SKODA Sverige

100.000 laddhybridbatterier från ŠKODA AUTO

Dela

I veckan lämnade det 100.000:e högspänningsbatteriet produktionsbandet hos ŠKODA AUTO. För att skapa de nödvändiga förutsättningarna för detta, investerade den tjeckiska biltillverkaren ca 255 miljoner kronor 2019. Företaget producerar här inte bara batterier för sina egna laddhybridmodeller utan också för AUDI, SEAT och Volkswagen. Anläggningen innehåller även en toppmodern avdelning för att testa batterierna och säkerställa högsta möjliga säkerhets- och kvalitetsstandarder.

”Vi har nu passerat 100.000 tillverkade högspänningsbatterier för eldrift. Denna stora framgång är ett tydligt bevis på våra medarbetares höga tekniska kompetens och på den stora betydelse som vår komponenttillverkning har för VW-koncernen – våra batterier används inte bara i ŠKODA SUPERB iV och OCTAVIA iV, de monteras också i laddhybrider från AUDI, SEAT och Volkswagen. För närvarande tillverkar vi ca 800 batterier per dag.” Säger Christian Bleiel, Head of Component Production på ŠKODA AUTO.


Tillverkningen av högspänningsbatterier för eldrivna bilar vid företagets fabrik i Mladá Boleslav startade i september 2019, och har sedan dess skalats upp gradvis. Det tar ungefär två år att tillverka ett batteri, och under den här processen går det igenom 66 olika arbetsstationer. Var 88:e sekund, lämnar ett batteri avsett för MQB-baserade modeller med laddhybriddrivlina produktionsbandet vid företagets huvudanläggning.


Varje skift arbetar här 58 anställda i den ca 2.000 m2 stora batterifabriken. De får hjälp av totalt 13 robotar som sköter hanteringen av speciellt tunga och otympliga komponenter. Robotarna, som är konstruerade för en vikt på 210 - 500 kg, placerar batterimodulerna på monteringsbandet och lastar i andra änden av de färdiga batterienheterna och placerar dem på pallar.


Längs monteringsbandet, behandlas den vänstra resp. högra halvan av batteripaketen separat. De beläggs med ett speciellt, värmeledande skikt som leder bort värme och hjälper till att kyla det färdigmonterade batteripaketet. Mellan de båda modulerna tillsätts ett flytande kylmedel innan de fogas samman i sitt aluminiumhölje. Sedan är allt klart för att montera in batteripaketet i bilen där det förses det med elektronik, kablage, tätningar och hållare.


Före monteringen får batterierna genomgå rigorösa tester, bl.a. av kylkretsen och för att säkerställa att det inte finns några läckor. För att kontrollera så att hela processen löper på ett tillförlitligt sätt, lägger man med jämna mellanrum in speciellt preparerade testbatterier. Efter läcktestet, kontrolleras elektroniken i sammanlagt 13 provbänkar. Här ingår bl.a. kontroller av interaktionen mellan högspännings- och lågspänningskomponenter liksom ett test av den elektriska isoleringen. Till sist laddas batteriet upp till en viss nivå av sin fulla lagringskapacitet.


Fler än 16.000 av medarbetarna har redan gått igenom de olika utbildningsprogram som förutom till personalen också vänder sig till studenter och anställda hos underleverantörerna – allt i syfte att förbereda dem för elmobilitetseran. Under de närmaste två åren, kommer ŠKODA AUTO att investera 45 miljoner euro (ca 455 milj. kronor) i sina medarbetares yrkesutbildning och vidareutveckling. När det gäller företagets bilar, kommer ŠKODA stegvis att elektrifiera hela sitt modellutbud och fram t.o.m. 2025 investera 1,3 miljarder euro (ca 13,2 miljarder kronor) i nya helt eller delvis elektrifierade bilar och i sin batteritillverkning.


Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

SKODA Sverige
SKODA Sverige



http://www.skoda.se

ŠKODA AUTO

  • grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder nio huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, CITIGO, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ, SUPERB och ENYAQ
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

 

Följ SKODA Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SKODA Sverige

Nu startar serieproduktionen av ENYAQ iV vid ŠKODA AUTOs fabrik i Mladá Boleslav4.12.2020 09:32:47 CETPressmeddelande

Den här veckan är det produktionsstart för ENYAQ iV vid ŠKODA AUTOs fabrik i tjeckiska Mladá Boleslav. Helt eldrivna ENYAQ iV, som är ŠKODAs första serietillverkade elbil, är baserad på Volkswagen-koncernens speciella elbilsplattform MEB. Framöver kommer den tjeckiska biltillverkaren här att producera upp till 350 exemplar av sin nya SUV per dag. Detta hela sker vid koncernens enda produktionslina för både MQB- och MEB-plattformarna och parallellt med bilarna i modellserierna OCTAVIA och KAROQ.

ŠKODA och Hockeyfonden stöttar svensk ishockey – Daniel Adams-Ray har tonsatt hyllningsfilmen till eldsjälarna bakom den27.11.2020 15:03:15 CETPressmeddelande

I dag lanserar ŠKODA en kampanj skapad för att hylla och lyfta fram de verkliga eldsjälarna inom svensk ishockey. Samtidigt släpper Daniel Adams-Ray låten "Hela dagen är inte natt”. Ett verk som går hand i hand med kampanjens budskap och Hockeyfondens arbete att lyfta de människor som sällan syns i rampljuset, men är vitala kuggar för sportens fortlevnad.

Försäljningsstart för ŠKODA OCTAVIA iV laddhybrid24.9.2020 13:58:49 CESTPressmeddelande

ŠKODAs omställning för att reducera utsläppen av växthusgaser och satsningen på en mer hållbar mobilitet utmärker det nya modellprogrammet för OCTAVIA. Efter lanseringen av laddhybriden SUPERB iV är det nu även dags för storsäljaren OCTAVIA att erbjuda eldrift med en räckvidd på 55 km (WLTP). Samtidigt öppnas försäljningen av gasbilen OCTAVIA G-TEC, ett hållbart och miljövänligt alternativ för att sänka CO2-utsläppen.

Världspremiär för ŠKODA ENYAQ iV - första bilderna och preliminära priser1.9.2020 21:18:52 CESTPressmeddelande

ŠKODA ENYAQ iV är äntligen här! Denna helt eldrivna SUV är den tjeckiska biltillverkarens första produktionsmodell som är baserad på Volkswagen-koncernens elbilsplattform MEB med en räckvidd upp till 510 km* (WLTP). Nu är standardutrustningen och preliminära priser klara för den svenska marknaden. I samband med världspremiären i Prag den 1 september visas även specialversionen Founders Edition.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum