Meny

Pressinbjudan: Jonas Sjöstedt håller vårtal16.5.2019 15:20:42 CEST | Pressmeddelande

Lördag den 18:e maj håller Jonas Sjöstedt vårtal på Vänsterpartiets vårfest, som hålls på Nytorget i Stockholm. Media bjuds också in till en pressträff där Jonas Sjöstedt presenterar en angelägen nyhet med koppling till EU-valet. Välkomna! Programmet i sin helhet: 13.30 Vårfesten börjar 13.35-13.45 Tal av Malin Björk, EU-parlamentariker (V) och toppkandidat 13.45-14.15 Musikframträdande med Northern Indians 14.20 pressträff med Jonas Sjöstedt 14.50 – 15.10 Musikframträdande med Esther Lennstrand 15.15-15.45 ca vårtal av Jonas Sjöstedt 16.00 Festen avslutas För mer information: Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64

Kulturkväll med Vänsterpartiet – Vem kan leva i Europa? Jonas Sjöstedt gästas av Johan Rabaeus, Evin Ahmad och Helle Klein15.5.2019 11:55:37 CEST | Pressmeddelande

På torsdag, den 16 maj, är det dags för en ny kulturkväll i Vänsterpartiets regi! Jonas Sjöstedts uppskattade talkshow ”Snack med Sjöstedt” kombineras med ståupp och musik. Och eftersom det är EU-val är temat för samtalet Europa och klass. Vem kan leva i Europa 2019? Gäster i Jonas Sjöstedts talkshow denna gång är chefredaktören för Dagens Arbete Helle Klein och skådespelarna Evin Ahmad och Johan Rabaeus. - Jag ser fram emot att lyssna till mina gästers Europaminnen och berättelser om klass och vad ett namn betyder. Vi ska också prata om musik och kultur är utan gränser. Före samtalet bjuder ståupparen Melody Farshin på frän omvärldsanalys från sitt perspektiv och efter samtalet blir det musik av artisten Nadja Evelina, som gjorde stark entré på den svenska popscenen med singeln ”Finast utan filter”. Plats: Debaser Hornstulls Strand 4. Tid: Dörrarna öppnar kl 18, programmet kl 19 Programmet: 18.00 Dörrarna öppnas till Debaser 19.00 – 19.10 ca Ståupp med komikern Melody Farshin 19.15 –

Vänsterpartiet kräver nödläge för klimatet10.5.2019 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vänsterpartiet uppmanar den svenska riksdagen att utlysa nödläge för klimatet, liksom det brittiska parlamentet nyligen gjort. - Situationen är mer akut än någonsin. Ny statistik visar att utsläppen ökar i Sverige, torka och skogsbränder har redan börjat, människor blir klimatflyktingar på grund av extremväder och enligt den nya FN-rapporten går artutrotningen fortare än vad man tidigare trott, bl a som en följd av klimatförändringen. Det handlar inte längre om en långsam förändring av vårt klimat, det är fråga om ett nödläge för klimatet, säger Jens Holm, riksdagsledamot (V) som håller inledningsanförandet på riksdagens klimatdebatt idag, begärd av just Vänsterpartiet. Klimatfrågan är akut och det behövs en radikal politik för att lyckas vända utvecklingen. Att förklara nödläge för klimatet förpliktigar alla partier att agera. - Eleverna som skolstrejkar, forskarna, alla med klimatångest förväntar sig samma sak; att vi politiker ska agera. Vi måste ta det växande engagemanget på störs

Vänsterpartiets affischer i EU-valet – så ser de ut23.4.2019 17:00:02 CEST | Pressmeddelande

Nu visar Vänsterpartiet sina affischer inför EU-valet. - EU-valet ser ut att bli det fjärde valet i rad då Vänsterpartiet växer. Vi fortsätter att få fler medlemmar och väljare. Det är helt logiskt – en helt ny generation växer fram och ser att klimatkrisen kräver stora förändringar och ett jämlikare samhälle. Vi är deras parti, säger Aron Etzler, Vänsterpartiets partisekreterare. Valaffischerna bifogas och kan även ses på Vänsterpartiets hemsida https://www.vansterpartiet.se/vansterpartiets-affischer-i-eu-valet-sa-ser-de-ut/ För mer information: Vänsterpartiets presstjänst 070-620 00 64

