Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 15,4 %. Vi är en del av det rödgröna styret i Stockholms stad och jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.

Rödgröna styret stärker tillsynen av privata förskolor i Stockholms stad10.10.2023 08:04:10 CEST | Pressmeddelande

Det rödgröna styret i Stockholms stad växlar nu upp arbetet med att motverka oseriösa aktörer inom förskolan, och lägger därför ytterligare ca 6 miljoner kronor på stärkt tillsyn av privata förskolor. Det framgår i budgeten för 2024. Bakgrunden till förslaget är att flera privata förskolor under det senaste året har kritiserats av föräldrar och personal för stora brister inom verksamheterna, både när det gäller arbetsmiljö och barnsäkerhet. Därför vill det rödgröna styret nu stärka tillsynen av privata förskolor, för att säkra att alla barn i staden får rätt till en bra förskola.

Staden stänger förskola efter allvarlig kritik – förskoleborgarrådet kommenterar27.2.2023 12:02:20 CET | Pressmeddelande

Stockholms stad har beslutat att stänga förskolan Grimsta, som drivs av företaget Norlandia Förskolor Kids2Home AB. Bakgrunden till beslutet är allvarliga brister, bland annat i barnsäkerheten och den pedagogiska kvalitén på verksamheten. Förskoleborgarrådet Alexandra Mattsson (V) står bakom beslutet och efterfrågar samtidigt fler möjligheter för kommunen att kunna agera mot företag som inte sköter sig.
  • >>