• Vänsterpartiet
Meny

Jonas Sjöstedt gästas av Maxida Märak och Göran Greider - på kulturkväll för jämlikhet28.8.2018 13:42 | Pressmeddelande

I morgon bjuder Vänsterpartiet in till en helkväll för kulturen med fokus på jämlikhet. Det blir musik, poesi och teater och i sin egen talkshow ”Snack med Sjöstedt” samtalar Jonas Sjöstedt om kulturens roll i klassamhället, med konstnären Marianne Lindberg de Geer, komikern Ann Westin, författaren och samhällsdebattören Göran Greider och artisten Maxida Märak. - För vänstern är kultur viktigt när det gäller att se igenom och bekämpa ojämlikheten. Jämlikhet handlar ju inte bara om pengar och mat på bordet, utan om vem som berättar vad, för vem. Idag ser vi hur SD försöker ge sig in i kulturens värld och göra den mindre. Vi i vänstern vill tvärtom göra kulturen större, så att fler får både skapa och lyssna. Alla har rätt till kultur, inte bara några få, säger Jonas Sjöstedt, partiledare för Vänsterpartiet. Vänsterpartiets kulturkväll: Plats: Kägelbanan/ Södra teatern Tid: Onsdag den 29 augusti från kl 19 19.00 Dörrarna öppnas till Kägelbanan 19.05 – 19.20 Göran Greider läser några av si

Vänsterpartiet vill införa ett nytt klimatbistånd för att möta klimatförändringarna25.8.2018 09:55 | Pressmeddelande

Extrema väderhändelser som torka och översvämningar slår redan idag hårt mot människor i stora delar av världen och klimatfrågan är en av de frågor människor bryr sig allra mest om i valrörelsen. Trots att det är den rika delen av världen som står för den största delen av utsläppen är det den fattiga som drabbas hårdast. Vänsterpartiet vill därför se ett nytt klimatbistånd som ska användas till förebyggande klimatåtgärder som motverkar konsekvenserna av de klimatförändringar vi redan ser.
  • Vänsterpartiet