Meny

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CEST | Pressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år

Pressinbjudan: Jonas Sjöstedt håller vårtal16.5.2019 15:20:42 CEST | Pressmeddelande

Lördag den 18:e maj håller Jonas Sjöstedt vårtal på Vänsterpartiets vårfest, som hålls på Nytorget i Stockholm. Media bjuds också in till en pressträff där Jonas Sjöstedt presenterar en angelägen nyhet med koppling till EU-valet. Välkomna! Programmet i sin helhet: 13.30 Vårfesten börjar 13.35-13.45 Tal av Malin Björk, EU-parlamentariker (V) och toppkandidat 13.45-14.15 Musikframträdande med Northern Indians 14.20 pressträff med Jonas Sjöstedt 14.50 – 15.10 Musikframträdande med Esther Lennstrand 15.15-15.45 ca vårtal av Jonas Sjöstedt 16.00 Festen avslutas För mer information: Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64

Kulturkväll med Vänsterpartiet – Vem kan leva i Europa? Jonas Sjöstedt gästas av Johan Rabaeus, Evin Ahmad och Helle Klein15.5.2019 11:55:37 CEST | Pressmeddelande

På torsdag, den 16 maj, är det dags för en ny kulturkväll i Vänsterpartiets regi! Jonas Sjöstedts uppskattade talkshow ”Snack med Sjöstedt” kombineras med ståupp och musik. Och eftersom det är EU-val är temat för samtalet Europa och klass. Vem kan leva i Europa 2019? Gäster i Jonas Sjöstedts talkshow denna gång är chefredaktören för Dagens Arbete Helle Klein och skådespelarna Evin Ahmad och Johan Rabaeus. - Jag ser fram emot att lyssna till mina gästers Europaminnen och berättelser om klass och vad ett namn betyder. Vi ska också prata om musik och kultur är utan gränser. Före samtalet bjuder ståupparen Melody Farshin på frän omvärldsanalys från sitt perspektiv och efter samtalet blir det musik av artisten Nadja Evelina, som gjorde stark entré på den svenska popscenen med singeln ”Finast utan filter”. Plats: Debaser Hornstulls Strand 4. Tid: Dörrarna öppnar kl 18, programmet kl 19 Programmet: 18.00 Dörrarna öppnas till Debaser 19.00 – 19.10 ca Ståupp med komikern Melody Farshin 19.15 –

Vänsterpartiet kräver nödläge för klimatet10.5.2019 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vänsterpartiet uppmanar den svenska riksdagen att utlysa nödläge för klimatet, liksom det brittiska parlamentet nyligen gjort. - Situationen är mer akut än någonsin. Ny statistik visar att utsläppen ökar i Sverige, torka och skogsbränder har redan börjat, människor blir klimatflyktingar på grund av extremväder och enligt den nya FN-rapporten går artutrotningen fortare än vad man tidigare trott, bl a som en följd av klimatförändringen. Det handlar inte längre om en långsam förändring av vårt klimat, det är fråga om ett nödläge för klimatet, säger Jens Holm, riksdagsledamot (V) som håller inledningsanförandet på riksdagens klimatdebatt idag, begärd av just Vänsterpartiet. Klimatfrågan är akut och det behövs en radikal politik för att lyckas vända utvecklingen. Att förklara nödläge för klimatet förpliktigar alla partier att agera. - Eleverna som skolstrejkar, forskarna, alla med klimatångest förväntar sig samma sak; att vi politiker ska agera. Vi måste ta det växande engagemanget på störs

Vänsterpartiets affischer i EU-valet – så ser de ut23.4.2019 17:00:02 CEST | Pressmeddelande

Nu visar Vänsterpartiet sina affischer inför EU-valet. - EU-valet ser ut att bli det fjärde valet i rad då Vänsterpartiet växer. Vi fortsätter att få fler medlemmar och väljare. Det är helt logiskt – en helt ny generation växer fram och ser att klimatkrisen kräver stora förändringar och ett jämlikare samhälle. Vi är deras parti, säger Aron Etzler, Vänsterpartiets partisekreterare. Valaffischerna bifogas och kan även ses på Vänsterpartiets hemsida https://www.vansterpartiet.se/vansterpartiets-affischer-i-eu-valet-sa-ser-de-ut/ För mer information: Vänsterpartiets presstjänst 070-620 00 64

Ulla Andersson (V): Nu sätter vi fingret på stoppknappen till bankernas pengatvättomat23.4.2019 10:57:00 CEST | Pressmeddelande

På grund av de misstänkta problemen med penningtvätt i det svenska banksystemet tar idag Vänsterpartiet och Kristdemokraterna ett gemensamt utskottsinitiativ för att förmå regeringen att agera. - Gång på gång får vi ta del av rapporter om misstänkt pengatvätt. Det är oacceptabelt. Nu måste politiken agera skyndsamt för att minimera riskerna gällande penningtvätt och annan skadlig verksamhet i banksystemet. Under skandalen med Swedbank har regeringen endast haft något samtal med bankledningen i Swedbank och med Finansinspektionen. Det räcker inte, säger Ulla Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Genom åren har lagskärpningar genomförts, bötesbelopp höjts och Finansinspektionen fått utökade resurser. Ändå återkommer fall med penningtvätt och misstänkt penningtvätt och annan skadlig bankverksamhet. Den utredning som Finansinspektionen initierat om den misstänkta penningtvätten inom Swedbank är nödvändig och bra, men inte tillräcklig. - Vi har sett nog av den galoppera
  • >>