Ny internationell rapport från barnrättsorganisationer: Så har covid-19 påverkat barn på barnhem i Asien19.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag släpper World Childhood Foundation och Erikshjälpen en rapport som visar att 90 procent av verksamhetscheferna på utvalda barnhem i Thailand, Kambodja, Myanmar och Nepal tror på en långsiktig förändring och ökat stöd till barnen i hemmiljö. Över hälften noterar även positiva effekter som förbättrat mående bland barnen och att relationen mellan personal och barn förbättrats när utländska volontärer försvunnit.

AI-projekt ska stoppa övergrepp mot barn på nätet17.3.2021 10:13:37 CET | Pressmeddelande

Genom ny teknik som enklare identifierar förövare och offer, är målet att färre barn ska utsättas för sexuella övergrepp på nätet. Projektet kallas Stella Polaris och är en virtuell försvarsmakt för utsatta barn. Det genomförs av World Childhood Foundation och finansieras av Svenska Postkodlotteriet. Något liknande initiativ finns inte ännu, men ska skapas under de fyra år projektet löper.

Brister på svenska ungdomshem – Childhood bjuder in till kraftsamling om svensk institutionsvård18.12.2020 11:05:21 CET | Pressmeddelande

Med anledning av en lång tids kritiska granskningar och de uppgifter som nu framkommit kring missförhållanden på slutna ungdomshem bjuder Childhood in till en gemensam kraftsamling. Med kollektiv kunskap och gemensamma principer om barnets bästa vill vi hitta vägar till förbättring av svensk institutionsvård. Nyckelaktörer från civilsamhälle och forskarvärlden samt praktiker bjuds in till ett första möte den 19 februari 2021.

Childhoodpriset 2020 ska hedra modiga eldsjälar inom socialtjänsten28.8.2020 10:50:00 CEST | Pressmeddelande

Ett av fem barn i Sverige utsätts någon gång under sin barndom för sexuella övergrepp.[i] En nyckelkomponent i arbetet med att förebygga våld och övergrepp mot barn är engagerade vuxna som ser, bryr sig och agerar. Dessa människor vill Childhoodpriset lyfta. Varje år står en ny yrkesgrupp i prisets fokus - 2020 ska priset tilldelas en person som arbetar med barn och unga inom socialtjänsten. - För barn i utsatthet kan bemötandet de får av socialtjänsten vara avgörande. En rad uppmärksammade fall har skakat Sverige och påmint oss hur viktigt det är att socialtjänsten sätter barnet i centrum. Därför vill vi i år uppmärksamma eldsjälar som med mod vågar stå upp för barnet för att hitta vägar framåt i en svår livssituation, säger Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare på Childhood och prisjuryns ordförande. Nominering Vem som helst kan föreslå kandidater till Childhoodpriset. I år hoppas prisjuryn särskilt på nomineringar från barn och unga med egen erfarenhet från socialtjänsten. N
  • >>