Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 15,4 %. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.

V-löfte: Satsa på nattis9.9.2022 10:44:10 CEST | Pressmeddelande

Alla föräldrar med yrken som gör att de måste arbeta på obekväm arbetstid, till exempel på nätter och helger, har rätt till barnomsorg på de tiderna. Idag finns dock bara en enhet för barnomsorg nattetid, så kallad nattis, i Stockholm och den fungerar inte så bra som den skulle kunna göra. Vänsterpartiet har därför som vallöfte att stadens barnomsorg på obekväm arbetstid ska byggas ut och förbättras både för barnen, föräldrarnas och personalens skull.

V: Inrätta en kvinnofridsfond för finansiering av skyddat boende6.9.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vänsterpartiet i Stockholms stad vill inrätta en kvinnofridsfond för att säkerställa finansieringen av skyddat boende för våldsutsatta. Idag larmar kvinnojoursrörelsen om att en del kvinnor och barn inte beviljas tillräckligt långa placeringar på skyddat boende. Eftersom stadsdelsnämnderna idag saknar ett eget ekonomiskt anslag för våldsutsatta föreslår Vänsterpartiet därför att Stockholm stad inrättar en kvinnofridsfond för att hjälpa stadsdelarna med finansieringen och därmed säkerställer att ekonomin aldrig blir ett hinder för placering på skyddat boende.

Vallöfte från Vänsterpartiet: minimera timanställningarna i Stockholms stad29.8.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minimera antalet timanställningar i Stockholms stad, det lovar Vänsterpartiet att göra om partiet är med och styr Stockholm efter valet. Den höga andelen tidsbegränsat anställda inom framförallt äldreomsorgen har länge varit ett problem i Stockholm, och lett till otrygghet för både anställda och de som verksamheterna vänder sig till. Det vill Vänsterpartiet nu få bukt med genom tecknandet av lokala kollektivavtal i stadens verksamheter samt liknande krav i LOV- och LOU-avtal för privat drivna välfärdsverksamheter.

V: Dyr lösning och bristfällig insyn i hallbygge i Brännkyrka30.5.2022 10:54:30 CEST | Pressmeddelande

Idag behandlar Stockholms kommunfullmäktige ett ärende om byggnation och uthyrning av två nya idrottshallar i Brännkyrka. Hyresavtalet mellan staden och Nystad Stockholm idrott & skolfastigheter AB, som ska bygga hallarna, sträcker sig över 20-års tid. Men eftersom avtalet är lagt under sekretess så kan hyresnivån och övriga villkor inte kritiseras av varken opposition eller allmänhet. Vänsterpartiet, tillsammans med S och Fi begär nu att ärendet skickas tillbaka i en återremiss.

V: Det blågröna styret har sålt ut Stockholm till högstbjudande28.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag på Svenska Bostäders styrelsemöte kommer försäljningen av Vällingby centrum att klubbas. Försäljningen är ett stort misstag menar Vänsterpartiet i Stockholm som gjort en sammanställning av de större försäljningar som drivits igenom av det blågröna styret i Stockholms stad hittills under mandatperioden. Summeringen landar på inte mindre än 25 förskolor, 10 skolor, 5 äldreboenden, 3 LSS-verksamheter och 19 hyreshus med över 1500 hyresrätter.
  • >>