spelplan för spelmarknaden!31.3.2017 12:18 | Pressmeddelande

TU – Medier i Sverige välkomnar Spellicensutredningen förslag om att upphäva det svenska spelmonopolet till förmån för ett licenssystem, under vilket alla – svenska som utländska, statliga som privata – ansvarstagande spelbolag, kan verka i ordnade former. - Spelbolagen bidrar med betydande annonsintäkter till medieföretagen, vilket i sin tur bekostar kvalitetsjournalistik. Därför är detta ett viktigt förslag, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter. - Desto viktigare är det då att kraven för en licens är rimliga, så att alla de seriösa spelbolag som i dag verkar på den svenska marknaden fortsatt ser Sverige som en tillräckligt attraktiv marknad, säger Jeanette Gustafsdotter. - Från TU har vi noterat den föreslagna skattesatsen om 18 procent och de villkor som i övrigt ställs. Det inger oro och ramarna för licensvillkoren måste därför fortsatt noga övervägas, så att seriösa marknadsaktörer – och därmed annonsörer – inte skräms bort, säger TU:s chefsjurist Per Hultengård. - Med publicering

TU svarar om Medieutredningen16.3.2017 16:00 | Pressmeddelande

Sammanfattning Mediernas branschorganisation – TU – Medier i Sverige – har idag lämnat sitt remissvar på Medieutredningen (SOU 2016:80). Och TU som företräder hela branschen ger ett tydligt besked: behåll dagens system med en rättighetsbaserad lagstiftning, där endast allmänna nyhetsmedier ska kunna få stöd och se till att stödnivåerna höjs. TU säger däremot nej till att medlemskap i ett medieetiskt system ska vara ett krav för att få mediestöd, nej till att man inför ett återbetalningskrav av mediestöd vid vinst inom koncern och nej till att skapa ytterligare ett public service-bolag. - Medieutredningen har gjort en bra kartläggning av hur medielandskapet snabbt förändras, men glömmer - i sin iver att göra något nytt - att det faktiskt finns en infrastruktur som alltjämt, och fortsatt, fungerar.  Det är viktigt att, i det framtida mediepolitiska byggandet, ta till vara och ta med sig detta, säger TU:s VD Jeanette Gustafsdotter. Mera om TU:s yttrande TU -  Medier i Sverige, mediehusens

8 av 10 svenskar anser att fejknyheter påverkar synen på fakta1.3.2017 08:59 | Pressmeddelande

Åtta av tio vuxna svenskar menar att fejknyheter i hög utsträckning påverkar våra uppfattningar om grundläggande fakta när det gäller aktuella frågor och händelser. Det visar en ny undersökning som mediernas branschorganisation TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Undersökningen visar att fyra av tio svenskar varje vecka ser nyhetsartiklar eller nyhetsinslag på internet som de uppfattar vara påhittade och osanna. Den visar också att knappt en av tio delat en nyhet på internet som de senare fick veta var påhittad. Var tredje person i undersökningen är osäker på sin egen förmåga att upptäcka en fejknyhet. Och åtta av tio anser att medier som tidningar, tv och radio har ett mycket stort ansvar för att hindra spridandet av fejknyheter. Sex av tio menar att den enskilde har ett mycket stort ansvar. Så vanliga är fejknyheter 6 av 10 uppger att de varje vecka ser nyhetsartiklar eller nyhetsinslag på internet som inte upplevs som helt sanningsenliga 4 av 10 uppger att de varje vecka ser n

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar28.2.2017 11:00 | Pressmeddelande

Morgonpressens samlade annonsintäkter från de digitala kanalerna ökade med 3,3 procent under 2016, jämfört med föregående år. Storstadspressens intäkter ökade med 6,6 procent till 449 miljoner kronor. Det medan landsortspressens digitala annonsintäkter låg i stort sett stilla med en minskning på 0,5 procent till 375 miljoner kronor. Det visar ny annonsstatistik från mediernas branschorganisation TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar. ”Storstadspressens digitala annonsintäkter ökade med 6,6 procent 2016. Det betyder att den utvecklats i samma takt som marknaden i sin helhet. Totalt sett ökade medieinvesteringarna med 6 procent i fjol”, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU. Under 2016 års sista kvartal ökade storstadspressens digitala annonsintäkter med 7,9 procent, jämfört med samma period 2015. Samtidigt minskade landsortspressens digitala intäkter med 10,6 procent. ”Även i fjol var sista kvartalet årets bästa i reda pengar räknat för både storstads- och l

Låt oss prata seriöst om public service!26.2.2017 19:58 | Pressmeddelande

Vi läser – med stigande förvåning – i Dagens Nyheter (26/2) en debattartikel , undertecknad av den tidigare postgeneralen Ulf Dahlsten och tidigare VD:n för SR, Mats Svegfors, som synes gå ut på att vi som företräder icke-statliga medier i Sverige och försöker föra en diskussion om gränserna för public service-uppdraget i själva verket är ute på någon sorts korståg, där vi går ärenden för Rupert Murdoch, Fox News och Donald Trump. Vi delar uppfattningen att vi alla – såväl privata som offentligfinansierade – medier står inför stora utmaningar. Det är dock en missuppfattning att vi icke-statliga medieföretag lägger ”stora resurser på att påverka mediepolitiken”. Vi har inte de pengarna - som PS-företagen däremot, via licensbetalarna, har och kan lägga på lobbyingarbete. Det är nu februari 2017 – vi är mitt i tillståndsperioden för public service-bolagen. Vi är också mitt uppe i en remissperiod från den statliga Medieutredningen. Det vore då så välgörande om det gick att föra en diskussi

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Sista
  • >>

TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Medlemsföretagen ger ut morgon-, kvälls- och gratistidningar, sänder tv och radio, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Vi kämpar för den svenska tryck- och yttrandefriheten, bevakar och rapporterar om mediebranschen, ger juridisk och medieetisk rådgivning, samlar och inspirerar.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se