Unikt samarbete ska motverka falska nyheter inför valet

Flera ledande svenska mediebolag går nu samman för att utveckla en digital plattform som ska förebygga att falska nyheter får stor spridning och spelar en avgörande roll i valet nästa år.
Det handlar om en digital plattform för att lyfta fram faktagranskningar som görs av olika redaktioner, exempelvis påståenden i den politiska debatten och uppgifter som får spridning via sociala medier.
Projektet får finansiering i en satsning Vinnova gör på nya digitala tjänster för produktion, konsumtion och användning av nyhetsmedia. Totalt får åtta projekt finansiering med 13,5 miljoner kronor i satsningen.
Fyra projekt får finansiering där Sveriges Television, NTM, Bonnier, Schibsted Sverige och Sveriges Radio samarbetar:
Digital plattform som motverkar falska nyheter
I ett unikt utvecklingsprojekt ska flera ledande svenska nyhetsredaktioner motverka att ”fake news” och ogrundade påståenden får spridning och spelar en avgörande betydelse i det svenska valet 2018. En digital plattform ska utvecklas som kan lyfta fram faktagranskningar som görs av olika redaktioner under valåret, till exempel granskningar av postningar i sociala medier. Det kan handla om påståenden i den politiska debatten och om uppgifter som får stor spridning viralt.
Automatiserad nyhetsvärdering
Projektet utvecklar i nära samarbete med ett antal svenska nyhetsredaktioner en automatiserad tjänst för nyhetsvärdering som kan göra en första värdering av kommuners och myndigheters digitala diarier.
Personaliseringsmotor
Ska utveckla en ”personaliseringsmotor" för att automatiskt matcha innehåll, funktionalitet, design och publicering efter faktiska digitala konsumtionsbehov. Personaliseringen ska erbjuda nya och alternativa perspektiv i avsikt att slå hål på filterbubblor.
Faktaassistenten
Projektet ska utveckla ett digitalt verktyg som automatiserar processer och flöden för faktakontroll på nyhetsredaktionerna som kan användas för att höja kvaliteten och minska risken för att falska och irrelevanta fakta når publiken.
Projektledare är Johan Lindén: johan.linden@svt.se:
Övriga projekt:
Medskapande och AI för en lokal sportbevakning som engagerar och
Inkluderar, United Robots Sverige
Projektet syftar till att skapa en automatiserad kommunikation mellan idrottsutövare på lägre nivå och redaktionen på lokala mediehus, och att ge automatiserade matchtexter “själ” i form av citat, bilder och analyser från idrottarna själva.
Projektledare: soren.karlsson@unitedrobots.se
MediaDiet, RISE Interactive Institute, Imatrics AB
Projektet ska skapa en smart navigering av nyhetsflödet genom taggning av nyheter med hjälp av maskininlärning och en fördjupad rekommendationstjänst baserad på läsarens historik och preferenser. Projektet ska utveckla en tjänst som ger ett användarvänligt, relevant och enkelt nyhetsflöde men som möjliggör för läsaren att gå mer på djupet inom olika ämnen eller händelser som relaterar till sin läshistorik.
Projektledare: Magnus Eriksson, magnus.eriksson@ri.se
Applikation för specialgrafik inom filmproduktion för kommunikatörer, Rallarsving Kommunikation, Alten Sverige, Chalmers tekniska högskola
Projektet ska utveckla en mobilapplikation som möjliggör redigering med skräddarsydd grafik i film som produceras och redigeras i mobiltelefon. Redigeringsprogram lägger grafiken för att sedan publicera därifrån.
Projektledare: Helena Brunkman, helena@rallarsving.com
Datastory - ekosystem för datajournalistik, Lapidus Interactive
Ett verktyg för data-driven journalistik som ska göra det möjligt att visualisera flera öppna datakällor och hålla informationen uppdaterad på ett automatiserat sätt så att journalister och allmänhet kan få faktabaserade perspektiv på samhällstrender.
Projektledare: Daniel Lapidus, daniel@lapidus.se
För mer information:
Ann-Mari Fineman, 08-473 31 68, ann-mari.fineman@vinnova.se
Kontakter
Daniel Holmbergpressekreterare
Tel:08-4733053daniel.holmberg@vinnova.seBilder
Om
Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vårt uppdrag är att stärka Sveriges innovationsförmåga för att bidra till hållbar tillväxt. Vi skapar möjligheter och drivkrafter för organisationer att arbeta tillsammans för att möta viktiga samhällsutmaningar. Varje år satsar Vinnova ungefär tre miljarder kronor på forskning och innovation.
Följ Vinnova
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vinnova
Pressinbjudan: Framtiden kommer på besök till Universeum27.1.2025 10:44:55 CET | Pressmeddelande
Hur kan vi bli medskapare till framtiden? Universeum och Vinnova bjuder in till vernissage den 31 januari där 28 möjliga framtider inom mobilitets- och matsystemet visas upp. Det är en mötesplats för att uppleva och samtala kring framtidens tänkbara hållbara lösningar och hur vi kan nå dit.
174 insatser för ökad konkurrenskraft7.11.2024 08:23:34 CET | Pressmeddelande
Sveriges stora innovationssatsning Impact Innovation ger resultat. Nu startar 174 insatser för omställning och grön tillväxt. Det genom innovationer inom banbrytande teknik- och samhällsutveckling. Tillsammans investerar staten och insatsernas aktörer 200 miljoner kronor.
Sverige behöver en ambitiös teknikpolitik31.10.2024 12:10:00 CET | Pressmeddelande
Sverige behöver en ambitiös teknikpolitik för att klara framtidens konkurrenskraft, säkerhet och för att ställa om till ett hållbart samhälle. Det skriver Vinnova i en rapport till regeringen och pekar ut sex teknikområden som bör prioriteras.
Vinnova etablerar närvaro i Singapore23.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vinnova etablerar närvaro i Singapore för att stärka banden mellan innovativa företag och forskningsmiljöer i Sverige och Singapore. Singapore är ett regionalt centrum och ett viktigt innovationsland inom flera strategiska och banbrytande tekniker.
Pressinbjudan: Start för Impact Innovation - Sveriges innovationssatsning för 2030-talet8.3.2024 08:56:19 CET | Pressmeddelande
Impact Innovation är Sveriges stora innovationssatsning för 2030-talet som ska öka takten i den gröna omställningen och stärka vår internationella konkurrenskraft. Torsdag 14 mars presenteras de första programmen inom satsningen på Kulturhuset i Stockholm.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum