11 träffarnyhetsvärdering

UR

Skådespelarna Emma Molin och Eric Stern sadlar om till reportrar i Jakten på förstasidan7.3.2024 09:08:00 CET | UR | Pressmeddelande

UR:s nya programserie Jakten på förstasidan bjuder på en inblick i journalistyrket genom att följa skådespelarna Emma Molin och Eric Stern när de praktiserar på olika lokaltidningsredaktioner med målet att få en nyhet publicerad på förstasidan. Det bjuds på både skratt och tårar i jakten på vinklarna som övertygar nyhetschefen och får läsarna på fall. Lyckas Emma och Eric uppfylla drömmen om det stora scoopet?
Lindholmen Science Park

Lokala politiska nyheter når fler20.5.2019 16:37:13 CEST | Lindholmen Science Park | Pressmeddelande

De lokala nyhetsmedierna har tappat sin dominerande position som nyhetsförmedlare under valrörelser. Sociala mediekanaler och framförallt Facebook har tagit en framträdande position, visar en ny unik rapport. – Hur nyheter sprids har radikalt förändrats, säger Lars Nord, professor i medie- och kommunikationsvetenskap. Men avgörande för människors engagemang i medierna är att det finns lokala heta stridsfrågor.
Vinnova

Unikt samarbete ska motverka falska nyheter inför valet26.10.2017 08:57:00 CEST | Vinnova | Pressmeddelande

Flera ledande svenska mediebolag går nu samman för att utveckla en digital plattform som ska förebygga att falska nyheter får stor spridning och spelar en avgörande roll i valet nästa år. Det handlar om en digital plattform för att lyfta fram faktagranskningar som görs av olika redaktioner, exempelvis påståenden i den politiska debatten och uppgifter som får spridning via sociala medier. Projektet får finansiering i en satsning Vinnova gör på nya digitala tjänster för produktion, konsumtion och användning av nyhetsmedia. Totalt får åtta projekt finansiering med 13,5 miljoner kronor i satsningen. Fyra projekt får finansiering där Sveriges Television, NTM, Bonnier, Schibsted Sverige och Sveriges Radio samarbetar: Digital plattform som motverkar falska nyheter I ett unikt utvecklingsprojekt ska flera ledande svenska nyhetsredaktioner motverka att ”fake news” och ogrundade påståenden får spridning och spelar en avgörande betydelse i det svenska valet 2018. En digital plattform ska utveckla
Retriever

Följ med Retriever i Almedalen23.6.2015 00:00:00 CEST | Retriever | Nyheter

Åker du till politikerveckan i Visby 28 juni-5 juli? Retriever kommer att vara på plats och arrangera aktiviteter, presentera analyser och göra dagliga mätningar om aktuella ämnen och personer i Almedalen. Så här kan du träffa och följa oss: Informationsklyftor – ett hot mot demokratin? Söndag 28 juni kl. 16.00-18.00, Almedalens Hotell, Strandvägen 8 Hur påverkas medierapporteringen och tidningarnas innehåll som demokratisk plattform när mediehusens förutsättningar förändras i snabb takt? På Tidningsutgivarnas (TU) seminarium presenterar vi två unika analyser med innehållet i medierapporteringen i fokus. Läs mer om seminariet här Snacka om nyhetsvärdering – Retriever och TT Nyhetsbyråns mingel och panelsamtal Måndag 29 juni kl. 16.00-18.00, Kinbergs plats 3 Varje dag värderar nyhetsredaktionerna vilka händelser som blir nyheter. Samtidigt skapar publiken själv innehåll genom att både dela och sprida nyheter. Vilka är agendasättare - medier eller människor? Vi bjuder tillsammans med TT
Tidningsutgivarna

Idag startar den årliga Tidningsveckan - tiotusentals elever arbetar journalistiskt8.10.2012 08:52:00 CEST | Tidningsutgivarna | Pressmeddelande

