Volkswagen Personbilar finns på mer än 150 marknader över hela världen och tillverkar bilar på 50 platser i 14 länder. Under 2023 levererade Volkswagen 4,87 miljoner personbilar, bland annat storsäljare som ID.4, ID.3, T-Roc, Golf, Tiguan och Passat.
På den svenska marknaden inregistrerades under 2023 totalt 32 744 nya personbilar från Volkswagen, vilket gav en marknadsandel på 11,3 procent. Av dessa var 50,3 procent en helt eldriven bil.
Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och näst största elbilsmärke på den svenska marknaden.
Idag är ca 218 000 personer sysselsatta inom Volkswagen över hela världen. Företaget har också 7 700 återförsäljare med ca 74 000 anställda.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

• Volkswagen Personbilar

Ice Race i Zell am See: Volkswagen bjöd på en första glimt av nya Golf R29.1.2024 10:16:12 CET | Pressmeddelande

Volkswagen inledde jubileumsåret för Golf på ett sportigt och spektakulärt sätt vid helgens Ice Race i Zell am See, Österrike. Nya Golf, som lanseras i år för att markera modellens 50-årsjubileum, hade sin publika premiär vid det traditionella motorsportevenemanget på snö och is. Volkswagen gav också en första glimt av sin sportigaste modell: Golf R – kamouflerad, med fyrhjulsdrift och omisskännligt R. Den svenske motorsportstjärnan Johan Kristoffersson fick möjlighet att testa bilen under Ice Race. Nya Golf R har världspremiär i mitten av 2024.

Världspremiär för nya Volkswagen Golf – mer attraktiv, intelligent och effektiv än någonsin24.1.2024 09:09:22 CET | Pressmeddelande

Modellen Golf fyller 50 år i år och Volkswagen presenterar nu en uppdaterad version av sin bästsäljare för att fira jubileet. Kunderna kan beställa nya Golf om bara några veckor. Nya Golf har uppdaterats med nya generationens infotainmentsystem, ett mer intuitivt manövreringskoncept, en skarpare front- och bakpartidesign samt effektiva drivlinor. Till dessa hör två laddhybrider med en utökad räckvidd med enbart eldrift på upp till cirka 100 kilometer. Dessutom pryder en belyst Volkswagen-logotyp fronten för första gången på en Golf.

Volkswagen ökade leveranserna under 2023 – elbilsleveranserna upp med 21 procent9.1.2024 10:45:55 CET | Pressmeddelande

Märket Volkswagen ökade sina leveranser med 6,7 procent förra året, då cirka 4,87 miljoner bilar överlämnades till kunder över hela världen. Siffrorna överträffade föregående års siffror i alla regioner. Efterfrågan på eldrift ökade också. Under 2023 överlämnade Volkswagen cirka 394 000 helt eldrivna bilar, vilket motsvarar en ökning med 21,1 procent jämfört med föregående år.

Tyst i bilen: Volkswagen och Bris uppmärksammar bilen som ett utrymme att prata med ditt barn under julstressen22.12.2023 08:22:33 CET | Pressmeddelande

Många svenskar spenderar en stor del av julen i bilen på väg till släkt och vänner. Dessa resor är ett bra tillfälle att prata med sina barn, men i julstressen kan det vara svårt att komma ihåg att ställa de enklaste av frågor. I en ny julkampanj från Volkswagen och samarbetspartnern Bris vill man därför påminna föräldrar om vikten av att fråga sina barn om hur de mår och uppmana till att nyttja tiden tillsammans i bilen till de allra viktigaste av samtal. Kampanjen är framtagen tillsammans med NORD DDB.
  • >>

• Volkswagen Personbilar