• Vänsterpartiet
Meny

Momodou Jallow (V) prisas av legendariske medborgarrättskämpen Jesse Jackson16.6.2018 08:59 | Pressmeddelande

Momodou Jallow, den antirasistiske aktivisten, demokratikämpen och Vänsterpartiets riksdagsledamot, har tilldelats 2018 års Global Leadership Award av medborgarrättskämpen Jesse Jackson, en av Martin Luther Kings närmaste medarbetare. - Det går inte att förklara hur ärad jag är, säger en rörd Momodou Jallow. Jag är en enkel aktivist här i Sverige och Europa, som kämpar för att människors livsvillkor ska bli bättre. Att han sett mitt arbete och vill förära mig en utmärkelse betyder enormt mycket för mig, och för Vänsterpartiet. I motiveringen till priset, som delades ut i Chicago igår kväll under den årliga galan Rainbow Push Coalition, står om Momodou Jallow: ”.. för er outtröttliga strävan och enastående ledarskap i att förespråka ett rättvist och mångfaldigt globalt samhälle. Ett samhälle befriat från diskriminering och intolerans” - Jag pratar om rasism i förhållande till klass. Jag pratar om omfördelning av makt och resurser som nödvändiga för en antirasistisk kamp. Jag vet att Jes

Vänsterpartiet nu fler än 20 000 medlemmar1.6.2018 14:08 | Pressmeddelande

Vänsterpartiet går kraftigt framåt i opinionen just nu. Samtliga opinionsmätningar visar siffror högt över senaste valresultatet och antalet medlemmar har nu passerat 20.000 och fortsätter att öka. Dagens medlemsantal är 20.269. – Vi i Vänsterpartiet lyfts av en våg av politiskt intresse från framförallt unga människor. Jag tror att de som söker sig till oss ser att vi är det enda alternativet till den cynism i flyktingfrågan och uppgivenhet inför de ökande klyftorna, som vi ser från andra partier. Vänsterpartiet står för ett samhälle som fungerar för alla, inte bara några få, och det är uppenbart att det finns en stark längtan efter just det, säger Aron Etzler, Vänsterpartiets partisekreterare. Det är en unikt stark medlemsutveckling i Vänsterpartiet, även sett över längre tid. - Vi har inte haft så här många medlemmar sedan 1967, alltså på över 50 år. Folk står bokstavligen i kö för att komma på möten där Jonas Sjöstedt talar, säger Aron Etzler. För mer information Vänsterpartiets pr
  • Vänsterpartiet