Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter och Crafter.

Volkswagen Transportbilar, Argo AI och MOIA visar självkörande prototyp av ID. BUZZ8.9.2021 16:41:35 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 8 september 2021 – Klädd i svart-vitt kamouflage och med tak- och karossmonterade radar, kameror och sensorer, rullade en ID. BUZZ AD ljudlöst in under Volkswagen Groups New Auto Night vid bilmässan IAA i München. Elbilen är ett av de första testfordonen för det självkörande system (AD, autonomous driving) som Volkswagen Transportbilar utvecklar tillsammans med Argo AI och som är tänkt att börja användas i kommersiella verksamheter som MOIA från år 2025.

Multivan - Receptet för en sann allkonstnär inom bilvärlden13.4.2021 17:03:08 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 13 April 2021 – Genom att addera personbilskomfort och en helt ny nivå av flexibilitet skapades ännu ett ikoniskt varumärke inom "Folkabuss-familjen" när den första Multivan visades upp 1985. Då baserad på T3-generationen av Transporter. Många år och flera generationer senare, är det snart dags för Volkswagen Transportbilar att presentera en helt ny Multivan. En livsstilsprodukt som är sann till sin historia och som samtidigt adderar allt som dagen bilköpare efterfrågar.

65 år sedan den första folkabussen byggdes i Hannover9.3.2021 17:52:09 CET | Pressmeddelande

Hannover/Södertälje, 9 mars 2021 – Efter bara ett års byggande, i mars 1956, startade produktionen av ”folkabussen” i den då helt nya produktionsanläggningen i Hannover. Fram till dagens datum har över 10,3 miljoner bilar byggts där, varav 9,2 miljoner varit skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra derivat av den klassiska Transporter som idag tillverkas i sin generation 6.1. Just nu pågår en omfattande modernisering och omstrukturering av produktionsanläggningen. Med lanseringen av den nya Multivan senare i år och ID. BUZZ nästa år, kommer fabriken för första gången att producera både laddhybrider (PHEV) och fullt elektriska modeller (EV), tillsammans med traditionella drivlinor.

VWCV får klartecken för att fortsätta utveckla självkörande funktioner och mobilitetstjänster1.3.2021 12:58:42 CET | Pressmeddelande

Hannover/Södertälje, 26 februari 2021 – Volkswagen Transportbilar (VWCV) avancerar utvecklandet och implementationen av självkörande teknik för Volkswagen Group, där den elektriska ID. BUZZ är tänkt att bli den första självkörande bilen från gruppen. ”Med beslut från styrgruppen för utvecklingsprogrammet av självkörande funktioner inom Volkswagen AG, stakar vi ut riktningen för framtidens mobilitet. Självkörande elektriska fordon kommer att bli en viktig del i urban mobilitet och trafiksäkerhet. Våra fordon är det logiska valet att först utrusta med dessa system”, förklarar Carsten Intra, CEO för Volkswagen Transportbilar, efter styrgruppsmötet på Volkswagen Group den 26 februari.

Världspremiär: Nya Caddy California med minikök, panoramaglastak och fristående tältlösning2.9.2020 19:39:01 CEST | Pressmeddelande

Hannover/Södertälje 2 september 2020 – Volkswagen Transportbilar visar nu upp den nya Caddy California för första gången. Omarbetad och nydesignad från grunden med sin bas i den helt nya Caddy generation 5. Till och med namnet är nytt och det säger egentligen allt. När Caddy Beach nu blir Caddy California så ansluter den till Volkswagen Transportbilars framgångsrika familj av Campers. Det numret större syskonet California har byggts av fabriken sedan generation T3 och är idag vid sin generation T6.1 världens mest framgångsrika campingbil genom tiderna. 2019 lanserade Volkswagen Transportbilar dessutom den ännu större Grand California, baserad på Crafter. Från nu finns det alltså tre modeller som bär det klassiska California-namnet vilket innebär att det finns en California för varje plånbok, resa och äventyr.
  • >>