I klassrum över hela landet är det åter dags för Tidningsveckan, då tiotusentals elever arbetar med och granskar sina lokala dagstidningar. Årets övergripande tema är Arbeta som en journalist, med fokus på nyhetsvärdering, pressetik, källkritik, bildens makt samt journalistiskt skrivande. – Läroplanen ställer krav på att unga ska kunna orientera sig i ett stort informationsflöde och några som är experter på det är ju personer som arbetar på en tidning, säger Alma Kastlander som är ansvarig för Mediekompass. – Idag har alla möjlighet att publicera texter och bilder på nätet – det innebär att det blir än viktigare att ha kunskap om vilka övervägningar man bör göra, säger Alma Kastlander. Tidningsveckan är ett initiativ från Tidningsutgivarnas skolverksamhet Mediekompass. Förra året deltog cirka 40 000 elever. Under Tidningsveckan erbjuder tidningar över hela Sverige gratisexemplar till skolklasser. I år deltar 82 dagstidningar, från Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten
Tidningsutgivarna

Journalistiskt arbetssätt i fokus när Tidningsveckan firar 10 år26.9.2012 10:22:00 CEST | Tidningsutgivarna | Pressmeddelande

Den 8 oktober är det för tionde året i rad dags för Tidningsveckan, då tiotusentals elever granskar medier. Årets övergripande tema är Arbeta som en journalist, med fokus på nyhetsvärdering, pressetik, källkritik bildens makt samt journalistiskt skrivande. – Läroplanen ställer krav på att unga ska kunna orientera sig i ett stort informationsflöde och några som är experter på det är ju personer som arbetar på en tidning, säger Alma Kastlander som är ansvarig för Mediekompass.
Tidningsutgivarna

Idag startar den årliga Tidningsveckan: Tiotusentals elever granskar nyheter i skolan10.10.2011 09:37:00 CEST | Tidningsutgivarna | Pressmeddelande

Tidningsveckan är ett initiativ från Tidningsutgivarnas skolverksamhet Mediekompass. Förra året deltog cirka 40 000 elever. Under Tidningsveckan erbjuder tidningar över hela Sverige gratisexemplar till skolklasser. I år deltar 63 dagstidningar, bland annat Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Sydsvenskan. Årets lärarmaterial innehåller lektionstips för både grundskolan och gymnasiet. Lektionstipsen är uppdelade i fem delar, en del för varje dag i Tidningsveckan: Nyhetsvärderingens ABC Att skriva som en journalist Nyheternas källor och källkritik Nyheter och fria medier Normer i nyheter Tidningsveckan pågår den 10 till 15 oktober 2011. Deltagande tidningar listas nedan. Lärarmaterialet finns här:www.mediekompass.se/lektionstips/tidningsveckan . Frågor om Tidningsveckan besvaras av Ulrika K Engström, verksamhetsledare Mediekompass, tel: 076 527 46 34, e-post:ulrika.engstrom@tu.se . Vad är Mediekompass? Mediekompass (tidigare Tidningen i Skolan) är en icke-kommersiell o
Tidningsutgivarna

Vad är ungas bild av nyheter?14.6.2011 12:59:00 CEST | Tidningsutgivarna | Pressmeddelande

I Tidningsutgivarnas nya fototävling Ung Nyhetsbild 2011 har unga under 22 år chansen att bli publicerade i en mängd svenska dagstidningar. Den vinnande bilden kommer att synas på helsidor över hela Sverige under en vecka i oktober. – Nyhetsbilden har en enorm betydelse för hur vi uppfattar medier, säger Ulrika K Engström, verksamhetsledare för Mediekompass, Tidningsutgivarnas satsning för att unga ska lära sig att kritiskt granska medier. – Vi vill föra fram ungas unika syn på vad en nyhet är. Genom sociala medier är många i dag redan talangfulla fotografer, publicister och producenter. Det finns en enorm kreativ kraft hos många unga som vi vill uppmuntra och stärka. Tanken med Ung Nyhetsbild 2011 är att unga ska lära sig mer om nyhetsvärdering, men också hur man tar vassa och effektiva nyhetsbilder. Förutom den estetiska aspekten kommer de unga fotografernas medvetenhet om pressetik och förmåga att fånga ett nyhetsskeende att vägas in i juryns bedömning. Mer information om tävlingen
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye