Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 13% och sitter i opposition. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.

V: Anställ fler för att hantera restriktionerna i stadens simhallar5.1.2022 12:12:19 CET | Pressmeddelande

Efter folkhälsomyndighetens senaste rekommendationer råder nu långa telefonköer till Stockholms simhallar för att boka tider. Många barnfamiljer hör av sig om att de får köa länge och förgäves när det bara går att boka tider inom två dagar. Vänsterpartiet är kritiska till att det blågröna styret efter nästan två år av pandemi fortfarande inte lyckats göra simhallarna mer tillgängliga.

V: Stockholms stad måste sluta samarbeta med Hembla11.11.2021 08:59:52 CET | Pressmeddelande

SVT:s Uppdrag granskning visar hur Hembla, som bland annat äger hyreshus på Järva, genomför ytliga renoveringar för att kunna höja hyrorna. Vänsterpartiet har länge varit kritiska till Hembla och kräver att Stockholms stad skärper sina regler så att den här typen av aktörer varken får mark, bygglov, detaljplaneändringar eller får göra fastighetsförvärv som gör att de kan växa i Stockholm.

V: ”Vi behöver inte fler skandalskolor”3.11.2021 11:02:39 CET | Pressmeddelande

Förra veckan stängde skolinspektionen en friskola i Göteborg på grund av ekonomiska oegentligheter. Skolan har drivits av en tidigare moderat riksdagsledamot som enligt Skolinspektionen slussat ut pengar ur landet. Skolan har även kritiserats för att bland annat ha könsuppdelad undervisning. Nu är han involverad i ytterligare en ny skola i Rågsved med samma verksamhet och profil. Vänsterpartiet är djupt kritiska till att skolan fått öppna.

V: Inga hinder kvar för nedläggning av Bromma flygplats31.8.2021 12:24:00 CEST | Pressmeddelande

Idag gav regeringens utredare beskedet att Bromma flygplats kan avvecklas någon gång mellan åren 2025-2027. Utredaren menade också att det samhällsviktiga flyget kan flytta till Arlanda. Vänsterpartiet i Stockholms stad menar att beskedet visar att flygplatsen kan och bör avvecklas. Vänsterpartiet har länge drivit frågan om en nedläggning av Bromma flygplats i syfte att minska flygets klimatpåverkan samt möjliggöra bostadsbyggande på marken där Bromma flygplats ligger. - Det finns förstås en mängd olika omständigheter som påverkar nedläggningen och det är en besvikelse att utredaren inte bedömer det möjligt att göra snabbare, men samtidigt är det centrala att det ändå sker. Vi måste helt minska flygets klimatpåverkan och nu finns inga hinder kvar för en nedläggning av flygplatsen. säger Rikard Warlenius, klimatpolitisk talesperson V Stockholms stad. Utredaren Magnus Persson drar två viktiga slutsatser. Dels att regeringen själv kan fatta beslut om nedläggning, och att det räcker att in

Pausa alla försäljningar av stadens lokaler som gäller Internationella engelska skolan23.6.2021 09:18:00 CEST | Pressmeddelande

Skolinspektionen har under de senaste åtta månaderna försökt utreda vilka som äger Internationella engelska skolan, för att kunna bedöma ägarens lämplighet utifrån den nya lagstiftningen. Men trots att utredningen pågått under en lång tid har man ännu inte lyckats identifiera vilka de utländska huvudägarna är. Vänsterpartiet föreslår därför att Stockholms stad genast pausar alla affärsupplägg och planerade försäljningar av stadens lokaler som i någon form inbegriper IES, i avvaktan på att Skolinspektionens granskning slutförs. - Vi kan inte annat än anta att den komplicerade ägarstrukturen är avsedd att försvåra den granskning som behöver genomföras, och vi saknar förtroende för en aktör som vägrar att bidra till Skolinspektionens utredning av ägarnas lämplighet. Det är ett agerande som borde göra dem omöjliga som skolföretag och ett skäl till att alla planer på att göra affärer där de är en part omgående pausas, säger Tina Kratz (V), ledamot i utbildningsnämnden. Det är den blågröna m