Ulla Andersson (V): Nu sätter vi fingret på stoppknappen till bankernas pengatvättomat23.4.2019 10:57:00 CEST | Pressmeddelande

På grund av de misstänkta problemen med penningtvätt i det svenska banksystemet tar idag Vänsterpartiet och Kristdemokraterna ett gemensamt utskottsinitiativ för att förmå regeringen att agera. - Gång på gång får vi ta del av rapporter om misstänkt pengatvätt. Det är oacceptabelt. Nu måste politiken agera skyndsamt för att minimera riskerna gällande penningtvätt och annan skadlig verksamhet i banksystemet. Under skandalen med Swedbank har regeringen endast haft något samtal med bankledningen i Swedbank och med Finansinspektionen. Det räcker inte, säger Ulla Andersson, ekonomiskpolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Genom åren har lagskärpningar genomförts, bötesbelopp höjts och Finansinspektionen fått utökade resurser. Ändå återkommer fall med penningtvätt och misstänkt penningtvätt och annan skadlig bankverksamhet. Den utredning som Finansinspektionen initierat om den misstänkta penningtvätten inom Swedbank är nödvändig och bra, men inte tillräcklig. - Vi har sett nog av den galoppera

Vänsterpartiet begär aktuell debatt om Arbetsförmedlingen28.3.2019 16:47:30 CET | Pressmeddelande

Med anledning av det allvarliga läget för Arbetsförmedlingen, med stora neddragningar och omfattande kontorsnedläggningar, begär Vänsterpartiet att en aktuell debatt hålls i riksdagen snarast möjligt. - Vi är mycket oroade över regeringens oklara agerande när det gäller Arbetsförmedlingen och nu kräver vi att ansvariga statsråd faktiskt redogör för hur de ser på framtidens arbetsförmedling och om de har några lösningar, säger Ali Esbati, arbetsmarknadspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Arbetsförmedlingen står inför mycket stora förändringar. Under våren 2019 har myndigheten varslat 4 500 anställda och aviserat att ett stort antal lokala kontor ska läggas ned. Idag meddelade myndigheten vilka orter som berörs av nedläggningarna. Förändringarna är ett resultat av Moderaternas och Kristdemokraternas budget som röstades igenom i riksdagen i december. Den därefter tillträdda regeringen har dock inte klargjort hur denna väldiga omvandling ska kunna genomföras på ett rimligt och ansvarsfu

Trafikutskottets ordförande om Klimatpolitiska Rådets varningar: Nu måste Sverige sluta subventionera fossilindustrin21.3.2019 11:41:46 CET | Pressmeddelande

Årets rapport från Klimatpolitiska Rådet pekar ut mycket stora brister i transportsektorn och ställer krav på kraftfulla politiska åtgärder under mandatperioden för att få ner utsläppen. - Det är hög tid att planera för hållbara samhällen, där vi ser till att snabba på utvecklingen mot eldrivna vägtransporter och satsar betydligt mer på kollektivtrafik, gång och cykel, säger Jens Holm (V), ordförande i Trafikutskottet. Rådet presenterar tio rekommendationer till regeringen för att uppnå fossilfria transporter, bland annat stoppdatum för användning av fossila drivmedel, snabbare elektrifiering av vägtransporter i hela Sverige och att bilkörning generellt måste sluta subventioneras genom förmånsbeskattning och reseavdrag. - Jag är förvånad och besviken över att det händer så lite från regeringen. Vi behöver snarast få fram en infrastrukturplan som utgår från våra klimatmål. Det är också hög tid för ett nytt klimatsmart reseavdrag med regional rättvisa för dem som saknar alternativ till b
  • >>