1000 flaskor Louis. M. Martini Alexander Valley Cabernet Sauvignon 2016

1000 flaskor av Louis M. Martini Alexander Valley Cabernet Sauvignon 2016 släpps den 12 maj i Systembolagets tillfälliga sortiment. Artikelnumret är 95874–01 och priset 349 kronor.

Alexander Valley Cabernet Sauvignon 2016 produceras av Louis M. Martini i Napa Valley, USA. Vinet är gjort på 95 procent cabernet sauvignon och fem procent petite sirah från Alexander Valley AVA, huvudsakligen Barrelli Creek, som är en del av Sonoma County. Dalgången är uppbyggd av sedimentära avlagringar, då Russian River sträcker sig genom hela Alexander Valley. Bergssidorna har alluviala, sandiga och väldränerade jordar. Det är en region som vinmakaren Michael Eddy framhåller som en gömd juvel för cabernet sauvignon.

2016 är en av de bästa årgångarna för cabernet sauvignon som Michael Eddy har sett. Skörden skedde under tidig morgon för att hålla druvorna svala och bevara fruktens fräschör. Klasarna avstjälkades och druvorna skalmacererades i ståltankar i två dagar innan alkoholjäsningen tog fart. Musten jäste relativt varmt, cirka 30°C, och pumpades sedan över upp till tre gånger per dag. Varje tank hölls separat innan de blandades och sedan lagrades vinet lagrades i 18 månader på både franska och amerikanska ekfat, av vilka 32 procent var nya.

Louis M. Martini grundades 1933 och är ett av de fem äldsta vinerierna i Napa Valley. Vineriet ligger precis söder om St. Helena. Louis M. Martini kom som 13-åring till San Francisco från Genua i Italien under tidigt 1900-tal, men återvände till Italien igen för att studera vintillverkning på universitet i Alba, Piemonte. Han köpte tidigt vingårdar både i Napa Valley och Sonoma County och vineriet stod klart 1938. E&J Gallo köpte vineriet och tillhörande vingårdar 2002.

Louis M. Martini Alexander Valley Cabernet Sauvignon 2016 lanseras den 12 maj på Systembolagets tillfälliga websortiment.. Artikelnumret är 95874–01 och priset 349 kronor.

För mer information, vänligen kontakta;
Michael Mobach, produktchef på Spring Wine & Spirits, michael.mobach@springwine.se

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Pasqua, Codorníu, Barefoot Wines, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.

Xaymaca från Plantation utsedd till världens bästa rom19.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

San Francisco World Spirits Competition är en av de mest ansedda dryckestävlingarna i världen. Nyligen provade ledande expertis flera tusentals drycker i denna spritvärldens Champions League-final. Vinnare och ”Best in Show” i klassen mörk rom blev smakbomben Xaymaca Special Dry från Plantation. Spring Wine & Spirits har glädjen att lansera Xaymaca den 3 juni i Systembolagets beställningssortiment där den kommer att kosta 499 kronor och har artikelnummer 81609